Hyppää pääsisältöön

Siperian halki tilausjunalla

Matkaamme Trans Siperian radalla Baikaljärveltä Irkutskin, Novosibirskin ja Jekaterinburgin sekä Kazanin kautta Moskovaan vanhan ajan tunnelmassa
9 päivää alk.4 590 €/hlö
Uutuus
  • 22.9.2017 - 1.10.2017 Varaa
  • Baikaljärvi 1 yö
  • Junamatka 1+4 yötä
  • Irkutsk 1 yö
  • Novosibirsk retki
  • Jekaterinburg retki
  • Kazan retki
  • Moskova 1 yö

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Tällä matkalla tavoitat vanhan ajan matkustamisen hengen ja tunnelman: etäisyydet tuntuvat valtavilta eikä mihinkään ole kiire. Liki 10 000 kilometrin pituinen Trans Siperian rata on maailman pisin rautatie.

Matkustamme (saksalaisomistuksessa olevalla) tilausjunalla meille räätälöidyn ohjelman mukaisesti Baikaljärveltä Moskovaan. Matkan aikana majoitumme Irkutskissa yhdeksi yöksi hotelliin. Junassa asumme kahden hengen hyteissä, joissa alavuoteet. Junan sisustuksessa vaalitaan tsaarinajan tunnelmaa ja tummasävyisiä värejä. Kolme ateriaa päivittäin tarjoavan ravintolavaunun keittiö noudattaa venäläistä ruokaperinnettä ja oman vaunun konduktööriltä voi pientä korvausta vastaan ostaa hyttiin iltapäiväteet. Iltaisin päivän kokemuksia voi kerrata muiden matkalaisten kanssa vaikkapa shampanskoje-lasillisen äärellä. Ikkunan takana maisema vaihtelee idyllisistä kylämaisemista taigan hiljaisuuteen, kaupunkeihin ja ratapihoihin. Matkan antia täydentävät luennot sekä pysähdysten aikana tehtävät kiertokäynnit. Junamatkan jälkeen tutustumme Moskovaan.
 

Lisätietoja junasta ja hyteistä
 

Matkaohjelma

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen (useimpina päivinä täysihoito)

1. päivä, perjantai 22.9. Lähtö Helsingistä (Aeroflot) klo 20.55 Moskovan kautta Irkutskiin.

Baikaljärvi
2. päivä, lauantai 23.9. Saavumme Irkutskiin klo 11.50. Siirrymme bussilla lentokentältä n. 60 kilometrin päähän, Baikaljärven rannalla sijaitsevaan Listvjankan kylään. Majoitumme hyvään keskitason Mayak-hotelliin (★★★★). Ensivaikutelman siperialaisesta vieraanvaraisuudesta saamme lounaalla, jonka nautimme paikallisen perheen vieraana heidän kotitalossaan. Baikaljärvessä kaikki on suurta: se on maailman syvin (1637 m) järvi, sillä on pituutta yli 600 km ja leveimmällä kohdalla vastarantaan on 80 kilometriä. Baikalin limnologinen museo tutustuttaa järven tutkimuksen historiaan sekä sen monimuotoiseen eläimistöön ja kasvistoon. Monen suosikkeja ovat museon akvaariossa asustavat ketterät hylkeet. Nousemme vielä vaijerihissillä näköalapaikalle ihailemaan kirkasvetisen järven mittasuhteita. Tervetulopäivällinen hotellissa. (L, P)

Baikaljärvi
3. päivä, sunnuntai 24.9. Aamiaisen jälkeen nousemme Listvjankan kylän laiturista alukseen, joka kuljettaa meidät n. 10 minuutissa järven vastakkaiselle puolelle, Port Baikaliin. Junamatkamme alkaa. Edessämme tänään on ns. Circum Baikalin rataosuus, joka oli aikaisemmin osa Trans-Siperian päärataa. Matkalla Port Baikalista pääradan varteen Kultukiin on useita siltoja ja kymmeniä tunneleita. Reittiä pidetään yhtenä matkan kauneimmista. Päivän aikana on kaksi pidempää pysähdystaukoa, jolloin innokkaimmat ehtivät kastautua Baikaljärven raikkaissa vesissä – järven lämpötila ei lämpimimmilläänkään nouse yli 14 asteen. Pulahduksen sanotaan antavan ikuisen nuoruuden. Sään salliessa nautimme illallisen luonnonhelmassa piknik-tyyliin. Illalla junamme jatkaa matkaa kohti Irkutskia. (A, L, P)

Irkutsk
4. päivä, maanantai 25.9. Saavumme aamulla Irkutskiin, jota kutsutaan myös Siperian Pariisiksi. Angarajoen rannalla sijaitseva kaupunki oli viime vuosisadalla menestyvä kauppapaikka, jonka kautta turkikset kulkivat Kiinaan saakka. Vilkkaaseen markkinatunnelmaan pääsemme paikallisella torilla ja kauppahallissa. Tarjolla on mm. monenlaisia mausteita, kaviaaria sekä alueen puolijalokivistä tehtyjä koruja. Nykypäivän Irkutsk on vireä teollisuus- ja tiedekaupunki, jonka menneisyyteen pääsemme kurkistamaan kaupungin ulkoilmamuseossa. Elinolosuhteet Siperiassa ovat vaatineet kekseliäisyyttä ja kestävyyttä niin ihmisiltä kuin rakennuksiltakin. Retken jälkeen majoitumme yhdeksi yöksi keskitason hotelliin. (A, L, P)

Irkutsk – Novosibirsk
5.–6. päivä, ti–ke 26.–27.9. Aamiaisen jälkeen junamatkamme jatkuu kohti länttä. Alueella on laajoja koivu- ja havupuumetsiä. Välillä ohitamme rautatieasemia, joiden rakennukset on usein maalattu kirkkain värein: käytössä on mm. turkoosia, vaaleanpunaista ja mintunvihreää. Samalla tavalla, maisemaa piristäen, on maalattu monessa kylässä talojen ikkunaluukut, välillä koko talokin. Tiistaipäivän ohjelmassa on luentoja alueen elämästä ja oloista sekä vodkamaistiaiset. Keskiviikkona iltapäivällä saavumme Siperian suurimpaan kaupunkiin Novosibirskiin. Perinteisen tervetuloseremonian jälkeen teemme kaupunkikierroksen. Näemme Ob-joen rantamille kehittyneen kaupungin tärkeimmät maamerkit sekä kaupungin ylpeyden, maan suurimman oopperatalon, jolle jopa maailmankuulu Moskovan Bolshoi-teatteri jää toiseksi. Yövymme junassa taas seuraavat 4 yötä. (2xA, 2xL, 2xP)

Novosibirsk – Jekaterinburg
7. päivä, torstai 28.9. Saavumme iltapäivällä Jekaterinburgiin, Uralin alueen pääkaupunkiin. Ural-vuorten 2500 kilometrin mittainen vuorijono erottaa Euroopan ja Aasian toisistaan. Vuorijono on aikojen saatossa rapautunut, eikä sitä näin etelässä ole enää silmin erotettavissa. Tutustumiskierroksellamme näemme kuitenkin pienen muistomerkin, joka on pystytetty maanosien rajapyykille. Jekaterinburg liittyy läheisesti Venäjän viimeisen tsaarin ja hänen perheensä traagiseen kohtaloon. Kirkko veren päällä on rakennettu sen talon paikalle, jossa Romanovit elivät palvelusväkensä kanssa vankeudessa viimeiset elinpäivänsä. Nikolai II, hänen vaimonsa ja heidän lapsensa menehtyivät 12 laukaukseen paikalla sijainneen talon kellarihuoneeseen vuonna 1918. (A, L, P)

Jekaterinburg – Kazan
8. päivä, perjantai 29.9. Tatarstanin tasavallan pääkaupunki Kazan on yksi Venäjän federaation suurimmista kaupungeista ja tataarikulttuuri kukoistaa siellä edelleen. Kristinusko ja islam ovat eläneet rinnakkain sovussa jo monia satoja vuosia ja Kazanissa nähdäänkin useita kirkkoja ja moskeijoita vierekkäin. Tunnetuin katedraaleista on kremlin alueella sijaitseva 1500-luvulla rakennettu Ilmestyksen kirkko. Historiallinen keskusta nousi Unescon maailmanperintölistalle vuonna 2000. Kaupungin maamerkki on tataariprinsessan nimeä kantava Soyembikan torni. Prinsessa vältti avioitumisen Iivana Julman kanssa heittäytymällä alas 59-metrisestä tornista. Tutustumme kaupunkiin kiertoajelulla. (A, L, P)

Kazan – Moskova
9. päivä, lauantai 30.9. Junamme saapuu puolenpäivän aikaan Moskovaan. Majoitumme ensimmäisen luokan InterContinental Tverskaya -hotelliin (★★★★). Kaupunki ja sen puinen pieni kreml mainitaan historiassa ensimmäisen kerran vuonna 1147. Venäjän valloittaneet mongolit onnistuttiin ajamaan maasta ja myös ortodoksisen kirkon johto siirtyi Bysantin kukistuttua Moskovaan, joten jo 1400-luvun lopulla Moskovan suuriruhtinaskuntaa voitiin pitää ensimmäisen kerran todellisena suurvaltana. Kiertoajelulla teemme mm. kävelyretken Kremlin alueella ja kokeilemme käytännössä, miten kaupungin maanalainen toimii. Moskovan metron asemat ovat kuin pieniä palatseja, ne on rakennettu näyttävästi marmorista ja koristeltu mosaiikilla ja lasilla ja katosta roikkuvat kristallikruunut. Näemme Punaisen torin myös iltavalaistuksessa. (A, L, P)

Moskova
10. päivä, sunnuntai 1.10.
Tänään jatkamme vielä tutustumista Moskovaan. Palaamme Punaiselle torille, jonka tunnetuimpiin nähtävyyksiin kuuluu vuonna 1561 valmistunut Pyhän Vasilin katedraali. Näemme myös mm. Lomossovin yliopiston rakennukset, lähellä Punaista toria sijaitsevan Kristus Vapahtajamme ortodoksisen katedraalin sekä pysähdymme Novodevichyn luostarissa. Luostarin yhteydessä olevalla hautausmaalla lepäävät mm. Gogol ja Tsehov. Kierroksemme päättyy lentokentälle, josta klo 18.20–20.05 suora lento Helsinkiin. (A)

Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, olemme maininneet sen hotellin nimen perässä. Huomioittehan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista.

 

 

Huom. Yksin matkustavan edellytetään maksavan lisämaksun yhden hengen hytistä ja huoneesta.
Lisämaksu yhden hengen Classic-hytistä junassa sekä yhden hengen huoneesta hotelleissa 1.450 e, Superior-hytistä junassa sekä yhden hengen huoneesta hotelleissa 1.850 e

Matkalla tarvitaan Venäjän viisumi. Viisumin hankintaa varten pyydämme selkeän kopion passinne kuva-aukeamasta n. 6 viikkoa ennen lähtöä; passinne, yhden värillisen passikuvan sekä vakuutustodistuksenne pyydämme toimistoomme n. 3 viikkoa ennen matkaa. Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen. Tarkistakaa passinne voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessanne ja hankkikaa tarvittaessa uusi hyvissä ajoin. Passissa on oltava vähintään yksi kokonainen tyhjä aukeama viisumitarraa varten. Venäjälle matkustettaessa matkavakuutus on pakollinen ja se tarkistetaan viisumia anottaessa. Vakuutuksen tulee kattaa matkasairauden hoitokustannukset ilman ylärajaa sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Omasta vakuutusyhtiöstä tulee pyytää viisumia varten ns. virallinen vakuutustodistus, joka liitetään viisumianomukseen.

Ennakkomaksu on 600 e/henkilö. Huom. maksettua ennakkoa ei palauteta matkustajan mahdollisesti peruuttaessa matkan.
Loppulaskun eräpäivä on 95 vrk ennen matkan alkua.

Matkan erityisluonteen vuoksi matkaan sovelletaan yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan peruutusturvaehtokohdan. Ottakaa vakuutus jo maksaessanne ennakkomaksun, sillä peruutusvakuutus astuu voimaan vakuutuksen ottopäivänä. Vakuutuksen alkamisajankohdaksi merkitään matkan lähtöpäivä Helsingistä.

Peruutuskulut:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa, sovelletaan peruutuskuluissa alla olevaa aikataulua:

Peruutusajankohta                             Peruutuskulut  

  • viim. 91 vrk ennen matkan alkua             600 e
  • 90–45 vrk ennen matkan alkua               1.900 e
  • 44–14 vrk ennen matkan alkua               80 % matkan hinnasta
  • alle 14 vrk ennen matkan alkua               koko matkan hinta

Matkan hinta perustuu 14.12.2016 voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaisesti matkan lopullinen hintamääritellään niiden valuuttakurssien ja tariffien mukaisesti, jotka ovat voimassa 6 viikkoa ennen matkan alkua.
Peruutusehtoja lukuun ottamatta matkaan sovelletaan yleisiä valmismatkaehtoja sekä Olympia Kaukomatkatoimiston lisä- ja erityisehtoja.

Siperian halki tilausjunalla: Vinkkejä ja suosituksia

JUNA (ZARENGOLD – TSAR’S GOLD)
Jo liki 30 vuoden ajan Siperian radalla tilausliikenteessä ollut erikoisjuna on saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistuksessa (www.lernidee.com). Se liikennöi keväästä syksyyn noudattaen omaa matkailijoille räätälöityä ohjelmaansa. Asiakaskunta on kansainvälinen. Juna ei tarjoa luksusta, mutta on kuitenkin siisti ja hyvin toimiva. Mukana matkustaa venäläinen lääkäri. Junassa voi matkan aikana liikkua vapaasti vaunusta toiseen. Päivittäisten veturinvaihtojen aikana voi jaloitella myös asemalaitureilla. Junassa on keskusilmastointi sekä hyttikohtaiset lämpöpatterit – Siperiassa sääolosuhteet vaihtuvat nopeasti, joten sekä lämmitystä että ilmastointia tarvitaan. Junassa on myös useampi ravintolavaunu.

Käyttämämme Classic- ja Superior-hytit
Sekä Classic- että Superior-hytit ovat kahden hengen hyttejä (3,3 m2), joissa on samassa tasossa kaksi alavuodetta (n. 68x185 cm). Superior-hytit on hiljattain uusittu. Vuoteiden välissä on pieni pöytä ikkunan ääressä. Hyteissä on peitot, vuodevaatteet sekä pyyhkeet. Hyttien säilytystilat ovat rajalliset eikä niissä ole kaappeja. Suosittelemme matkalle pehmeitä matkalaukkuja. Säilytystilaa on sekä vuoteiden alla että oven yläpuolella. Päivisin vuoteet toimivat sohvana. Vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä sekä konduktöörin hytti. Vaunun kummassakin päässä on wc, jossa pesuallas. Junassa on myös pienet suihkuhuoneet, jotka 2–4 vaunun (Superior-luokassa 1–3 vaunun) matkustajat jakavat keskenään. Suihkussa on saippua, hiustenpesuaine sekä suihkushampoo; suihkuvuorot varataan junamatkan aikana etukäteen. Hytissä on vesipullot valmiina matkan alkaessa; vaunussa on sekä samovaari että juomavesisäiliö, joista voi hakea täydennystä matkan aikana. Hytin oven saa sisäpuolelta lukkoon; hytistä poistuttaessa vaunun konduktööri lukitsee ja avaa hyttien ovet tarpeen mukaan. Käytävällä 220 V pistorasiat.
 

Voit olla kiinnostunut myös näistä