Hyppää pääsisältöön

Ensisijaiset välilehdet

Junamatka Moskovasta Murmanskiin

Tutustu upeaan Moskovaan, Karjalan alueen nykypäivään ja historiaan Kižillä, Petroskoissa, Solovetskissa sekä Murmanskiin ja Inariin.

11 päivää alk.6 460 €/hlö
Uutuus
  • 30.5.2020 - 9.6.2020 Varaa
  • Moskova 1 yö ja 5 yön junamatka alkaa
  • Pihkova retki
  • Staraja Russa retki
  • Veliki Novgorod retki
  • Petroskoi 1 yö (ja retki Kizin museosaarelle)
  • Kemi retki Solovetskiin (säävaraus)
  • Murmansk 1 yö
  • Teriberka retki
  • Kirkkoniemi 1 yö
  • Inari 1 yö

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Tällä matkalla koemme Venäjän valtavat mittasuhteet ja vastakohtaisuudet. Kremlin aarteet, Punaisen torin ympäristö, puistot ja luostarialueet kertovat vauraudesta ja kaupungin asemasta Venäjän historiallisena ja poliittisena keskuksena.

Tutustuttuamme Moskovan nähtävyyksiin jatkamme matkaa saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistamalla erikoisjunalla. Matkalla on useita kohteita, jotka osuvat harvoin matkailijoiden reitille. Pihkovassa pääsemme tutkimaan vanhan kaupungin lisäksi Miroshkin luostarin 1100-luvulta peräisin olevia Bysantin mestareiden maalaamia freskoja. Staraja Russassa käymme Dostojevskin kotimuseossa. Viikinkien 800-luvulla perustama Novgorod oli tärkeä kauppapaikka idän ja lännen välissä. Äänisen rannalla sijaitseva Karjalan tasavallan pääkaupunki Petroskoi on porttimme Kižin museosaarelle. Saaren rakennuskantaan kuuluu mm. perinteisiä karjalaistaloja, pajoja ja savusaunoja sekä Venäjän vanhin puukirkko haapapaanukupoleineen. Kemistä teemme koko päivän kestävän retken Unescon maailmanperintöön kuuluvalle Solovetskin luostarisaarelle. Saaren linnoitettu keskusta tarjoaa paljon nähtävää korkeine muureineen, vartiotorneineen, kellotapuleineen ja kirkkoineen. Jo 1400-luvulla perustettu luostari oli loistokautenaan yksi Venäjän rikkaimmista.

Napapiirin pohjoispuolella sijaitseva Murmansk on Pohjois-Venäjän tärkein kauppasatama. Kaupunki elää telakkateollisuudesta ja kalastuksesta. Arktisen alueen yöttömän yön voit kokea Murmanskin lisäksi myös Kirkkoniemessä ja Inarissa, jossa tutustumme myös saamelaiskulttuuriin.

Matkanjohtajana Irmeli Repo

Matkaohjelma

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen

Helsinki – Moskova
1. päivä, lauantai 30.5. Lento (Finnair) Helsingistä Moskovaan klo 11.10–12.50. Majoitumme keskustassa sijaitsevaan ensimmäisen luokan InterContinental Tverskaya -hotelliin (★★★★). Päivällisen jälkeen kokeilemme käytännössä, miten kaupungin metro toimii. Nopeat rullaportaat vievät meidät maan uumeniin. Moskovan metron asemat ovat kuin pieniä palatseja: monet on rakennettu marmorista, koristeltu mosaiikilla ja lasilla, ja niiden katosta roikkuvat kristallikruunut. Metroajelumme päättyy ydinkeskustaan ja kävelemme näyttävästi valaistulla Punaisella torilla, ennen kuin bussi vie meidät takaisin hotellille. (P)

Moskova
2. päivä, sunnuntai 31.5.
Aamiaisen jälkeen lähdemme bussilla kohti Kremliä. Kaupungin sydämessä sijaitseva alue on Venäjän hallinnollinen keskus, jossa sijaitsee maan presidentin virka-asunto. Kremlin aarteista osa on avoinna yleisölle. Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvan Kremlin tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluu muurien sisäpuolella useita kultakupolisia katedraaleja ja asehuone. Aamupäivän kävelyretkemme aikana näemme mm. Uspenskin katedraalin, joka on toiminut Venäjän tsaarien kruunauskirkkona. Myös Venäjän presidentit on siunattu täällä virkaansa Boris Jeltsinistä lähtien. Lounaan jälkeen nousemme junaan ja matka kohti Murmanskia alkaa. (A, L, P)

Pihkova
3. päivä, maanantai 1.6. Tutustumme tänään Pihkovaan ja sen lähiympäristöön. Rajasopimuksella vuonna 2005 Venäjän puolelle siirtynyt sinikupolinen Petserin luostari on ollut setukaisten, alueella asuvan suomalais-ugrilaisen heimokansan henkinen keskus. Petserin munkkiluostari on toiminut yhtäjaksoisesti jo yli 500 vuotta. Luostarissa kerrotaan olevan kaksi ihmeitä tekevää ikonia ja lähde, jonka vedellä on parantava vaikutus. Lähellä Viron rajaa sijaitseva Pihkova on ollut vahvasti linnoitettu kaupunki. Sen muurien sisäpuolella on useita arkkitehtonisesti taidokkaita kirkkoja ja luostareita, jotka ovat Unescon maailmanperintökohteita. Freskoistaan tunnettu Miroshkin luostari kuuluu päivän tutustumiskohteisiimme kaupungin vanhan osan, kremlin, ohella. Nautimme päivällisen paikallisessa ravintolassa. Illalla junamme lähtee kohti seuraavaa pysähdyspaikkaamme. (A, L, P)

Staraja Russa – Veliki Novgorod
4. päivä, tiistai 2.6. Staraja Russa on idyllinen pikkukaupunki, jonka rauhallinen ilmapiiri viehätti myös kirjailija Fjodor Dostojevskin perhettä. Kesäasunnoksi löytyi joen rannalta kaksikerroksinen puutalo, jonka suojissa arvellaan mm. Karamazovin veljesten loppunäytöksen syntyneen. Museo vie aikamatkalle kirjailijan perheen elämään 1800-luvun loppupuolella. Vierailun jälkeen jatkamme junalla kohti Novgorodia. Sään salliessa teemme laivaretken Ilmajärvellä ja sen jälkeen tutustumme kaupungin nähtävyyksiin. Novgorodin strateginen sijainti viikinkien aina Välimerelle ulottuneen kauppareitin ja Volgaa pitkin itään suuntautuneen väylän risteyksessä vaikutti suuresti kaupungin kehitykseen. 1500-luvulla Novgorod oli Moskovan ja Pihkovan jälkeen Venäjän kolmanneksi suurin kaupunki. Pietarin kasvun ja kehityksen myötä se kuitenkin vähitellen menetti valta-asemansa. Kaupungin muurien suojaaman vanhan osan keskeisin rakennus on Jumalan viisauden eli Pyhän Sofian tuomiokirkko. Illan tullen matkamme jatkuu kohti Petroskoita. (A, L, P)

Petroskoi (Kižin museosaari)
5. päivä, keskiviikko 3.6. Karjalan tasavallan pääkaupungista, Petroskoista, siirrymme laivalla runsaan tunnin matkan päässä sijaitsevalle Kižin museosaarelle. Kävelykierroksen aikana näemme Karjalan tasavallan tunnuksen, Venäjän vanhimman puukirkon – Kristuksen kirkastuksen kirkon (v. 1714). Tätä täyspuista kesäkirkkoa koristavat hopeisena hohtavat 22 haapapaanukupolia. Näemme myös Marian esirukouksen kirkon, toiselta nimeltään Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkon (Pokrovan v. 1764). Upeaksi kokonaisuudeksi nämä kirkot yhdistää v. 1874 uudelleen rakennettu kellotapuli. Kižin puukirkot ovat kuuluneet Unescon maailmanperintö­listalle jo vuodesta 1990. Ainutlaatuista rakennuskantaa täydentävät tsasounat, perinteiset karjalaistalot, aitat, myllyt, pajat, savusaunat sekä runsas vanha esineistö. Petroskoissa majoitumme yhdeksi yöksi keskustassa sijaitsevaan hyvään keskitason Piter Inn -hotelliin (★★★★). (A, L, P)

Petroskoi
6. päivä, torstai 4.6. Vapaata aikaa tutustua Äänisen rannalla sijaitsevaan Petroskoihin. Hotellimme sijaitsee kaupungin pääkadun Leninan länsipäässä; Äänisen ranta puistoineen löytyy kadun toisesta päästä. Rantakadun puheensorinan seasta saattaa erottaa myös karjalan tai suomen sanasen. Äänisen rannalla seisoo tukevasti kaupungin perustajan Pietari Suuren patsaan lisäksi mm. Otto Wille Kuusisen patsas. Päivällinen tutustuttaa meidät paikalliseen ruokaperinteeseen. Illalla junamme jatkaa kohti Kemin kaupunkia. (A, L, P)

Kemi ja Solovetskin luostarisaari
7. päivä, perjantai 5.6. Siirrymme Kemin satamasta laivalla (n. 2,5 tuntia) Vienanmeressä sijaitsevalle Solovetskin luostarisaarelle (säävaraus). Saaren luostariyhteisö perustettiin jo 1420-luvulla ja se kasvoi ja vaurastui nopeasti. Loistokaudellaan Solovetski oli Venäjän rikkain luostari. Luostarilla oli alueella liiketoimintaa mm. meren antimien tuotannossa, suolatehtaissa ja rautaruukeissa. Solovetskin kreml luostareineen, vartiotorneineen ja korkeine suojamuureineen on kiehtova kohde. Muurin suojassa on mm. pienempiä kirkkoja, vaihtuvia näyttelyitä luostarin historiasta ja ruokasali, johon 500 munkkia mahtuu aterioimaan yhtä aikaa. Luostarisaaren menneisyyteen mahtuu synkkiäkin jaksoja, sillä se on toiminut myös pakkotyöleirinä. Nykypäivänä luostarissa toimii pieni veljestö, joka ylläpitää ja rakentaa aluetta uudelleen. Solovetski kuuluu Unescon maailmanperintöön. Syömme päivällisen junassa matkamme jatkuessa Murmanskiin. (A, L, P)

Murmansk ja Teriberka
8. päivä, lauantai 6.6. Nautittuamme aamiaisen junassa teemme bussilla kaupunkikierroksen ja paikannamme samalla Murmanskin tärkeimmät maamerkit. Kuolan niemimaalla sijaitseva Murmansk on Venäjän pohjoisin kaupunki. Golfvirran ansiosta sen satama on auki ympäri vuoden. Kaupunki elää merenkulusta ja kalastuksesta; läheinen Severomorskin sotilastukikohta on myös merkittävä työllistäjä. Murmanskin tunnetuin maamerkki on yli 35 metriä korkea Aljosha-patsas, joka pystytettiin kaupunkia toisessa maailmansodassa puolustaneiden sotilaiden muistolle. Suurin osa kaupungin rakennuksista on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen. Kaupunkikuvassa näkyy sekä neuvostoarkkitehtuuri että uuden ajan toiveikkuus. Retkemme jatkuu Barentsinmeren rannalle, Teriberkan osin autioituneeseen kylään. Jo unohduksiin vaipunut kalastajakylä on herännyt unestaan siellä vuonna 2013 filmatun kansainvälisestikin arvostetun Leviathan-elokuvan myötä. Teriberkassa voi nykyään majoittua rantahotelliin ja hiljentyä karun luonnon keskellä. Ehkäpä uskaltaudut kokeilemaan täällä meriveden lämpötilaa. Illaksi palaamme Murmanskiin ja majoitumme yhdeksi yöksi keskustassa sijaitsevaan hyvään keskitason Azimut-hotelliin (★★★★). (A, L, P)

Murmansk – Kirkkoniemi
9. päivä, sunnuntai 7.6. Aamiaisen jälkeen matkamme jatkuu bussilla (4–5 tuntia) kohti Norjan Kirkkoniemeä, jonne saavumme myöhään iltapäivällä. Majoitumme kaupungin keskustassa sijaitsevaan keskitason Scandic Kirkenes -hotelliin (★★★★). (A, RL)

Kirkkoniemi – Inari
10. päivä, maanantai 8.6. Aamiaisen jälkeen ajamme bussilla Sevettijärven ja Kaamasen kautta kohti Inaria. Iltapäivällä vierailemme Siida-museossa, jonka näyttelyt kertovat pohjoisimman Suomen luonnosta ja saamelaiskulttuurista. Myöhemmin iltapäivällä majoitumme 1 yöksi keskitason Tradition Kultahovi -hotelliin (★★★). Tässä Juutuajoen rannassa sijaitsevassa perinnehotellissa yhdistyvät saamelaisuuden, Lapin elinkeinojen ja kultakuumeen perinteet. Päivällisemme raaka-aineet ovat paikallista ”lähiruokaa”. Illalla on valoisaa, joten päivällisen jälkeen voit tehdä vielä kävelyretken jokivarressa. Hotellilla on sulan veden aikaan kirkasvetisessä Juutuajoessa kalakamerat; ”kalakanavaa” voit seurata mm. oman hotellihuoneesi televisiosta. (A, L, P)

Inari – Helsinki
11. päivä, tiistai 9.6. Lento (Finnair) Ivalosta Helsinkiin klo 12.45–15.10. (A)

Huom. Yksin matkustavan edellytetään maksavan lisämaksun yhden hengen hytistä ja huoneesta.
Lisämaksu yhden hengen Classic-hytistä junassa sekä yhden hengen huoneesta hotelleissa on 2.550 e.
Tiedustele tarvittaessa myös muita hyttityyppejä toimistostamme.

Matkalla tarvitaan Venäjän viisumi. Viisumin hankintaa varten pyydämme selkeän värikopion passisi kuva-aukeamasta n. 6 viikkoa ennen lähtöä; passin, yhden värillisen passikuvan sekä vakuutustodistuksen pyydämme toimistoomme n. 4 viikkoa ennen matkaa. Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen. Tarkista passin voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessasi ja hanki tarvittaessa uusi hyvissä ajoin. Passissa on oltava vähintään yksi kokonainen tyhjä aukeama viisumitarraa varten. Venäjälle matkustettaessa matkavakuutus on pakollinen ja se tarkistetaan viisumia anottaessa. Vakuutuksen tulee kattaa matkasairauden hoitokustannukset ilman ylärajaa sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Omasta vakuutusyhtiöstä tulee pyytää viisumia varten ns. virallinen vakuutustodistus, joka liitetään viisumianomukseen.
Ryhmän Ryhmän minimikoko 15. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.

Maksuaikataulu ja peruutusehdot:
Ennakkomaksu on 600 e/henkilö. Loppulaskun eräpäivä on 95 vrk ennen matkan alkua.

Matkan erityisluonteen vuoksi matkaan sovelletaan poikkeavia peruutusehtoja:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

  • viimeistään 94 vrk ennen matkan alkua, pidätetään ennakkomaksu, 600 e/henkilö
  • 93–45 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 1.900 e/henkilö
  • 44–14 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 80 % matkan hinnasta
  • 13 vrk tai vähemmän ennen matkan alkua, pidätetään 95 % matkan hinnasta

Matkan hinta perustuu 23.8.2019 voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkan hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa ollutta valuuttakurssia.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).

Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.

Matkaan sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä Olympian lisä- ja erityisehtoja.

Junamatka Moskovasta Murmanskiin: Vinkkejä ja suosituksia

Junamatka Murmanskista Pietariin: Vinkkejä ja suosituksia

JUNA (ZARENGOLD – TSAR’S GOLD) Jo liki 30 vuoden ajan Venäjällä tilausliikenteessä ollut erikoisjuna on saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistuksessa (www.lernidee.com). Se liikennöi Venäjällä keväästä syksyyn noudattaen omia matkailijoille räätälöityjä ohjelmiaan. Asiakaskunta on kansainvälinen. Juna ei tarjoa luksusta, mutta on kuitenkin siisti ja hyvin toimiva. Mukana matkustaa venäläinen lääkäri. Junassa voi matkan aikana liikkua vapaasti vaunusta toiseen. Junassa on keskusilmastointi sekä hyttikohtaiset lämpöpatterit. Keskusilmastointi ja lämmitys toimivat junan ollessa liikkeessä. Junassa on ravintolavaunu.

Käyttämämme Classic -hytit
Classic-hytit ovat kahden hengen hyttejä (3,3 m2), joissa on samassa tasossa kaksi alavuodetta (n. 68x185 cm). Vuoteiden välissä on pieni pöytä ikkunan ääressä. Hyteissä on tyynyt, peitot ja vuodevaatteet. Hyttien säilytystilat ovat rajalliset eikä niissä ole kaappeja. Suosittelemme matkalle pehmeitä matkalaukkuja. Säilytystilaa on sekä vuoteiden alla että oven yläpuolella. Päivisin vuoteet toimivat sohvana. Vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä sekä konduktöörin hytti. Vaunun kummassakin päässä on wc, jossa käsienpesuallas. Junassa on joissakin vaunuissa suihkuhuoneet, jotka useamman vaunun matkustajat jakavat keskenään. Suihkussa on saippua, hiustenpesuaine sekä suihkushampoo; suihkuvuorot varataan junamatkan aikana etukäteen. Hytin oven saa sisäpuolelta lukkoon; hytistä poistuttaessa vaunun konduktööri lukitsee ja avaa hyttien ovet tarpeen mukaan. Pistorasiat (220V) ovat käytävällä konduktöörin hytin vieressä.

Voit olla kiinnostunut myös näistä