Hyppää pääsisältöön

Verkkokaupassamme on huoltokatkos ke 17.7. klo 22.00 – to 18.7. klo 7.00.

Sulje

Ensisijaiset välilehdet

Junamatka Murmanskista Pietariin

Tutustu saamelaiskulttuuriin, Murmanskin ja Karjalan alueen nykypäivään ja historiaan Solovetskissa, Petroskoissa ja Kižillä sekä ihastu upeaan Pietariin

9 päivää alk.5 180 €/hlö
Uutuus
  • 5.6.2020 - 14.6.2020 Varaa
  • Inari 1 yö
  • Kirkkoniemi 1 yö
  • Nikkeli 4 yön junamatka alkaa
  • Murmansk retki
  • Kemi retki Solovetskiin (säävaraus)
  • Petroskoi retki Kižin museosaarelle
  • Pietari 3 yötä

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Koe arktisen alueen yötön yö ainutlaatuisella kiertomatkalla, jonka ensimmäisessä kohteessa Inarissa tutustumme saamelaiskulttuuriin. Inarista jatkamme bussilla Norjan puolelle Kirkkoniemeen. Ylitettyämme Venäjän rajan nousemme Nikkelissä (Nikel) saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistuksessa olevaan erikoisjunaan, jolla matkustamme seuraavat viisi päivää (4 yötä). Ennen Pietaria junamme pysähtyy Murmanskissa, Kemissä Vienanmeren rannalla sekä Petroskoissa. Murmanskin satamakaupunki elää telakkateollisuudesta ja kalastuksesta. Kemistä teemme koko päivän kestävän retken Unescon maailmanperintöön kuuluvalle Solovetskin luostarisaarelle. Saaren linnoitettu keskusta, kreml, tarjoaa paljon nähtävää korkeine muureineen, vartiotorneineen, kellotapuleineen ja kirkkoineen. Jo 1400-luvulla perustettu luostari oli loistokautenaan yksi Venäjän rikkaimmista.

Äänisen rannalla sijaitseva Karjalan tasavallan pääkaupunki Petroskoi on porttimme Kižin museosaarelle. Saaren rakennuskantaan kuuluu mm. perinteisiä karjalaistaloja, pajoja ja savusaunoja sekä Venäjän vanhin puukirkko haapapaanukupoleineen. Pietarissa tutustumme tämän upean, historiallisen kaupungin nähtävyyksiin Eremitaasin taidemuseota sekä venäläisen keittiön runsaita antimia unohtamatta.

Matkanjohtajana Irmeli Repo.

Huom! Matkan ainutkertaisuuden ja laajan kansainvälisen kysynnän vuoksi suosittelemme matkan varaamista 11.10.2019 mennessä. Tämän jälkeen emme pysty takaamaan hyttien saatavuutta. Tiedustele myös muita hyttityyppejä toimistostamme.

Matkaohjelma

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen

Helsinki – Inari
1. päivä, perjantai 5.6. Lento (Finnair) Helsingistä Ivaloon klo 16.25–17.55. Jatkamme bussilla Inariin, jossa majoitumme keskitason Tradition Kultahovi -hotelliin (★★★). Tässä Juutuajoen rannassa sijaitsevassa perinnehotellissa yhdistyvät saamelaisuuden, Lapin elinkeinojen ja kultakuumeen perinteet. Tervetulopäivällinen, jonka raaka-aineet ovat paikallista ”lähiruokaa”. Illalla on valoisaa, joten päivällisen jälkeen voit tehdä vielä kävelyretken jokivarressa. Hotellilla on sulan veden aikaan kirkasvetisessä Juutuajoessa kalakamerat; ”kalakanavaa” voit seurata mm. oman hotellihuoneesi televisiosta. (P)

Inari – Kirkkoniemi
2. päivä, lauantai 6.6. Aamupäivällä vierailemme Siida-museossa, jonka näyttelyt kertovat pohjoisimman Suomen luonnosta ja saamelaiskulttuurista. Opastetun kierroksen jälkeen syömme lounaan museon ravintolassa. Matkamme jatkuu bussilla Kaamasen ja Sevettijärven kautta kohti Norjan Kirkkoniemeä, jonne saavumme myöhään iltapäivällä. Majoitumme kaupungin keskustassa sijaitsevaan keskitason Scandic Kirkenes -hotelliin (★★★★). (A, L, P)

Kirkkoniemi – Nikkeli (junamatka alkaa)
3. päivä, sunnuntai 7.6. Aamulla lähdemme bussilla Venäjän puolella sijaitsevaan Nikkeliin. Nousemme junaan ja matka kohti Murmanskia alkaa. (A, L, P)

Murmansk
4. päivä, maanantai 8.6. Nautittuamme aamiaisen junassa lähdemme tutustumaan kaupungin nähtävyyksiin. Kuolan niemimaalla sijaitseva Murmansk on Venäjän pohjoisin kaupunki, jonka satama on auki ympäri vuoden Golfvirran ansiosta. Kaupunki elää merenkulusta ja kalastuksesta; läheinen Severomorskin sotilastukikohta on myös merkittävä työllistäjä. Murmanskin tunnetuin maamerkki on yli 35 metriä korkea Aljosha-patsas, joka pystytettiin kaupunkia toisessa maailmansodassa puolustaneiden sotilaiden muistolle. Suurin osa kaupungin rakennuksista on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen. Kaupunkikuvassa näkyy sekä neuvostoarkkitehtuuri että uuden ajan toiveikkuus. Tutustumme toisen maailmansodan aikana toimineeseen K-21 sukellusveneeseen. (A, L, P)

Kemi ja Solovetskin luostarisaari
5. päivä, tiistai 9.6. Siirrymme Kemin satamasta laivalla (n. 2,5 tuntia) Vienanmeressä sijaitsevalle Solovetskin luostarisaarelle (säävaraus). Saaren luostariyhteisö perustettiin jo 1420-luvulla ja se kasvoi ja vaurastui nopeasti. Loistokaudellaan Solovetski oli Venäjän rikkain luostari. Luostarilla oli alueella liiketoimintaa mm. meren antimien tuotannossa, suolatehtaissa ja rautaruukeissa. Solovetskin kreml luostareineen, vartiotorneineen ja korkeine suojamuureineen on kiehtova kohde. Muurin suojassa on mm. pienempiä kirkkoja, vaihtuvia näyttelyitä luostarin historiasta ja ruokasali, johon 500 munkkia mahtuu aterioimaan yhtä aikaa. Luostarisaaren menneisyyteen mahtuu synkkiäkin jaksoja, sillä se on toiminut myös pakkotyöleirinä. Nykypäivänä luostarissa toimii pieni veljestö, joka ylläpitää ja rakentaa aluetta uudelleen. Solovetski kuuluu Unescon maailmanperintöön. Syömme päivällisen junassa matkamme jatkuessa etelämmäksi kohti Petroskoita. (A, L, P)

Petroskoi (Kižin museosaari)
6. päivä, keskiviikko 10.6. Karjalan tasavallan pääkaupungista, Petroskoista, siirrymme laivalla runsaan tunnin matkan päässä sijaitsevalle Kižin museosaarelle. Kävelykierroksen aikana näemme Karjalan tasavallan tunnuksen, Venäjän vanhimman puukirkon – Kristuksen kirkastuksen kirkon (v. 1714). Tätä täyspuista kesäkirkkoa koristavat hopeisena hohtavat 22 haapapaanukupolia. Näemme myös Marian esirukouksen kirkon, toiselta nimeltään Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkon (Pokrovan v. 1764). Upeaksi kokonaisuudeksi nämä kirkot yhdistää v. 1874 uudelleen rakennettu kellotapuli. Kižin puukirkot ovat kuuluneet Unescon maailmanperintö­listalle jo vuodesta 1990. Ainutlaatuista rakennuskantaa täydentävät tsasounat, perinteiset karjalaistalot, aitat, myllyt, pajat, savusaunat sekä runsas vanha esineistö. Illalla junamatkamme jatkuu kohti Pietaria. (A, L, P)

Pietari
7. päivä, torstai 11.6. Saavumme Pietariin ja lähdemme suoraan rautatieasemalta bussilla kiertoajelulle, jonka aikana paikannamme kaupungin tärkeimmät maamerkit. Näemme mm. kuuluisan Iisakin kirkon, kaupungin pääkadun Nevski prospektin kauppakeskuksineen, kaupunkia halkovat monet kanavat ja joet sekä Palatsirantakadun varrella sijaitsevan tsaariperheen palatsirivistön, joissa nykyisin sijaitsee Eremitaasin taidemuseo. Majoitumme 3 yöksi keskustassa sijaitsevaan keskitason Park Inn by Radisson Nevsky -hotelliin (★★★★). (A, P)

Pietari
8. päivä, perjantai 12.6. Tänään retkeilemme Pietarin esikaupunkialueella, Pushkinissa (Tsarskoje Selo). Vierailukohteemme on loisteliaasti kunnostettu Katariinan palatsi, joka alun perin toimi Venäjän tsaarien kesäasuntona. Palatsin meripihkahuoneen katoaminen toisen maailman sodan myllerryksessä kallisarvoisine aarteineen on arvoitus vielä tänäkin päivänä. Nykyään palatsissa on alkuperäisen meripihkahuoneen kopio, joka rakennettiin vanhojen mustavalkoisten valokuvien mukaan Pietarin 300-vuotisjuhlallisuuksiin. (A, L)

Pietari
9. päivä, lauantai 13.6. Jatkamme tutustumista Pietariin. Kiertoajelun aikana käymme Pietari-Paavalin linnoituksessa, josta kaupungin rakentaminen vuonna 1703 käynnistyi. Linnoituksen kirkko on toiminut Pietari Suuresta alkaen Venäjän tsaarien hautakirkkona. Myös taiteen ystävää hemmotellaan, sillä teemme tutustumiskierroksen Eremitaasin taidemuseossa. Nevajoen rannalla sijaitsevan museon valtavat kokoelmat on sijoitettu eri rakennuksiin ja vain pieni osa kokoelmista on yleisön nähtävissä. (A)

Pietari – Helsinki
10. päivä, sunnuntai 14.6. Aamiaisen jälkeen kuljetus rautatieasemalle, josta junamatka Allegrolla Helsinkiin klo 11.25–14.01. (A)

Olemme maininneet hotellin paikallisen luokituksen hotellin nimen perässä. Huomioittehan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista.

 

Huom. Yksin matkustavan edellytetään maksavan lisämaksun yhden hengen hytistä ja huoneesta.
Lisämaksu yhden hengen Classic-hytistä junassa sekä yhden hengen huoneesta hotelleissa on 1.990 e.
Matkan ainutkertaisuuden ja laajan kansainvälisen kysynnän vuoksi suosittelemme matkan varaamista 11.10.2019 mennessä. Tämän jälkeen emme pysty takaamaan hyttien saatavuutta. Tiedustele tarvittaessa myös muita hyttityyppejä toimistostamme.

Matkalla tarvitaan Venäjän viisumi. Viisumin hankintaa varten pyydämme selkeän värikopion passisi kuva-aukeamasta n. 6 viikkoa ennen lähtöä; passin, yhden värillisen passikuvan sekä vakuutustodistuksen pyydämme toimistoomme n. 4 viikkoa ennen matkaa. Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen. Tarkista passin voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessasi ja hanki tarvittaessa uusi hyvissä ajoin. Passissa on oltava vähintään yksi kokonainen tyhjä aukeama viisumitarraa varten. Venäjälle matkustettaessa matkavakuutus on pakollinen ja se tarkistetaan viisumia anottaessa. Vakuutuksen tulee kattaa matkasairauden hoitokustannukset ilman ylärajaa sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Omasta vakuutusyhtiöstä tulee pyytää viisumia varten ns. virallinen vakuutustodistus, joka liitetään viisumianomukseen.
Ryhmän minimikoko 15. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.

Maksuaikataulu ja peruutusehdot:
Ennakkomaksu on 600 e/henkilö. Loppulaskun eräpäivä on 95 vrk ennen matkan alkua.

Matkan erityisluonteen vuoksi matkaan sovelletaan poikkeavia peruutusehtoja:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

  • viimeistään 94 vrk ennen matkan alkua, pidätetään ennakkomaksu, 600 e/henkilö
  • 93–45 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 1.900 e/henkilö
  • 44–14 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 80 % matkan hinnasta
  • 13 vrk tai vähemmän ennen matkan alkua, pidätetään 95 % matkan hinnasta

Matkan hinta perustuu 17.5.2019 voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkan hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa ollutta valuuttakurssia.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).

Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.

Matkaan sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä Olympian lisä- ja erityisehtoja.

Junamatka Murmanskista Pietariin: Vinkkejä ja suosituksia

JUNA (ZARENGOLD – TSAR’S GOLD) Jo liki 30 vuoden ajan Venäjällä tilausliikenteessä ollut erikoisjuna on saksalaisen Lernidee-matkatoimiston omistuksessa (www.lernidee.com). Se liikennöi Venäjällä keväästä syksyyn noudattaen omia matkailijoille räätälöityjä ohjelmiaan. Asiakaskunta on kansainvälinen. Juna ei tarjoa luksusta, mutta on kuitenkin siisti ja hyvin toimiva. Mukana matkustaa venäläinen lääkäri. Junassa voi matkan aikana liikkua vapaasti vaunusta toiseen. Junassa on keskusilmastointi sekä hyttikohtaiset lämpöpatterit. Keskusilmastointi ja lämmitys toimivat junan ollessa liikkeessä. Junassa on ravintolavaunu.

Käyttämämme Classic -hytit
Classic-hytit ovat kahden hengen hyttejä (3,3 m2), joissa on samassa tasossa kaksi alavuodetta (n. 68x185 cm). Vuoteiden välissä on pieni pöytä ikkunan ääressä. Hyteissä on tyynyt, peitot ja vuodevaatteet. Hyttien säilytystilat ovat rajalliset eikä niissä ole kaappeja. Suosittelemme matkalle pehmeitä matkalaukkuja. Säilytystilaa on sekä vuoteiden alla että oven yläpuolella. Päivisin vuoteet toimivat sohvana. Vaunussa on 9 kahden hengen hyttiä sekä konduktöörin hytti. Vaunun kummassakin päässä on wc, jossa käsienpesuallas. Junassa on joissakin vaunuissa suihkuhuoneet, jotka useamman vaunun matkustajat jakavat keskenään. Suihkussa on saippua, hiustenpesuaine sekä suihkushampoo; suihkuvuorot varataan junamatkan aikana etukäteen. Hytin oven saa sisäpuolelta lukkoon; hytistä poistuttaessa vaunun konduktööri lukitsee ja avaa hyttien ovet tarpeen mukaan. Pistorasiat (220V) ovat käytävällä konduktöörin hytin vieressä.

Voit olla kiinnostunut myös näistä