Hyppää pääsisältöön

Ensisijaiset välilehdet

Siperian halki tilausjunalla

Junamatka Mongoliasta Moskovaan. Koe Baikaljärvi ja näe Ulan Bator, Ulan Ude, Irkutsk, Novosibirsk, Jekaterinburg ja Kazan.

  • 4.8.2021 - 15.8.2021

    Ilmoittaudu alustavasti tälle matkalle, p 09 696 2770 tai [email protected]

    Ennakkovaraa
  • Ulan Bator 1 yö
  • junamatka 3+4 yötä
  • Ulan Ude retki
  • Baikaljärvi retki
  • Irkutsk 1 yö
  • Novosibirsk retki
  • Jekaterinburg retki
  • Kazan retki
  • Moskova 1 yö

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Tällä matkalla tavoitat vanhan ajan matkustamisen hengen ja tunnelman: etäisyydet tuntuvat valtavilta eikä mihinkään ole kiire. Matkustamme (saksalaisomistuksessa olevalla) tilausjunalla meille räätälöidyn ohjelman mukaisesti Mongoliasta, Ulan Batorista, Moskovaan.

Ulan Bator on hämmentävä sekoitus uutta ja perinteistä Mongoliaa lasiseinäisine pilvenpiirtäjineen ja jurttineen kaupungin laidalla. Ulan Udessa katsastamme harvoin matkailijan reitille osuvan kaupungin tärkeimmät nähtävyydet. Tällä matkalla pääset halutessasi kastautumaan maailman syvimmässä järvessä, Baikalissa. Mukavan junamatkustuksen lomassapysähdymme Irkutskissa, jolloin majoitumme yhdeksi yöksi hotelliin. Junassa asumme kahden hengen hyteissä, joissa on alavuoteet. Junan sisustuksessa vaalitaan tsaarinajan tunnelmaa ja tummasävyisiä värejä. Kolme ateriaa päivittäin tarjoavan ravintolavaunun keittiö noudattaa venäläistä ruokaperinnettä ja oman vaunun konduktööriltä voi pientä korvausta vastaan ostaa hyttiin iltapäiväteet. Iltaisin päivän kokemuksia voi kerrata muiden matkalaisten kanssa vaikkapa shampanskoje-lasillisen äärellä. Siperiassa ikkunan takana maisema vaihtelee idyllisistä kylämaisemista taigan hiljaisuuteen, kaupunkeihin ja ratapihoihin. Matkan antia täydentävät luennot sekä pysähdysten aikana tehtävät kiertokäynnit. Junamatkan jälkeen tutustumme Moskovaan.

Matkan erikoisluonteen takia pyydämme varaamaan matkan hyvissä ajoin.

Lisätietoja junasta ja hyttityypeistä

Matkaohjelma

HUOM! Matkan ohjelma, hinnat ja matkaehdot julkaistaan lokakuussa 2020. Voit jo nyt tehdä matkalle alustavan varauksen toimistostamme, p 09 696 2770 tai [email protected]

Alustavat matkapäivät: 4. – 15.8.2021
Alustava hinta-arvio, alk 7.640 eur, lisämaksu Superior-hytissä alk 340 e. Hinnat vahvistetaan lokakuussa 2020.

ALUSTAVA MATKAOHJELMA

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen (Useimpina päivinä täysihoito)

Ulan Bator
1.päivä, keskiviikko 4.8. Lähtö Helsingistä (Aeroflot) klo 13.25 Moskovan kautta Ulan Batoriin, Mongoliaan.

Ulan Bator
2.päivä, torstai 5.8. Aamulla klo 5.40 saavumme Mongolian pääkaupunkiin Ulan Batoriin. Siirrymme suoraan lentokentältä keskustassa sijaitsevaan hyvään keskitason Ramada (★★★★★), johon majoitumme 1 yöksi. Puolenpäivän aikaan lähdemme bussilla kaupunkikierrokselle. Ulan Batorin arkkitehtuuri on sekoitus uutta ja vanhaa – keskustan lasiseinäisten pilvenpiirtäjien naapurina seisovat sosialismin aikana rakennetut betonitalot. Myös perinteiset mongolialaiset jurtat kuuluvat kaupunkikuvaan. Vierailemme keskustan Sukhbataar-aukiolla, jonka laidalla sijaitsevat maan hallintorakennukset. Kansallismuseon näyttelyt avaavat maan historiaa kivikaudesta nykypäivään. Museossa voimme nähdä myös monenlaisia asuja, koruja ja haarniskoita, perinnesoittimia ja aidon jurtan. Illalla seuraamme mongolialaista musiikkiesitystä, johon kuuluu mm. maan kansallissoittimen morin huurin eli hevosenpääviulun haikeaa soitantaa ja kuulijan vangitsevaa kurkkulaulua. (A, L, P)

Ulan Bator
3.päivä perjantai 6.8. Aamulla kohteemme on maan suurin tiibetinbuddhainen luostari, Gandantegchinlen. Pitkään hiljaiseloa elänyt luostarielämä on elpynyt 1990-luvulta lähtien ja tänä päivänä luostarissa elää yli 500 munkkia. Matkaamme bussilla muutaman tunnin kaupungin ulkopuolella sijaitseville aroille. Nautimme piknik-lounaan jurttakylässä sekä seuraamme jousiammunta- ja painiesityksiä. Illansuussa palaamme takaisin Ulan Batoriin ja majoitumme junaan. Illalla junamatkamme kohti Venäjää alkaa. (A, RL,P)

Ulan Ude
4.päivä, lauantai 7.8. Venäjän puolella ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Burjatian tasavallan pääkaupunkiin Ulan-Ude. Venäläisten kasakoiden Selengajoen rannalle 1600-luvulla perustama kaupunki kasvoi ja kehittyi Kiinan ja Venäjän välisen vilkkaan kaupan ansioista. Rautatieyhteydet saavuttivat Ulan Uden 1900-luvun alussa ja junarata Mongoliaan avautui 1949. Tutustumme Ulan Uden päänähtävyyksiin kiertoajelumme aikana. Moni-ilmeisen kaupungin keskusaukiota Ploshchad Sovetovia hallitsee suurikokoinen Leninin veistos. Aukion laidalla sijaitsevat myös paikallishallinnon virastot sekä tyylikäs oopperatalo. Modernin kaupungin historiallisessa sydämessä katedraalin ympäristöä koristavat vanhat puutalot. Illalla matka jatkuu kohti Baikaljärveä. (A, L, P)

Baikaljärvi
5. päivä, sunnuntai 8.8. Edessämme on tänään rantareitti ns. Circum Baikalin rataosuus, joka oli aikaisemmin osa Trans-Siperian päärataa. Matkalla Port Baikalista pääradan varteen Kultukiin on useita siltoja ja kymmeniä tunneleita. Reittiä pidetään yhtenä matkan kauneimmista. Päivän aikana on kaksi pidempää pysähdystaukoa, jolloin innokkaimmat ehtivät kastautua Baikaljärven raikkaissa vesissä. Pulahduksen sanotaan antavan ikuisen nuoruuden. Sään salliessa nautimme illallisen luonnonhelmassa piknik-tyyliin. Illalla junamme jatkaa matkaa kohti Irkutskia. (A, L, P)

Irkutsk
6. päivä, maanantai 9.8. Saavumme aamulla Irkutskiin, jota kutsutaan myös Siperian Pariisiksi. Angarajoen rannalla sijaitseva kaupunki oli viime vuosisadalla menestyvä kauppapaikka, jonka kautta turkikset kulkivat Kiinaan saakka. Vilkkaaseen markkinatunnelmaan pääsemme paikallisella torilla ja kauppahallissa. Tarjolla on mm. monenlaisia mausteita, kaviaaria sekä alueen puolijalokivistä tehtyjä koruja. Nykypäivän Irkutsk on vireä teollisuus- ja tiedekaupunki, jonka menneisyyteen pääsemme kurkistamaan kaupungin ulkoilmamuseossa. Elinolosuhteet Siperiassa ovat vaatineet kekseliäisyyttä ja kestävyyttä niin ihmisiltä kuin rakennuksiltakin. Retken jälkeen majoitumme yhdeksi yöksi kaupungin keskusta-alueella sijaitsevaan keskitason hotelliin. (A, L, P)

Irkutsk – Novosibirsk
7.–8. päivä, ti – ke 10.–11.8. Aamiaisen jälkeen junamatkamme jatkuu kohti länttä. Alueella on laajoja koivu- ja havupuumetsiä. Välillä ohitamme rautatieasemia, joiden rakennukset on usein maalattu kirkkain värein: käytössä on mm. turkoosia, vaaleanpunaista ja mintunvihreää. Samalla tavalla, maisemaa piristäen, on maalattu monessa kylässä talojen ikkunaluukut, välillä koko talokin. Junamatkan aikana kuulemme luentoja alueen elämästä ja oloista; ohjelmassa on tietenkin myös vodkamaistiaiset.
Keskiviikkona iltapäivällä saavumme Siperian suurimpaan kaupunkiin Novosibirskiin. Perinteisen tervetuloseremonian jälkeen teemme kaupunkikierroksen. Näemme Ob-joen rantamille kehittyneen kaupungin tärkeimmät maamerkit sekä kaupungin ylpeyden, maan suurimman oopperatalon, jolle jopa maailmankuulu Moskovan Bolshoi-teatteri jää toiseksi. (2xA, 2xL, 2xP)

Jekaterinburg
9. päivä, torstai 12.8. Saavumme iltapäivällä Jekaterinburgiin, Uralin alueen pääkaupunkiin. Ural-vuorten 2500 kilometrin mittainen vuorijono erottaa Euroopan ja Aasian toisistaan. Vuorijono on aikojen saatossa rapautunut, eikä sitä näin etelässä ole enää silmin erotettavissa. Tutustumiskierroksella näemme kuitenkin pienen muistomerkin, joka on pystytetty maanosien rajapyykille. Jekaterinburg liittyy läheisesti Venäjän viimeisen tsaarin ja hänen perheensä traagiseen kohtaloon. Kirkko veren päällä on rakennettu sen talon paikalle, jossa Romanovit elivät palvelusväkensä kanssa vankeudessa viimeiset elinpäivänsä. Nikolai II, hänen vaimonsa ja heidän lapsensa menehtyivät 12 laukaukseen paikalla sijainneen talon kellarihuoneeseen vuonna 1918. (A, L, P)

Kazan
10. päivä, perjantai 13.8. Tatarstanin tasavallan pääkaupunki Kazan on yksi Venäjän federaation suurimmista kaupungeista ja tataarikulttuuri kukoistaa siellä edelleen. Kristinusko ja islam ovat eläneet rinnakkain sovussa jo monia satoja vuosia ja Kazanissa nähdäänkin useita kirkkoja ja moskeijoita vierekkäin. Tunnetuin katedraaleista on kremlin alueella sijaitseva 1500-luvulla rakennettu Ilmestyksen kirkko. Historiallinen keskusta nousi Unescon maailmanperintölistalle vuonna 2000. Kaupungin maamerkki on tataariprinsessan nimeä kantava Soyembikan torni. Prinsessa vältti avioitumisen Iivana Julman kanssa heittäytymällä alas 59-metrisestä tornista. Tutustumme kaupunkiin kiertoajelulla. (A, L, P)

Kazan – Moskova
11. päivä, lauantai 14.8. Junamme saapuu puolenpäivän aikaan Moskovaan. Majoitumme keskustassa sijaitsevaan ensimmäisen luokan InterContinental Tverskaya -hotelliin (★★★★). Kaupunki ja sen puinen pieni kreml mainitaan historiassa ensimmäisen kerran vuonna 1147. Venäjän valloittaneet mongolit onnistuttiin ajamaan maasta ja myös ortodoksisen kirkon johto siirtyi Bysantin kukistuttua Moskovaan, joten jo 1400-luvun lopulla Moskovan suuriruhtinaskuntaa voitiin pitää ensimmäisen kerran todellisena suurvaltana. Kiertoajelulla teemme mm. kävelyretken Kremlin alueella ja kokeilemme käytännössä, miten kaupungin maanalainen toimii. Moskovan metron asemat ovat kuin pieniä palatseja: ne on rakennettu marmorista, koristeltu mosaiikilla ja lasilla, ja niiden katosta roikkuvat kristallikruunut. Näemme Punaisen torin myös iltavalaistuksessa. (A, L, P)

Moskova
12. päivä, sunnuntai 15.8.
Tänään jatkamme vielä tutustumista Moskovaan. Palaamme Punaiselle torille, jonka tunnetuimpiin nähtävyyksiin kuuluu vuonna 1561 valmistunut Pyhän Vasilin katedraali. Näemme myös mm. Lomossovin yliopiston rakennukset, lähellä Punaista toria sijaitsevan Kristus Vapahtajamme ortodoksisen katedraalin sekä pysähdymme Novodevichyn luostarissa. Luostarin yhteydessä olevalla hautausmaalla lepäävät mm. Gogol ja Tsehov.  Illalla suora lento (Aeroflot) klo 18.20 – 20.05 Helsinkiin (A, L)

Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, olemme maininneet sen hotellin nimen perässä. Huomioittehan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista.

Huom. Yksin matkustavan edellytetään maksavan lisämaksun yhden hengen hytistä ja huoneesta.

Matkalle tarvitset sekä Mongolian että Venäjän viisumit, jotka Olympia hankkii puolestasi. Lähetämme tarkan ohjeistuksen viisumeiden hankinnasta hyvissä ajoin ennen matkan alkua. Viisumeita varten pyydämme n. 6 viikkoa ennen lähtöä toimistoomme; passin, kaksi värillistä passikuvaa sekä vakuutustodistuksesi. Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen. Tarkista passisi voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessasi ja hanki tarvittaessa uusi hyvissä ajoin. Passissa on oltava vähintään kaksi kokonaista tyhjää aukeamaa viisumitarroja varten. Venäjälle matkustettaessa matkavakuutus on pakollinen ja se tarkistetaan viisumia anottaessa. Vakuutuksen tulee kattaa matkasairauden hoitokustannukset ilman ylärajaa sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Omasta vakuutusyhtiöstä tulee pyytää viisumia varten ns. virallinen vakuutustodistus, joka liitetään viisumianomukseen.  

Ryhmän minimikoko 15. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.

Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkan hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa ollutta valuuttakurssia.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).

Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.

Matkaan sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä Olympian lisä- ja erityisehtoja.

Siperian halki tilausjunalla: Vinkkejä ja suosituksia

JUNA (ZARENGOLD – TSAR’S GOLD)
Jo liki 30 vuoden ajan Siperian radalla tilausliikenteessä ollut erikoisjuna on saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistuksessa (www.lernidee.com). Se liikennöi keväästä syksyyn noudattaen omaa matkailijoille räätälöityä ohjelmaansa. Asiakaskunta on kansainvälinen. Juna ei tarjoa luksusta, mutta on kuitenkin siisti ja hyvin toimiva. Mukana matkustaa venäläinen lääkäri. Junassa voi matkan aikana liikkua vapaasti vaunusta toiseen. Päivittäisten veturinvaihtojen aikana voi jaloitella myös asemalaitureilla. Junassa on keskusilmastointi sekä hyttikohtaiset lämpöpatterit – Siperiassa sääolosuhteet vaihtuvat nopeasti, joten sekä lämmitystä että ilmastointia tarvitaan. Keskusilmastointi toimii junan ollessa liikkeessä. Junassa on myös useampi ravintolavaunu.

Käyttämämme Classic- ja Superior-hytit
Sekä Classic- että Superior-hytit ovat kahden hengen hyttejä (3,3 m2), joissa on samassa tasossa kaksi alavuodetta (n. 68x185 cm). Superior-hytit on hiljattain uusittu. Vuoteiden välissä on pieni pöytä ikkunan ääressä. Hyteissä on peitot, vuodevaatteet sekä pyyhkeet. Hyttien säilytystilat ovat rajalliset eikä niissä ole kaappeja. Suosittelemme matkalle pehmeitä matkalaukkuja. Säilytystilaa on sekä vuoteiden alla että oven yläpuolella. Päivisin vuoteet toimivat sohvana.
Vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä sekä konduktöörin hytti. Vaunun kummassakin päässä on wc, jossa pesuallas. Junassa on myös pienet suihkuhuoneet, jotka 2–4 vaunun (Superior-luokassa 1–3 vaunun) matkustajat jakavat keskenään. Suihkussa on saippua, hiustenpesuaine sekä suihkushampoo; suihkuvuorot varataan junamatkan aikana etukäteen. Hytissä on vesipullot valmiina matkan alkaessa; vaunussa on sekä samovaari että juomavesisäiliö, joista voi hakea täydennystä matkan aikana. Hytin oven saa sisäpuolelta lukkoon; hytistä poistuttaessa vaunun konduktööri lukitsee ja avaa hyttien ovet tarpeen mukaan. Käytävällä 220 V pistorasiat.

Voit olla kiinnostunut myös näistä