Hyvä tietää matkoistamme

Ryhmän koko
Matkoillamme ryhmän koko on pääsääntöisesti 15–25 henkilöä, joten matkanjohtajamme pystyy pitämään hyvää huolta kaikista matkustajista ja yksilöllinen tunnelma ja toiminnan joustavuus voidaan taata kaikissa tilanteissa. Matkan toteuttamiseksi tarvitaan riittävä määrä osanottajia (ks. Olympian matkaehdot). Mainitsemme matkaohjelman yhteydessä ryhmän minimikoon, jolla matka toteutetaan.

Olympian ammattitaitoinen matkanjohtaja
Hyvin tärkeä tekijä matkojemme onnistumisessa on suomalainen matkanjohtaja. Ammattitaitoinen, avulias ja järjestelykykyinen matkanjohtaja on mukavan ja antoisan matkan paras tae: hän huolehtii puolestasi käytännön matkajärjestelyistä, joten voit kaikessa rauhassa nauttia matkasta ja sen kohteista. Lähes aina matkanjohtajamme ohjaavat ryhmää jo Suomesta alkaen ja ovat ryhmän mukana koko matkan ajan. Joissakin tapauksissa he saattavat vastaanottaa ryhmän ensimmäisessä matkakohteessa tai saattaa sen paluulennolle viimeisessä matkakohteessa. (Olympian matkaehdot kohta 9.1.)

Vaivatonta matkustamista ja mukavaa matkaseuraa
Suuri osa asiakkaistamme palaa yhä uudelleen ja uudelleen Olympian matkalle. Hyvin suunniteltu ja ammattitaidolla toteutettu matka on vaivaton, turvallinen ja helppo tapa matkustaa. Kokemuksesta voimme myös sanoa, että asiakkaamme ovat mukavaa matkaseuraa. Matkalla tapaa usein uusia miellyttäviä tuttavuuksia.

Reittilennot ja palvelu lennoilla
Käytämme matkoillamme reittilentoja, jotka sallivat enemmän vapautta suunnitella mahdollisimman mielenkiintoisia matkareittejä. Viime vuosina monet hyvämaineisetkin lentoyhtiöt ovat kuitenkin joutuneet karsimaan kulujaan, mikä voi näkyä mm. ruoka- ja juomatarjoilun määrässä ja laadussa. Yhä useammalla lentoyhtiöllä tarjoilu turistiluokassa on muuttunut maksulliseksi tai jopa poistunut kokonaan. (ks. kohta Erityisateriapyynnöt lennoille ja matkakohteisiin).

 

ENNEN MATKAA

Ilmoittautuminen, maksusuoritukset ja Olympian erityisehdot
Matkan varauksen yhteydessä maksetaan ennakkomaksu, joka vaihtelee matkoittain (pääsääntöisesti 450–550 e/henkilö). Ennakkomaksu ilmoitetaan matkaohjelman yhteydessä. Loppumaksu erääntyy 35 vrk ennen matkan alkua. Mikäli maksuehdot poikkeavat tästä, siitä kerrotaan ko. matkan kohdalla. Matkojemme erityisluonteen vuoksi (esim. olosuhteet kohdemaissa ja reittilentojen käyttö) sovellamme 1.7.2018 alkaen tehtäviin varauksiin Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi Olympia Kaukomatkatoimiston matkaehtoja (esite 2019, sivut 196–200). Olympian matkaehdot poikkeavat joissakin kohdin Yleisistä matkapakettiehdoista; erityisehtomme on korostettu sinisellä (nettisivulla harmaalla) pohjavärillä. Tutustu matkaehtoihin jo ennen varauksen tekemistä. (ks. Olympian matkaehdot).

Matkan varaaminen netin kautta
Voit varata useimmat matkamme suoraan nettisivuiltamme. Netin kautta varattaessa ennakkomaksu maksetaan varauksen yhteydessä verkkopankin kautta tai Visa/Mastercard -kortilla. Suoritettuasi maksun ja palattuasi takaisin Olympian sivuille voit tulostaa matkavahvistuksen ja loppulaskun. Lähetämme tiedot myös sähköpostiisi. Jos vahvistus ei tule sähköpostiisi, ilmoita asiasta heti toimistoomme.

Mikäli haluamasi matka on täynnä, sillä ei ole riittävästi paikkoja vapaana tai haluat varata mies/naispaikan jaetusta kahden hengen huoneesta, ota yhteyttä toimistoomme puhelimitse (09) 696 2770 tai sähköpostin/chatin kautta.

Matkan varaaminen puhelimitse, toimistosta, sähköpostilla tai chatin kautta
Matkalle voi ilmoittautua myös puhelimitse (09) 696 2770, käymällä henkilökohtaisesti toimistossamme tai sähköpostin/chatin kautta. Tällöin saat laskut mukaan toimistosta tai lähetämme ne sähköpostin/postin kautta; ennakkomaksu erääntyy viikon kuluttua varauksesta. Sähköpostilla toimitettavissa laskuissa on mukana maksulinkki, jonka kautta maksut on helppo suorittaa (verkkopankki tai Visa/Mastercard -kortti).

Luottokortit ja niiden käytöstä perittävät maksut
Luottokorteista yleisimmät (Visa ja Mastercard) käyvät maksuvälineinä sekä toimistossa maksettaessa että verkkokaupassa. Toimistossamme voi lisäksi maksaa Diners Club -kortilla. Dinersilla maksettaessa pidätämme luottoprovision, joka on 2,5 % maksettavasta summasta. Pidätämme oikeuden provisioissa mahdollisesti tapahtuviin muutoksiin. 

Matkan varaaminen matkatoimistosta
Jos varaat matkan omasta matkatoimistostasi, voit maksaa kaikki maksut kyseiseen matkatoimistoon. Joillakin toimistoilla on ns. suoralaskutussopimus; näiden toimistojen varauksista Olympia laskuttaa suoraan asiakasta.

Varauksen tietojen tarkistus ja annettujen henkilötietojen oikeellisuus ja yhteystiedot
Pyydämme ystävällisesti aina tarkistamaan varaamasi palvelut ja henkilötiedot saamastasi laskusta ja vahvistuksesta. Jos käytät eri nimeä (etu- tai sukunimeä) kuin passissasi olevaa, mainitse siitä jo varausvaiheessa sillä lentovarauksissa ja -lipuissa olevan nimen on ehdottomasti oltava sama ja samassa järjestyksessä kuin siinä passissa, jota käytät matkalla. Jos käytät etunimenä jotakin muuta kuin passissa ensimmäisenä olevaa, ilmoita meille myös ensimmäinen etunimi. Pyydämme myös ilmoittamaan meille sellaiset yhteystiedot (matkapuhelin ja sähköpostiosoite), joista sinut tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.  (ks. Olympian matkaehdot kohdat 2.6.4 ja 2.6.6)

Matkan lopullinen hinta ja valuuttatarkistus
Olympian vuosiesitteen 2019 matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ja ne perustuvat 2.5.2018 voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Mikäli hinnoittelupäivä poikkeaa tästä, se on mainittu matkan tiedoissa. Matkan lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa mm. tariffien ja valuuttakurssien muutokset. Kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkan hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa olevaa valuuttakurssia. Matkan hinnasta suuren osan muodostavat pitkät lennot, joiden hinnat ovat pääosin europohjaisia; matkan hinnan muut osat perustuvat yleensä eri valuuttoihin. Joillakin laajoilla kiertomatkoillamme voi matkan hinnoittelu pohjautua useisiin eri valuuttoihin. (Olympian matkaehdot, kohta 8.)

Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla. Kuljetusmuodon erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa ja vastaavasti alentaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, jos lentohinnoissa, polttoainemaksuissa tai viranomaisten vahvistamissa lentoveroissa tapahtuu muutoksia.

Mahdollisista valuuttakurssi- tai tariffimuutoksista tai polttoaineiden hinnoissa tapahtuvista muutoksista aiheutuvista korotuksista tai alennuksista matkan hintaan ilmoitamme toimintaohjeissa noin 5 viikkoa ennen matkaa. Laskutamme tai hyvitämme erotuksen uudella laskulla, jonka lähetämme toimintaohjeiden mukana.

Nais- tai miespaikat
Matkoillemme voi useimmiten ostaa ns. nais- tai miespaikan, jolloin majoitamme huonetoveriksi ryhmäämme kuuluvan samaa sukupuolta olevan henkilön. Nais- tai miespaikkoja on matkoillamme rajallisesti eikä niitä ole saatavissa kaikilla matkoilla, joten varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Nämä paikat tulee aina varata suoraan toimistostamme puhelimitse tai sähköpostin/chatin kautta. Pidätämme oikeuden olla myymättä nais- tai miespaikkoja. Junamatkoilla voidaan eri sukupuolta olevia matkustajia majoittaa samaan hyttiin. Omaa rauhaa ja yksityisyyttä arvostavalle suosittelemme lisämaksullista yhden hengen huonetta.

 

Yhden hengen huone lisämaksusta
Jos haluat lisämaksullisen yhden hengen huoneen, pyydämme ilmoittamaan siitä matkavarauksen yhteydessä. Lisämaksun suuruus on mainittu kunkin matkan kohdalla tai tiedon siitä saa toimistostamme. Yleensä hotelleissa on yhden hengen käyttöön tarkoitettuja huoneita, mutta joissakin tapauksissa ne voivat olla myös kahden hengen huoneita, joihin majoitetaan vain yksi henkilö. Junamatkoilla ei ole saatavissa yhden hengen hyttejä (poikkeuksena Rovos Rail ja Siperian junamatka). Yhden hengen huoneita on rajallisesti (1–4/matka).

Huone kolmelle hengelle
Suosittelemme kolmen hengen majoittumista samaan huoneeseen vain, jos kolmas henkilö on lapsi, sillä useimmiten majoitus on kahden hengen huoneessa, jossa on lisävuode. Kaikilla matkoillamme emme voi tarjota mahdollisuutta majoittaa kolmea henkeä samaan huoneeseen. Lisätietoja ja varaukset toimistostamme.

 

Alle 18-vuotiaat matkustajat
Joillakin matkoillamme on mahdollista saada lapsialennus. Alennus myönnetään yleensä vain, jos kanssasi matkustava lapsi on alle 12-vuotias ja majoittuu samaan huoneeseen kahden täyden hinnan maksavan henkilön kanssa. Lisätietoja toimistostamme. Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman huoltajaa, on hänen matkaa varatessaan esitettävä huoltajansa allekirjoittama kirjallinen suostumus. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla. Otathan kuitenkin matkasuunnitelmia tehdessäsi huomioon, että pitkät kiertomatkat voivat olla lapsille melko haasteellisia. Mikäli matkustat alle 18-vuotiaan henkilön kanssa, mainitse asiasta jo varauksen yhteydessä, jotta voimme tarkistaa mahdolliset maahantulomääräykset tapauskohtaisesti. Esim. Etelä-Afrikan matkalla tulee olla mukana väestörekisteriote kaikilta alle 18-vuotiailta matkustajilta, myös siinä tapauksessa että he matkustavat molempien vanhempiensa kanssa.

Toimintaohjeet, lentoaikataulut ja hotellitiedot
Noin 5 viikkoa ennen matkaa lähetämme postitse toimintaohjeet, joissa on hyödyllistä ja ajantasaista tietoa mm. viisuminhankinnasta, rokotuksista, matkavaluutasta, matkavarusteista, sääoloista ja vakuutuksista. Reittilennoissa tapahtuu silloin tällöin aikataulumuutoksia, joten viimeiset tiedot saat lentoaikataulusta, jonka lähetämme noin viikkoa ennen matkaa. Lentoaikataulun yhteydessä saat myös hotellien yhteystiedot. Joillakin matkoilla lähetämme lentoaikataulut ja hotellitiedot jo toimintaohjeiden yhteydessä.

Lentoliput ja nimitietojen oikeellisuus
Lentoliput toimitetaan lentokentälle lähtöselvitykseen, jossa edustajamme on vastaanottamassa matkustajia. Liput ovat matkanjohtajan hallussa koko matkan ajan. Huomaa, että lentolipussa tulee nimen olla kirjoitettu täsmälleen samalla tavalla ja samassa järjestyksessä kuin passissa (ks. Olympian matkaehdot, kohta 2.6.6.).

Rahat, arvoesineet, matkapuhelimet ja nettiyhteydet
Kalleimmat arvoesineet ja korut kannattaa jättää kotiin. Passi ja rahat, joita ei välttämättä tarvitse, on varminta säilyttää hotellin tallelokerossa. Jos haluat käyttää matkapuhelinta, tablettia tms. matkalla niin suosittelemme tarkistamaan niiden toimivuuden ja käytöstä aiheutuvat kulut omalta operaattoriltasi. Kaikkialla nettiyhteydet eivät aina syystä tai toisesta toimi kunnolla. Monissa hotelleissa on Wi-Fi-yhteys, mutta se saattaa olla maksullinen. Tuoreimmat tiedot näistä löydät hotellien nettisivuilta, jotka saat lentoaikataulun yhteydessä noin viikko ennen matkan alkua.

Passi ja viisumit
Kaikilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi. (EU-alueen sisäisillä matkoilla EU-kansalaisille riittää myös poliisin myöntämä virallinen henkilökortti.) Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava oma henkilökohtainen passi. Useimmat maat edellyttävät, että passi on koneellisesti luettava ja että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Jos matkustat väliaikaisella tai käsin tehdyllä passilla, ota yhteys toimistoomme ennen matkan varaamista. Pyydämme varmistamaan passin voimassaolon ja kunnon jo matkaa varatessanne. Passin kuvasivun täytyy olla täysin kiinni passin selkämyksessä ja passin muutenkin ehjä. Sekä lähetystöt että rajaviranomaiset tarkistavat passin kunnon ja saattavat evätä viisumin tai jopa koko matkan rikkinäisen passin vuoksi. Passissa on myös oltava jäljellä riittävästi tyhjiä sivuja mahdollisia viisumeita ja leimoja varten. Elleivät nämä ehdot toteudu, on syytä hankkia uusi passi hyvissä ajoin ennen matkaa. Matkakohteesta riippuen tarvitsemme passin tai tiedot siitä toimistoomme jo noin kuukautta ennen matkan alkua, myös niiltä matkoilta joihin ei tarvita viisumia. Joillakin matkoilla (esim. Bhutan, Iran, Etelä-Amerikka ja risteilyt) tiedot tarvitaan jopa aikaisemmin. Tietoja tarvitaan esim. lentovarauksiin ja myös maahantulopapereihin, jotka matkanjohtajamme täyttää puolestasi. (Olympian matkaehdot, kohta 2.3.)

Huomaa myös, että joidenkin maiden viisumien hankinnan vuoksi passi jää toimistoomme ja palautetaan vasta lentokentällä matkalle lähdettäessä. Ellet voi luovuttaa passiasi viisuminhankintaa varten ohjeissamme mainittuna aikana, ota viipymättä yhteyttä toimistoomme. Joissakin tapauksissa voimme hankkia viisumin eri aikataululla, mutta tällöin laskutamme lisäkulut, jotka aiheutuvat viisumin hankkimisesta erikseen tai pikatoimituksena. On aina hyvä ottaa matkalle mukaan muutama valokopio passin kuva-aukeamasta.

Jos suomalaiset tarvitsevat matkalla viisumin (esitteen julkaisuhetken tietojen mukaan), on siitä maininta matkaohjelman kohdalla, samoin mahdollinen passin minimivoimassaoloaika ym. tiedot on mainittu matkan tiedoissa. Olympia hoitaa Suomen kansalaisten tarvitsemien viisumien hankkimiseen liittyvät käytännön toimet ja nämä viisumit kuuluvat matkan hintaan. Mikäli käytät diplomaatti- tai virkapassia tai et matkusta Suomen passilla, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkalle ilmoittautuessasi, koska viisumimääräykset sekä viisumin hankintaan tarvittava aika ja hinta saattavat tällöin olla erilaiset. Viisumi- ja passisääntöihin voi myös tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla, joten pidätämme oikeuden muutoksiin.

Useimmissa maissa (esim. USA, Japani, Kenia) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan useiden maiden (mm. USA, Kanada ja Australia) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin.

Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. Matkaa varten annettuja henkilötietoja siirretään matkan suorittamisen ja varaamisen kannalta oleellisille yhteistyökumppaneille ja viranomaisille sekä EU/ETA-maihin että niiden ulkopuolisille alueille. Tietojen käsittelyssä sovelletaan EU:n tietosuojalain periaatteita.

Rokotukset ja terveyssuosituksia
Matkailijan perusrokotukset ovat jäykkäkouristus- ja kurkkumätärokotukset ja tarvittaessa MPR- ja poliorokotus. Myös A/B-hepatiittirokotusta maksatulehdusta vastaan suositellaan, kun liikutaan alueella, jossa hygienian taso on alhaisempi kuin Pohjois-Euroopassa. Huomaa, ettei kaikkia rokotuksia voi ottaa samalla kertaa, ja että rokotukset tulee ottaa riittävän aikaisin, jotta vasta-aineet ehtivät alkaa vaikuttaa. Jos esitteen julkaisuhetken tietoihin perustuen jollekin matkalle on edellä mainittujen lisäksi pakollisia tai suositeltavia rokotuksia tai esim. suositus malarianestolääkityksestä, on siitä maininta matkaohjelman kohdalla. Tarkempia lisätietoja rokotuksista saat terveyskeskuksista ja rokotusasemilta sekä esim. netistä: www.thl.fi (Aiheet: Matkailuterveys sekä Rokottaminen). (Olympian matkaehdot, kohta 2.4.)

 

Useimmissa hotelleissa on kokolattiamatot ja höyhentyynyt. Kaikissa hotelleissa ei ole saatavilla ns. savuttomia huoneita ja toisaalta osassa hotelleista tupakointi on kokonaan kielletty sisätiloissa. Varmista, että sinulla on riittävästi tarvittavia lääkkeitä koko matkan ajaksi ottaen huomioon myös mahdolliset lentojen viivästymiset. Lääkkeet ja reseptit suositellaan pakattavaksi alkuperäispakkauksissaan käsimatkatavaroihin. Veritulppariskin pienentämiseksi suosittelemme käyttämään lennoilla tukisukkia (lentosukat).

 

Yksi yleisimmistä matkailijan terveysongelmista kaukomailla on turistiripuli, jota voi yrittää välttää syömällä hyvin kypsennettyjä ruokia ja juomalla vain pullotettuja tai kuumia juomia sekä pesemällä kädet huolellisesti aina wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsihygieniaa voi hoitaa kätevästi myös desinfiointigeelillä. Suosittelemme varaamaan mukaan myös turistiripulia ehkäisevää lääkettä, jota saa apteekista ilman reseptiä – ja kysymään lääkäriltä lisätietoja tai muita vaihtoehtoja.

Tärkeää tietoa kiertomatkojen luonteesta
Kiertomatkoillamme on paljon ohjelmaa ja osaan käyntikohteista on mahdollista tutustua ainoastaan jalkaisin. Kävelyosuuksilla on varauduttava epätasaisiin ja/tai kalteviin pintoihin, portaisiin ja korkeuseroihin sekä joissain paikoissa ruuhkiin tai tungokseen. Matkoihin sisältyy väistämättä pitkiäkin istumisia lento-, bussi-, juna- tai lauttamatkoilla.

Kiertomatkalle osallistuminen ja matkan turvallinen toteutuminen edellyttää pääsääntöisesti esteetöntä liikuntakykyä ja vakaata fyysistä ja henkistä terveyttä sekä normaalia yleiskuntoa. Pyydämme ilmoittamaan jo ennen matkan varaamista, mikäli sinulla on liikunta­rajoitteita tai sellainen sairaus/vamma, joka muuten saattaa vaikeuttaa matkaa. (Katso myös Olympian matkaehdot, kohta 1.)

Vakavasta kehitys-, näkö- tai kuulovammasta, sydän-, tuki- ja liikuntaelinten sekä hengitysteiden sairauksista tai diabeteksesta kärsivien tai muista syistä heikentyneessä terveydentilassa olevien tulee matkakohtaisesti arvioida kiertomatkalle osallistumisen edellytyksiä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja neuvotella asiasta Olympia Kaukomatkatoimiston kanssa ennen matkan varaamista. Erityisen tärkeää tämä on kun suunnittelet matkaa maahan, jossa on korkea ilmanala tai kuuma ilma. Käsittelemme matkustajiemme tietoja ehdottoman luottamuksellisesti. Dementiasta tai vakavasta muistisairaudesta kärsivä ei turvallisuussyistä voi osallistua kiertomatkalle ilman henkilökohtaista avustajaa.

Olympia Kaukoretket -tuotemerkillä markkinoidut liikunnalliset kiertomatkat koostuvat merkittävältä osalta patikoinnista, vaelluksesta tai pyöräilystä. Näille matkoille osallistuvan tulee edellä mainittujen ohjeiden ja ehtojen lisäksi erityisen huolellisesti tutustua matkan kuvaukseen ja fyysiseen vaativuustasoon.

Sääolot

Matkakohteiden viitteellisiä säätietoja on toimintaohjeissa ja esim. netissä seuraavilla sääsivuilla:
www.foreca.fi
www.cnn.com/weather
www.weatherbase.com
www.worldweather.org 

Matkatavarat ja turvallisuus
Sekä käsimatkatavaran että ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee eri lentoyhtiöillä ja -reiteillä. Tarkemmat ohjeet matkatavaroiden sallituista painoista ja mitoista ilmoitamme toimintaohjeissa. Suosittelemme kovaa matkalaukkua sekä joillekin matkoille lisäksi kevyttä kassia; poikkeuksena tietyt safarimatkat, joilla saa käyttää vain pehmeitä matkakasseja. Matkustamoon saa viedä yhden käsimatkatavaran. Nesteiden kuljetusta käsimatkatavaroissa rajoittaa edelleen EY-asetus. Nesteitä voi olla yhteensä 1 litra; yksittäisen pakkauksen enimmäiskoko on 100 ml. Nesteet tulee olla pakattuina läpinäkyvään ja uudelleensuljettavaan pussiin. Turvatarkastuksessa on esitettävä kaikki nesteet, jotka aikoo ottaa mukaan lentokoneen matkustamoon. Lentoyhtiöiden turvallisuusmääräysten vuoksi kaikki irralliset akut ja varavirtalähteet (mm. kameroiden/puhelimien/tietokoneiden) tulee pakata käsimatkatavaroihin. Turvatarkastuksia koskevat vaatimukset on vahvistettu lainsäädännössä sekä kotimaisella että Euroopan yhteisön tasolla. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet www.finavia.fi.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä (www.um.fi) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (www.thl.fi). Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla ennen matkan varaamista. (Olympian matkaehdot, kohdat 2.3. ja 2.4.)

Erityisateriapyynnöt lennoille ja matkakohteisiin
Erityisateriapyynnöt otetaan huomioon vain toiveina, emmekä voi vahvistaa niitä lennoille tai muille matkaan sisältyville aterioille.
Jos tarvitset lennolle terveydellisistä, uskonnollisista tai eettisistä syistä erityisaterian (esim. kasvisruoka, laktoositon, gluteeniton), pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkavarausta tehdessänne tai viimeistään kaksi viikkoa ennen matkaa. Välitämme toiveesi lentoyhtiölle. Kokemuksesta tiedämme, ettei erityisateria ennakkopyynnöstä huolimatta ole aina saatavissa kaikilla lentoyhtiöillä/lennoilla tai sitä ei syystä tai toisesta ole toimitettu koneeseen. Emme siis voi vahvistaa erityisaterioita lennoille.
Etukäteen tehdystä pyynnöstä ja ilmoituksesta huolimatta emme myöskään voi taata matkakohteissa erityisaterioita erityisruokavaliota noudattaville, koska niitä ei kaikkialla tunneta tai niitä ei ole saatavilla. Mikäli sinulla on jokin lääkitys ruoka-aineallergiaan, suosittelemme ehdottomasti sen mukaan ottamista.

Istumapaikkatoivomukset lennoille ja liikkuminen kentillä
Matkustajien istumapaikoista päättää aina viime kädessä lentoyhtiö. Välitämme mahdolliset paikkatoivomukset lentoyhtiöille, mutta emme voi taata toivottujen istumapaikkojen saatavuutta. Lääkärintodistus ei oikeuta minkään tietyn istumapaikan varaamiseen. Lennot ovat usein täysiä, joten lentoyhtiöt eivät välttämättä voi enää vaihtaa paikkoja lähtöselvityksessä. Joillakin lentoyhtiöillä on mahdollista ostaa lisämaksusta esim. käytävä-/exit-paikka tai paikka economy comfort -luokassa. Käytännöt ja hinnat vaihtelevat paikkavarausten osalta lentoyhtiöittäin ja muuttuvat usein, joten kysy tarvittaessa lisätietoja toimistostamme. Monille matkoille on myös mahdollista korottaa lentopaikat business-luokkaan; lisätietoja hinnoista ja ehdoista voit kysyä toimistostamme. Huomaa kuitenkin, että esim. FinnairPlus-pisteillä tehtäviä korotuksia emme voi hoitaa asiakkaan puolesta, joten näiden osalta pyydämme ottamaan ensin yhteyttä ko. lentoyhtiöön.

Koneenvaihdossa tulo- ja lähtöportti saattavat sijaita kaukana toisistaan. Lisäksi turva- ja passintarkastus hidastavat siirtymistä. Ilmoita toimistoomme viimeistään 5 päivää ennen lähtöä, mikäli et pysty kävelemään ripeästi pitkiä matkoja, niin voimme tarvittaessa tilata pyörätuolin tai muun kuljetuksen lentokentillä. Näiden saatavuus vaihtelee eri lentokentillä, joten emme voi etukäteen taata kuljetusta. (Olympian matkaehdot, kohdat 1. ja 2.6.6.)

Matkavakuutus ja peruutusvakuutus
Matkamme eivät sisällä peruutusturvamaksua tai matkavakuutusta. Kehotamme ottamaan jo matkan varausvaiheessa riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy riittävä suoja matkasairauden, tapaturman tai kotiuttamisen osalta sekä mm. peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Huolehdi myös matkatavaroidesi riittävästä vakuutussuojasta. Tarkemmat ohjeet saat omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Lisäksi kehotamme tarkistamaan myös vakuutuksesi peruutusturvaehtokohdan sekä mahdollisen korvausmäärärajoituksen ko. tilanteessa, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus. Joissakin vakuutuksissa korvausmäärä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan omavastuuosuuden laajentuminen (esim. peruutuskulut 25 % vakuutusyhtiön vastuulla ja 75 % vakuutetun omalla vastuulla).

Matkavakuutus korvaa yleensä vain matkan aikana sattuneen äkillisen sairastumisen tai matkalla tapahtuneen loukkaantumisen aiheuttamat hoitokulut sekä ehtojen mukaiset kotiinkuljetuskustannukset. Ennen matkaa todetun kroonisen sairauden osalta korvataan yleensä vain äkillisen ja odottamattoman pahentumisen aiheuttama ensiapuluontoinen hoito eikä lainkaan kotiinkuljetuskustannuksia. Vakuutus ei myöskään korvaa kustannuksia sellaisen sairauden osalta, jonka tutkimukset tai hoito ovat kesken kotimaassa matkalle lähdettäessä.

Pyydämme tarkistamaan myös matkavakuutuksen kattavuuden esim. mahdollisen vuoristotaudin sekä kuumailmapallolennon tms. lisäretken osalta. Joihinkin ns. sotariskimaihin voi vakuutuksen saada voimaan vain lisäsopimuksesta ja -maksusta. Tarkemmat tiedot sotariskimaista ja ohjeet matkavakuutuksen laajennuksesta saat vakuutusyhtiöltäsi. (Tutustu myös Olympian matkaehdot kohtiin 2.3. ja 2.4.)

Yöpyminen Helsingissä
Olympian matkustajilla on mahdollisuus ennen ja jälkeen matkan erikoishintaiseen yöpymiseen seuraavissa lentokenttähotelleissa: Airport Hotel Bonus Inn (09 825 511), Airport Hotel Pilotti (09 3294 800), Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport (0200 48111) ja Scandic Helsinki Aviapolis (09 6899 9030). Mainitse varausta tehdessäsi, että olet lähdössä Olympia Kaukomatkatoimiston matkalle. Varaukset tehdään suoraan hotelliin.

LENTOKENTÄLLÄ

Pysäköinti lentoasemalla
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita pysäköintialueita sekä paikoitustaloissa että ulkoalueella. Olympian matkustajilla on mahdollisuus erikoishintaiseen paikoitukseen Lentoparkissa. Lentoparkin yhteystiedot ovat Lentoparkki-etusetelissä, jonka lähetämme toimintaohjeiden mukana. Aivan lentoaseman vieressä ovat myös Finavian pysäköintitalot sekä ulkopysäköintialue. Lisätietoja ja etukäteisvaraukset www.lentoparkki.fi ja www.finavia.fi/pysakointi.

Bussi- ja junayhteydet lentoasemalle
Finnairin bussien lähtö- ja päätepysäkki on Helsingin Elielinaukion bussiterminaali, laituri 30. Lentoasemalle saavuttaessa bussit pysähtyvät ensin terminaalin 1 edessä. Helsinki-Vantaan lentoasemalle pääsee muillakin bussiyhteyksillä, myös suoraan muista kaupungeista. Lentoasemalle pääsee myös Kehärataa liikennöivillä I- ja P-junilla. Lisätietoja ja aikatauluja esim. netistä (www.expressbus.fi, www.finnair.fi, www.helsinki-vantaa.fi, www.hsl.fi, www.vr.fi)

Olympian edustaja lentoasemalla ja lähtöselvitys
Olympian edustaja avustaa matkustajiamme lähtöselvityksessä. Hän on tavoitettavissa 3 tuntia ennen koneen lähtöä puhelimitse numerosta 040 849 6777. Pyydämme aina tulemaan toimintaohjeissa ilmoitettuun kokoontumispaikkaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla, koska edustajamme lisäksi tapaat siellä matkanjohtajasi, jolla on hallussaan lentoliput ja muut matkaan liittyvät dokumentit. Matkoillamme sinun ei tarvitse tehdä lähtöselvitystä etukäteen netissä tai kentän automaatilla, vaan me hoidamme sen puolestasi.

Kotimaanlennot
Kaikki matkamme alkavat Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Koska matkoillamme käytetään reittilentoja ja niiden aikatauluihin saattaa tulla muutoksia, suosittelemme varaamaan kotimaanlennot mahdollisimman joustavilla muutos- ja peruutusehdoilla sekä riittävällä vaihtoajalla Helsinki-Vantaan kentällä. Suosittelemme varaamaan vähintään 3–4 tunnin vaihtoajan. Jos ilmoitat meille kotimaanlennostasi viimeistään viikkoa ennen matkaa, voidaan matkatavarasi joissain tapauksissa reitittää suoraan ensimmäiseen matkakohteeseen, jos sekä kotimaanlento että jatkolento ovat Finnairin lentoja.

Finnair Plus yms. pisteidenkeruu/kanta-asiakasjärjestelmät
Jos sinulla on matkalla käytettävän lentoyhtiöallianssin pisteidenkeruukortti, ilmoita kortin numero jo matkaa varatessasi. Ellei sinulla vielä ole korttia, mutta haluat sellaisen, niin suosittelemme hankkimaan sen jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Ota kortti mukaan matkalle ja esitä se lähtöselvityksissä. Säilytä myös huolellisesti matkan lopussa matkanjohtajalta saamasi lentolippukopio mahdollista lisäselvitystä varten. Jos edellytykset pisteiden myöntämiselle täyttyvät, saat käytetyistä lennoista lentopisteitä tilillesi matkan jälkeen. Lennoista saatava pistemäärä vaihtelee lentoyhtiöittäin ja varausluokittain.

MATKALLA
Olympian matkanjohtaja ja paikallisoppaat – helppoa ja turvallista matkustamista

Panostamme paljon matkanjohtajiemme valintaan, koulutukseen ja kohdetuntemukseen. Perillä kohteissa matkanjohtajallamme on apunaan myös paikallisopas. Näin saat mahdollisimman oikean ja monipuolisen kuvan matkakohteistamme. Kaikki matkamme johdetaan suomen kielellä. Näin myös ne matkustajat, jotka eivät hallitse vieraita kieliä, voivat saada parhaan mahdollisen palvelun ja tietotaidon. Saamme usein kiitosta siitä, miten hyvää huolta matkanjohtajamme pitävät matkustajistamme.

Mikäli matkanjohtajamme äkillisesti sairastuu tai muuten estyy tekemästä työtään, pidätämme oikeuden käyttää englanninkielistä matkanjohtajaa, kunnes saamme tilalle suomenkielisen. Pidätämme oikeuden pakottavassa tilanteessa vaihtaa myös matkaohjelmassa etukäteen nimetty matkanjohtaja tai erityisasiantuntija toiseen pätevään henkilöön. Matkanjohtajan vaihto toiseen ei oikeuta hinnanalennukseen, vahingonkorvaukseen tai kuluttomaan peruutukseen. (Olympian matkaehdot, kohta 9.1.)

Kantajat hotelleissa ja lentokentillä
Useimmilla matkoillamme myös kantajamaksut hotelleissa sisältyvät matkan hintaan. Monilla lentokentillä ja rautatieasemilla voi olla vaikeaa saada kantajia, mutta usein on saatavilla matkalaukkukärryjä.

Juomarahat
Matkojemme hintaan sisältyvät juomarahat paikallisoppaille ja bussinkuljettajille. Olympian matkanjohtaja hoitaa nämä maksut, jotka esim. parin viikon matkalla voivat muodostaa jo merkittävän summan.

Hotellit ja niiden luokitukset
Hyvällä majoituksella on suuri merkitys matkan mukavuutta ja turvallisuutta ajatellen. Myös hotellin sijainti on tärkeä. Siksi pyrimme käyttämään kiertomatkoillamme pääsääntöisesti tasokkaita, luokitukseltaan 4–5 tähden hotelleja. Jos sellaisia ei ole tarjolla, käytämme parasta saatavilla olevaa tai muuten matkan luonteeseen ja kokonaisuuteen sopivaa hotellitasoa. Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, mainitsemme sen vertailun helpottamiseksi hotellin nimen perässä, sillä useat keskieurooppalaiset, esimerkiksi saksalaiset ja tanskalaiset, matkanjärjestäjät käyttävät niitä. Huomioithan, että nämä paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista. Matkaohjelmissa kuvaamme tavanomaisten hotellien tasoa myös sanallisesti viisiportaisella asteikolla (vaatimaton – keskitaso – hyvä keskitaso – ensimmäinen luokka – loistoluokka) antaaksemme mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan hotellitasosta. Erikoismajoituksiin (viidakkolodget, teltat, jurtat tms.) tämä asteikko ei kuitenkaan sovellu. (Olympian matkaehdot, kohta 9.1.)

Ilmastointi ja lämmitys
Hotellit noudattavat paikallista käytäntöä ilmastoinnissa ja lämmityksessä. Tästä johtuen ilmastointi saattaa joissakin hotelleissa toimia vain kuumimpaan vuodenaikaan ja lämmitys vastaavasti vain viileimpään vuodenaikaan.

 

Huoneiden luovutus
Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet saadaan käyttöön tulopäivänä klo 15.00 alkaen ja luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Mikäli lähtö hotellista tapahtuu vasta illalla, pyritään muutama huone jättämään yhteiseen peseytymis- ym. käyttöön, mutta tätä ei aina voida taata. Aikaisten kohteeseen saapumisten yhteydessä matkaohjelmassa on mainittu, mikäli huoneet ovat käytössä jo ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Useimmat hotellit edellyttävät voimassaolevan kansainvälisen luottokortin esittämistä sisään kirjoittautumisen yhteydessä mahdollisten lisäpalveluiden maksujen takaamiseksi. Tupakointi on sallittu vain erikseen siihen varatuilla alueilla eikä kaikissa hotelleissa lainkaan.

Ruokailut
Matkan hintaan sisältyvät matkaohjelmassa mainitut ateriat (yleensä ilman ruokajuomia). Kaikkiin matkoihimme sisältyy vähintään aamiainen päivittäin, jos se aikataulullisesti suinkin on mahdollista. Päiväohjelmissa käyttämämme lyhenteet ovat: A=aamiainen, L=lounas, RA=retkiateria/retkiaamiainen, RL=retkilounas, RE=retkieväät, P=päivällinen, RP=retkipäivällinen, TH=täysihoito ja AI=all inclusive.
Emme voi taata erityisaterioita erityisruokavaliota noudattaville. Ks. myös kohta erityisateriapyynnöt

 

Lisäretket
Lisämatkoilla ja -retkillä tarvitaan riittävä määrä (yleensä 10) osanottajia, jotta ne voidaan toteuttaa. Joissakin tapauksissa vaihtoehtona on osallistua ns. kansainväliselle retkelle, jolloin opastus on vieraalla kielellä, useimmiten englanniksi. Jos lisäretkelle edellytetään ilmoittautumista etukäteen, siitä kerrotaan matkaohjelmassa. Matkojen vapaapäivinä matkanjohtaja antaa vinkkejä mahdollisista lisäretkistä ja auttaa niiden hankinnassa. (Olympian matkaehdot, kohta 10.)

Mahdolliset ongelmatilanteet tai puutteet matkan aikana
Olympia Kaukomatkatoimistolle sinun matkasi turvallinen onnistuminen ja kaikinpuolinen sujuvuus on erittäin tärkeää. Matkanjohtajamme tekee matkan aikana kaiken voitavansa myös mahdollisissa poikkeus- tai palveluhäiriötilanteissa. Jotta ongelmat eivät pilaa sinun tai muiden matkaa, kerro niistä rohkeasti matkanjohtajallemme välittömästi niiden ilmennyttyä. Matkanjohtajamme käsittelevät asioita luottamuksellisesti. Virheisiin tai puutteisiin, joista ei ole matkan aikana viipymättä raportoitu matkanjohtajalle, ei voi vedota matkan jälkeen. (Olympian matkaehdot, kohta 12.4.)

MATKAN JÄLKEEN
 

Palautteesi on meille tärkeä!
Otamme mielellämme vastaan palautetta, jotta voimme kehittää matkoistamme vieläkin parempia.

Lähetämme matkoistamme matkan jälkeen sähköpostilla linkin kyselyyn, jonka kautta toivomme sinun antavan palautetta matkasta. Mikäli mieluummin haluat palautelomakkeen postitse, pyydämme ilmoittamaan siitä matkanjohtajalle matkan aikana. Voit aina antaa palautetta myös netissä www.olympia.fi (kohta: Palaute) tai puhelimitse (09) 696 2770.