Hyppää pääsisältöön

Rovos Rail - junalla Namibiasta Etelä-Afrikkaan

Luksusmatkamme vie Namibian Swakopmundiin, Etoshan safareille, pääkaupunkiin Windhoekiin ja Sossusvlein hiekkadyyneille sekä Etelä-Afrikan Johannesburgiin.
  • Swakopmund 2 yötä
  • Rovos Rail -junamatka 6 yötä
  • Etosha 1 yö
  • Sossusvlei 1 yö
  • Johannesburg 1 yö

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Ainutlaatuisen matkamme Namibiaan ja Etelä-Afrikkaan teemme siirtomaa-ajan tyyliin ylellisen Rovos Rail -junan kyydissä, mutta myös pienlentokoneella, maastoautoilla ja bussilla. Matka alkaa suomalaisille tutusta Namibiasta. Swakopmund siirtomaatyylisine puisine taloineen tuo ensimmäiseksi mieleen saksalaiset pikkukaupungit. Toisaalta olemme myös keskellä Afrikkaa; Windhoekin kaduilla tavataan Namibian monien etnisten ryhmien edustajia: owamboja, kavangoja, hereroja, himboja ja saneja.

Yhdeksänpäiväinen Rovos Rail -junamatkamme alkaa Atlantin rannalta Swakopmundista. Matkustamme siirtomaa-aikaisissa tunnelmissa Namibiasta Etelä-Afrikan Pretoriaan nauttien hyvästä ’all inclusive’-palvelusta ja ihaillen ohikiitäviä maisemia. Yövymme junamatkan aikana Etoshan kansallispuistossa Mokuti Lodgessa. Toinen kiinnostava yöpymispysähdys tehdään Namibin autiomaahan Sossusvlein hiekkadyyneille. Junamatka jatkuu Kalaharin autiomaan maisemissa suurelle Fish River Canyonille, jolle vain Amerikan Grand Canyon Arizonassa vetää jylhyydessään vertaa.

Etelä-Afrikan Iso-Karoo on suomalaisenkin nimensä veroinen eli karu erämaa-alue, lampaistaan ja strutseistaan tunnettu. Vain Oranjejoki vetää sen ruskeaan pintaan vihreän hedelmällisen viivan. Hollantilaissyntyiset maanviljelijät, buurit, lähtivät 150 vuotta sitten Kapin alueelta etsimään uusia viljelymaita Vaaljoen takaa ja perustivat Pretorian kaupungin yhteiseksi kohtaamispaikakseen. Kohta buurien alueelta löytyi myös kultaa ja timantteja. Kimberleyssä kaivettiin 30 000 miehen voimalla maailman suurinta timanttikuoppaa ja kallisarvoisia kiviä on riittänyt meidän päiviimme asti.

3 400 kilometriä Afrikkaa – autiomaata, eläimiä, hiekkaa, monia heimoja, historiaa, viihtyisää yhdessäoloa – on takana, kun matkamme vihdoin päättyy Rovos Railin omalle Capital Parkin asemalle Pretoriassa.

Ryhmämme on pieni, sillä mukaan mahtuu vain 16 matkustajaa.

Matkaohjelma

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen, AI=all inclusive

1. päivä, torstai 13.4. Lähtö Helsingistä (Finnair) klo 16.20 Münchenin (South African Airways) ja Johannesburgin (South African Airways) kautta Walvis Bayhin, Namibiaan.

Swakopmund
2. päivä, perjantai 14.4.
Saavumme klo 14.10 Walvis Bayn lentokentälle, josta noin puolen tunnin kuljetus Swakopmundiin. Majoitumme 2 yöksi viktoriaanistyyliseen ensimmäisen luokan Swakopmund-hotelliin (★★★★★). (P)

Swakopmund – Walvis Bay – Swakopmund
3. päivä, lauantai 15.4.
Teemme Walvis Baysta alkavan veneretken. Luvassa on hyljehavaintoja ja merilintuja. Erinomainen luonnonsatama on houkutellut Atlantin purjehtijoita ja valaanpyytäjiä yli viidensadan vuoden ajan portugalilaisista britteihin. Etelä-Afrikka ja vuonna 1990 itsenäistynyt Namibia kiistelivät Walvis Bayn omistuksesta YK:n toimiessa välittäjänä. Namibian hallintaan alue tuli vuonna 1994 vallan vaihduttua Etelä-Afrikassa. Iltapäivällä palaamme Swakopmundiin ja teemme kävelyretken saksalaistyylisen pikkukaupungin kaduilla. Ensimmäiset eurooppalaiset alueella olivat saksalaisia lähetyssaarnaajia ja heidän perässään tulivat kauppiaat ja sotilaat. Namibian alueesta tuli Saksan Lounais-Afrikan siirtomaa Berliinin konferenssissa vuonna 1884. Ilta päättyy Atlantin rannalla auringon laskiessa merihenkiseen päivälliseen. (A, P)

Rovos Rail -junamatka alkaa
4. päivä, sunnuntai 16.4.
Aamiaisen jälkeen siirrymme Swakopmundin rautatieasemalle. Nousemme Rovos Rail-junan kyytiin ja siirrymme junamatkailun kultakauden tunnelmaan hyvän palvelun, herkullisten aterioiden ja parhaiden viinien pariin. Juna jättää Atlantin sumuiset rannat taakse ja suuntaa kulkunsa kohti Namibin autiomaata. (AI)

5.–6. päivä, ma–ti 17.–18.4.
Maanantaina aamupäivällä jäämme junasta pois Otjiwarongossa ja ajamme bussilla noin 3 tuntia Etoshan kansallispuistoon, missä majoitumme hyvään keskitason Mokuti Lodgeen (★★★★). Luonteenomaista Etoshan suurelle (22 750 km²) alueelle ovat suolapitoiset erämaat, joiden kuumuudessa kaikki, myös eläimet, näyttävät kuin väreilevän ilmassa. Suola-aavikoiden ohella alueella on savannia ja mopanemetsiä. Etoshassa elää 114 nisäkäslajia, kuten pensassarvikuono, juovagnu, etelänseepra, kirahvi, hyeena, leijona, gepardi ja leopardi. Puistossa elää myös 340 lintulajia, muun muassa 35 eri korppikotkalajia. Etoshassa teemme kaksi safariajoa, ensimmäisen iltapäivällä ja toisen aikaisin seuraavana aamuna.
Palaamme ennen lounasaikaa takaisin junalle, jonka suuntana on Namibian pääkaupunki Windhoek. (AI)

7.–8. päivä, ke–to 19.–20.4.
Aamulla pääsemme tutustumaan Windhoekiin. Ylätasangolla sijaitsevasta saksalaistyylisestä kaupungista on tullut Namibian vilkas ja moderni kaupan ja hallinnon keskus vasta 1960-luvulla. Teemme lyhyen kävelykierroksen kaupungilla. Vastassa on Namibian värikäs etninen kirjo monine heimoineen. Hereronaisten viktoriaaninen vaateparsi hätkähdyttää keskellä Afrikan kuumuutta. Lähetyssaarnaajia närkästytti aikoinaan heimon naisten kevyt pukeutuminen ja malliksi he tarjosivat omaa pönkkähameista ja tummista takeista koostuvaa vaatetustaan, joka sitten jäikin hereroille.

Kierroksen jälkeen lennämme pienkoneella noin tunnin verran Sossusvleihin, keskelle maailman korkeimpia hiekkadyynejä. Niistä korkeinta (380 m) kutsutaan nimellä ’Big Daddy’. Pituutta itse dyynialueella on yli 300 kilometriä. Sossusvleissa yövymme hyvässä keskitason lodgessa (««««). Lounaan jälkeen lähdemme tutustumaan jeepeillä dyynien ihmeelliseen maailmaan ja jatkamme niihin tutustumista vielä torstaiaamuna. Sekä päivällisen että aamiaisen nautimme luonnossa eri punaisensävyissä hehkuvan maiseman keskellä. Palaamme lentäen takaisin Windhoekiin. Junamatkamme jatkuu etelään, kohti lähes miljoonan neliökilometrin suuruista Kalaharin autiomaata, joka ulottuu Namibian ohella Botswanaan, Etelä-Afrikkaan ja myös Angolaan, Sambiaan ja Zimbabween. Kalahari on eteläisen Afrikan alkuperäisasukkaiden, bushmannien, kotiseutua. (AI)

9. päivä, perjantai 21.4.
Teemme kävelyretken Keetmanshoopin maisemissa. Pieni lähetysasema syntyi vuonna 1866 nama-heimon maille Swartmodderjoen läheisyyteen. Joen nimi merkitsee mustaa mutaa. Se on koitunut monesti kiroukseksi pienen, alun perin Bethanie-nimisen kaupungin historiassa, kun joen tulviessa muta on haudannut alleen niin kirkkoja kuin ihmisiäkin. Iltapäivällä pääsemme tutustumaan myös Fish River Canyoniin. Tämä maailman toiseksi suurin kanjoni on syntynyt 500 miljoonaa vuotta sitten laakson pohjan romahdettua maankuoren liikkuessa. Kanjonin syvyys on 550 metriä, leveys 27 kilometriä ja pituus kokonaisuudessaan 160 kilometriä. Fishjoen jylhät reitit ovat retkeilijöiden suosiossa, vaikka lämpötila saattaa kuumimpina hetkinä nousta lähelle 50:tä astetta. Vettä jokeen tulee vain vuoden sateisimpana kautena tammi- ja huhtikuun aikana. (AI)

10. päivä, lauantai 22.4.
On aika siirtyä kahden ja puolen miljoonan asukkaan Namibiasta yli viidenkymmenen miljoonan Etelä-Afrikkaan. Maisemat eivät rajalla juurikaan muutu, sillä olemme vielä Kalaharin alueella. Ylitämme Oranjejoen, ja pääsemme lauantaiaamuna jaloittelemaan Upingtonissa. Se on jo Ison-Karoon aluetta, kuivaa, karua ja eristynyttä, mutta itse Upingtonin kaupunki kukoistaa Oranjejoen ansiosta vehreänä. (AI)

11. päivä, sunnuntai 23.4.
Iltapäivän puolella saavumme Kimberleyn timanttikaupunkiin. 1800-luvun puolivälissä alkoi ennennäkemätön ryntäys Transvaalin alueelta löytyneiden timanttien ja kullan perässä. Sen jälkimainingeissa hollantilaissyntyiset maanviljelijät, buurit, menettivät itsenäiset valtionsa ja Johannesburg syntyi kasvaakseen tämän päivän johtavaksi kauppakaupungiksi Etelä-Afrikassa. Tutustumme timanttiryntäyksen jäljiltä olevaan 214 metriä syvään kraatteriin, Big Holeen, ja sen ympärille nousseeseen museokylään, joka kertoo niin kiihkeästä kaivamisen ajasta kuin alueelta löytyneistä suurista jalokivistäkin. Junamatkamme viimeinen ilta päättyy juhlavaan päivälliseen matkamme edetessä kohti Etelä-Afrikan kultakenttiä Highveldin ylätasangolla. (AI)

Pretoria – Johannesburg
12. päivä, maanantai 24.4.
Nautimme vielä aamiaisen junassa ennen saapumista Rovos Railin omalle Capital Parkin asemalle. Tutustumme Etelä-Afrikan hallinnollisen pääkaupungin Pretorian nähtävyyksiin. Kaupunki on rakennettu ruutuasemakaavaan ja sen leveitä katuja reunustavat jakarandapuut. Näemme kiertoajelullamme muun muassa Melrose-talon, jossa allekirjoitettiin buurisodan päättänyt rauhansopimus vuonna 1902, eteläafrikkalaisten uudisraivaajien historiaa valottavan Voortrekker-monumentin sekä 9-metrisen pronssisen Nelson Mandela -patsaan, joka paljastettiin Mandelan kuoleman suruajan päättyessä joulukuussa 2013. Kiertoajelun päätteeksi ajamme Johannesburgin Sandtonin kaupunginosaan. Majoitumme ensimmäisen luokan DaVinci-hotelliin (★★★★), josta on hissiyhteys suureen Sandton Cityn ostoskeskukseen. (A, P)

Johannesburg
13. päivä, tiistai 25.4.
Puolenpäivän aikaan lähdemme Sowetoon. Rotuerottelun aikana mustat afrikkalaiset pakotettiin asumaan tietyillä alueilla kaupunkien laidoilla. Niistä yksi on Soweto, jossa asuu nykyään noin 3,5 miljoonaa ihmistä. Asumusten kirjo on yllättävä, sillä vaikka alueella on edelleen runsaasti hökkeleitä, täältä löytyy myös hulppeita taloja, joissa asuu niin paikallisia tv-tähtiä, poliitikkoja kuin urheilijoitakin. Käymme Nelson Mandelan kotimuseossa. Mandela muutti Soweton taloon vuonna 1946 ja palasi sinne vapauduttuaan vankilasta vuonna 1990. Museo on pieni ja sinne mahtuu vain 20 vierailijaa kerrallaan. Myöhäisen lounaan jälkeen siirrymme Johannesburgin lentokentälle, josta klo 20.15 lento (South African Airways) Frankfurtin kautta (Lufthansa) Helsinkiin. (A, L)

14. päivä, keskiviikko 26.4. Saavumme Helsinkiin klo 13.15.

Lisämaksu yhden hengen huoneesta/pienemmästä Pullman-hytistä 320 e
Huom. Yksin matkustavan edellytetään maksavan lisämaksun yhden hengen huoneesta. 

Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen ja siinä tulee olla vähintään 2 tyhjää aukeamaa. Tarkistakaa passinne voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessanne ja hankkikaa tarvittaessa uusi hyvissä ajoin. Kysy toimistostamme lisätietoja alle 18-vuotiaita matkustajia koskevista viranomaisvaatimuksista. Tutustukaa Afrikan-matkojen erityisehtoihin s. 176.

Maksuaikataulu
Ennakkomaksu on 600 e/hlö. Loppuerä matkan hinnasta erääntyy maksettavaksi 90 vrk ennen matkan alkua. Huom. maksettua ennakkoa ei palauteta matkustajan mahdollisesti peruuttaessa matkan.

Peruutusehdot ja kattava matkavakuutus
Matkan erityisluonteen vuoksi matkaan sovelletaan yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan peruutusturvaehtokohdan. Ottakaa vakuutus jo maksaessanne ennakkomaksun, sillä peruutusvakuutus astuu voimaan vakuutuksen ottopäivänä. Vakuutuksen alkamisajankohdaksi merkitään matkan lähtöpäivä Helsingistä. Muilta osin matkaan sovelletaan yleisiä valmismatkaehtoja sekä Olympia Kaukomatkatoimiston lisä- ja erityisehtoja.

Peruutuskulut:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa, sovelletaan peruutuskuluissa alla olevaa aikataulua:

Peruutusajankohta                            Peruutuskulut  
viim. 91 vrk ennen matkan alkua                    600 e
90–60 vrk ennen matkan alkua                      1.250 e
59–30 vrk ennen matkan alkua                      2.250 e
29–14 vrk ennen matkan alkua                      50 % matkan hinnasta
alle 14 vrk ennen matkan alkua                      koko matkan hinta

Matkan hinta annetaan sitoumuksetta ja se perustuu 3.5.2016 voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakurs­seihin. Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaisesti matkan lopullinen hinta määritellään niiden valuuttakurssien ja tariffien mukaisesti, jotka ovat voimassa 6 viikkoa ennen matkan alkua.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Blogi

Irmeli Repo