Hyvä tietää matkoistamme

Ryhmän koko

Matkoillamme ryhmän koko on yleensä 15–25 henkeä (joillakin erikoismatkoilla saattaa olla n. 40–50 henkeä), joten matkanjohtajamme pystyy pitämään hyvää huolta kaikista matkustajista ja yksilöllinen tunnelma ja toiminnan joustavuus voidaan taata kaikissa tilanteissa. Matkan toteuttamiseksi tarvitaan riittävä määrä osanottajia (ks. Olympian lisä- ja erityisehdot).

Olympian ammattitaitoinen matkanjohtaja

Hyvin tärkeä tekijä matkojemme onnistumisessa on suomalainen matkanjohtaja. Kaukomatkoilla ammattitaitoinen, avulias ja järjestelykykyinen matkanjohtaja on mukavan ja antoisan matkan paras tae: hän huolehtii puolestanne käytännön matkajärjestelyistä, joten voitte kaikessa rauhassa nauttia matkasta ja sen kohteista. Lähes aina matkanjohtajamme ohjaavat ryhmää jo Suomesta alkaen ja ovat ryhmän mukana koko matkan ajan. Joissakin tapauksissa he saattavat vastaanottaa ryhmän ensimmäisessä matkakohteessa tai saattaa sen paluulennolle viimeisessä matkakohteessa.

Joissakin tilanteissa, esimerkiksi matkanjohtajan äkillisesti sairastuessa, voimme joutua käyttämään englanninkielistä matkanjohtajaa, kunnes saamme tilalle suomenkielisen. Myös matkaohjelmassa nimellä mainittu matkanjohtaja tai erityisasiantuntija voidaan joutua pakottavassa tilanteessa vaihtamaan toiseen henkilöön. Matkanjohtajan vaihto toiseen ei oikeuta hinnanalennukseen tai kuluttomaan peruutukseen. (ks. Olympian lisä- ja erityisehdot).

Vaivatonta matkustamista ja mukavaa matkaseuraa

Suuri osa asiakkaistamme palaa yhä uudelleen ja uudelleen Olympian matkalle. Hyvin suunniteltu ja ammattitaidolla toteutettu matka on vaivaton, turvallinen ja helppo tapa matkustaa. Kokemuksesta voimme myös sanoa, että asiakkaamme ovat mukavaa matkaseuraa. Matkalla tapaa usein uusia miellyttäviä tuttavuuksia.

Reittilennot ja palvelu lennoilla

Käytämme matkoillamme reittilentoja, jotka sallivat enemmän vapautta suunnitella mahdollisimman mielenkiintoisia matkareittejä. Viime vuosina monet hyvämaineisetkin lentoyhtiöt ovat kuitenkin joutuneet karsimaan kulujaan, mikä voi näkyä mm. ruoka- ja juomatarjoilun määrässä ja laadussa. Yhä useammalla lentoyhtiöllä tarjoilu turistiluokassa on muuttunut maksulliseksi (ks. Erityisateriapyynnöt lennoille ja matkakohteisiin).
 

ENNEN MATKAA

Ilmoittautuminen, maksusuoritukset ja Olympian erityisehdot

Matkan varauksen yhteydessä maksetaan ennakkomaksu, joka vaihtelee matkoittain (350–600 e/henkilö). Ennakkomaksu ilmoitetaan matkaohjelman yhteydessä. Loppumaksu erääntyy 35 vrk ennen matkan alkua. Mikäli maksuehdot poikkeavat tästä, siitä kerrotaan ko. matkan kohdalla. Matkojemme erityisluonteen vuoksi (esim. olosuhteet kohdemaissa ja reittilentojen käyttö) sovellamme yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia lisä- ja erityisehtoja (ks. Olympian lisä- ja erityisehdot).

Matkan varaaminen netin kautta

Voitte varata useimmat matkamme suoraan nettisivuiltamme. Netin kautta varattaessa ennakkomaksu maksetaan varauksen yhteydessä verkkopankin kautta tai Visa/Mastercard -kortilla. Suoritettuanne maksun ja palattuanne takaisin Olympian sivuille voitte tulostaa matkavahvistuksen ja loppulaskun. Lähetämme tiedot myös sähköpostiinne. Jos vahvistus ei tule sähköpostiinne, ilmoittakaa asiasta heti toimistoomme.

Mikäli haluamanne matka on täynnä, sillä ei ole riittävästi paikkoja vapaana tai haluatte varata mies/naispaikan jaetusta kahden hengen huoneesta, ottakaa yhteyttä toimistoomme (09) 696 2770 tai jättäkää yhteydenottopyyntö sähköpostilla.

Toistaiseksi varauksia ei voi hallinnoida itse netin kautta, joten kaikki varauksia koskevat lisätiedot ja muutokset tulee ilmoittaa meille puhelimitse (09) 696 2770 tai sähköpostilla olympia@olympia.fi.

Matkan varaaminen puhelimitse tai toimistosta

Matkalle voi ilmoittautua myös puhelimitse (09) 696 2770 tai henkilökohtaisesti toimistossamme. Tällöin ennakkomaksu erääntyy viikon kuluttua varauksesta. Maksut voi suorittaa toimistossamme käteisellä/maksukortilla tai sähköpostilla lähettämämme maksulinkin kautta verkkopankissa tai Visa/Mastercard-kortilla.

Luottokortit ja niiden käytöstä perittävät maksut

Maksuvälineinä toimistossamme käyvät yleisimmät luottokortit (Visa, Mastercard, Eurocard, Diners Club), netin kautta maksettaessa Visa ja Mastercard. Maksupalvelulain mukaisesti perimme luottokorttimaksuista (credit) korttiyhtiön veloittaman luottoprovision, joka on Visalla/Mastercard/Eurocardilla toimistossa maksettaessa 0,9 %, verkko- ja etäkaupassa 1,35 %. Diners Club -kortilla maksettaessa provisio on aina 2,5 %. Provisio peritään maksun yhteydessä siitä summasta, joka maksetaan kortilla. Pidätämme oikeuden provisioissa mahdollisesti tapahtuviin muutoksiin. 

Matkan varaaminen matkatoimistosta

Jos varaatte matkanne omasta matkatoimistostanne, maksetaan kaikki maksut kyseiseen matkatoimistoon. Joillakin toimistoilla on ns. suoralaskutussopimus; näiden toimistojen varauksista Olympia laskuttaa suoraan asiakasta.

Varauksen tietojen tarkistus ja annettujen henkilötietojen oikeellisuus ja yhteystiedot

Pyydämme Teitä ystävällisesti aina tarkistamaan varaamanne palvelut ja henkilötiedot saamastanne laskusta. Jos käytätte eri nimeä (etu- tai sukunimeä) kuin passissanne olevaa, siitä tulee mainita jo varausvaiheessa, sillä lentovarauksissa ja -lipuissa olevan nimen on ehdottomasti oltava sama ja samassa järjestyksessä kuin siinä passissa, jota käytätte matkalla. Jos käytätte etunimenä jotakin muuta kuin passissa ensimmäisenä olevaa, ilmoittakaa meille myös ensimmäinen etunimi. Pyydämme Teitä myös ilmoittamaan meille sellaiset yhteystiedot (matkapuhelin ja sähköpostiosoite), joista Teidät tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana (ks. Yleiset valmismatkaehdot, kohta 2.6. ja 2.9.4.).

Matkan lopullinen hinta ja valuuttatarkistus

Matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ja ne perustuvat kunkin matkaohjelman yhteydessä mainittuna päivänä voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Matkan lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa mm. tariffien ja valuuttakurssien muutokset. Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan esitteen matkojen hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa olevaa valuuttakurssia. Matkan hinnasta suuren osan muodostavat pitkät lennot, joiden hinnat ovat pääosin europohjaisia; matkan hinnan muut osat perustuvat yleensä eri valuuttoihin. Joillakin laajoilla kiertomatkoillamme voi matkan hinnoittelu pohjautua useisiin eri valuuttoihin. Jos matkan hinnoittelussa käytettyjen valuuttojen kurssivaihtelu on yhteensä alle ±2 % matkan kokonaishinnasta, ei matkan hinta muutu (ks. Yleiset valmismatkaehdot, kohta 9).

Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla. Kuljetusmuodon erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, jos lentohinnoissa, polttoainemaksuissa tai viranomaisten vahvistamissa lentoveroissa tapahtuu muutoksia.

Mahdollisista valuuttakurssi- tai tariffimuutoksista tai polttoaineiden hinnoissa tapahtuvista muutoksista aiheutuvista korotuksista tai alennuksista matkan hintaan ilmoitamme toimintaohjeissa noin 5 viikkoa ennen matkaa. Laskutamme tai hyvitämme erotuksen uudella laskulla, jonka lähetämme toimintaohjeiden mukana.

Nais- tai miespaikat

Matkoillemme voi useimmiten ostaa ns. nais- tai miespaikan, jolloin majoitamme huonetoveriksi ryhmään kuuluvan samaa sukupuolta olevan henkilön. Nais- tai miespaikkoja on matkoillamme rajallisesti eikä niitä ole saatavissa kaikilla matkoilla, joten varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Nämä paikat tulee aina varata suoraan toimistostamme puhelimitse tai jättämällä yhteydenottopyyntö sähköpostitse. Pidätämme oikeuden olla myymättä nais- tai miespaikkoja. Junamatkoilla voidaan eri sukupuolta olevia matkustajia majoittaa samaan hyttiin.

Yhden hengen huone lisämaksusta

Jos haluatte lisämaksullisen yhden hengen huoneen, pyydämme ilmoittamaan siitä matkavarauksen yhteydessä. Lisämaksun suuruus on mainittu kunkin matkan kohdalla tai tiedon siitä saa toimistostamme. Yleensä hotelleissa on yhden hengen käyttöön tarkoitettuja huoneita, mutta joissakin tapauksissa ne voivat olla myös kahden hengen huoneita, joihin majoitetaan vain yksi henkilö. Junamatkoilla ei ole saatavissa yhden hengen hyttejä (poikkeuksena Rovos Rail). Yhden hengen huoneita on rajallisesti (1–4/matka).

Huone kolmelle hengelle

Suosittelemme kolmen hengen majoittumista samaan huoneeseen vain, jos kolmas henkilö on lapsi, sillä useimmiten majoitus on kahden hengen huoneessa, jossa on lisävuode. Kaikilla matkoillamme emme voi tarjota mahdollisuutta majoittaa kolmea henkeä samaan huoneeseen. Lisätietoja ja varaukset toimistostamme.

Lapsialennus

Joillakin matkoillamme on mahdollista saada lapsialennus. Alennus myönnetään yleensä vain, jos kanssanne matkustava lapsi on alle 12-vuotias ja majoittuu samaan huoneeseen kahden täyden hinnan maksavan henkilön kanssa. Lisätietoja saatte toimistostamme. Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman huoltajaa, on hänen matkaa varatessaan esitettävä huoltajansa allekirjoittama kirjallinen suostumus. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla. Otattehan kuitenkin matkasuunnitelmia tehdessänne huomioon, että pitkät kiertomatkat voivat olla lapsille melko haasteellisia. Mikäli kanssanne matkustaa alle 18-vuotias henkilö, suosittelemme mainitsemaan asiasta varauksen yhteydessä, jotta voimme tarkistaa mahdolliset maahantulomääräykset tapauskohtaisesti.

Toimintaohjeet, lentoaikataulut ja hotellitiedot

Noin 5 viikkoa ennen matkaa lähetämme toimintaohjeet, joissa on hyödyllistä ja ajantasaista tietoa mm. viisuminhankinnasta, rokotuksista, matkavaluutasta, matkavarusteista, sääoloista ja vakuutuksista. Reittilennoissa tapahtuu silloin tällöin aikataulumuutoksia, joten viimeiset tiedot saatte lentoaikataulusta, jonka lähetämme noin viikkoa ennen matkaa. Samalla saatte myös hotellien yhteystiedot. Joillakin matkoilla lähetämme lentoaikataulut ja hotellitiedot jo toimintaohjeiden yhteydessä.

Lentoliput ja nimitietojen oikeellisuus

Lentoliput toimitetaan lentokentälle lähtöselvitykseen, jossa edustajamme on vastaanottamassa matkustajia. Liput ovat matkanjohtajan hallussa koko matkan ajan. Huomatkaa, että lentolipussa tulee nimen olla kirjoitettu täsmälleen samalla tavalla ja samassa järjestyksessä kuin passissa.

Rahat, arvoesineet, matkapuhelimet ja nettiyhteydet

Kalleimmat arvoesineet ja korut kannattaa jättää kotiin. Passi ja rahat, joita ei välttämättä tarvitse, on varminta säilyttää hotellin tallelokerossa. Jos suunnittelette matkapuhelimen ottamista mukaan matkalle, tarkistakaa omalta operaattoriltanne sen kuuluvuus kohdealueilla (esim. USA:ssa ja osissa Etelä-Amerikkaa tarvitaan kolmitaajuuspuhelin, joka toimii GSM-taajuusverkoissa EGSM 900/1800/1900, Japanissa toimivat vain 3G-puhelimet). Mikäli suunnittelette käyttävänne matkalla nettiä omalla laitteellanne, varautukaa siihen, etteivät nettiyhteydet kaikkialla aina toimi. Monissa hotelleissa on Wi-Fi-yhteys, mutta se saattaa olla maksullinen. Tuoreimmat tiedot näistä löydätte hotellien nettisivuilta, jotka saatte lentoaikataulun yhteydessä noin viikko ennen matkan alkua.

Passi ja viisumit

Kaikilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi. Lapsella on oltava oma passi; lapset eivät voi enää matkustaa siten, että nimi on lisätty vanhempien passeihin. Useimmat maat edellyttävät, että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Pyydämme varmistamaan passin voimassaolon ja kunnon jo matkaa varatessanne. Passin kuvasivun täytyy olla täysin kiinni passin selkämyksessä ja passin muutenkin ehjä. Sekä lähetystöt että rajaviranomaiset tarkistavat nykyisin passin kunnon ja saattavat evätä viisumin tai jopa koko matkan rikkinäisen passin vuoksi. Passissa on myös oltava jäljellä riittävästi tyhjiä sivuja mahdollisia viisumeita ja leimoja varten. Elleivät nämä ehdot toteudu, on syytä hankkia uusi passi hyvissä ajoin ennen matkaa, sillä matkakohteesta riippuen tarvitsemme passin tai tiedot siitä toimistoomme noin kuukautta ennen matkan alkua, joillakin matkoilla (esim. Pohjois-Korea, Iran, Etelä-Amerikka ja risteilyt) jopa aikaisemmin (ks. Yleiset valmismatkaehdot, kohta 2.6.).

Huomatkaa myös, että joidenkin maiden viisumien hankinnan vuoksi passinne jää toimistoomme ja palautetaan Teille lentokentällä matkalle lähtiessänne. Ellette voi luovuttaa passianne viisuminhankintaa varten toimintaohjeissa mainittuna aikana, pyydämme ottamaan yhteyttä toimistoomme. Joissakin tapauksissa joudumme laskuttamaan lisäkulut, jotka aiheutuvat viisumin hankkimisesta erikseen tai pikatoimituksena. On aina hyvä ottaa matkalle mukaan muutama valokopio passin kuva-aukeamasta.

Jos suomalaiset tarvitsevat matkalla viisumin (esitteen julkaisuhetken tietojen mukaan), on siitä maininta matkaohjelman kohdalla. Olympia hoitaa suomalaisille tarvittavien viisumien hakemiseen liittyvät käytännön toimet ja nämä viisumit kuuluvat matkan hintaan. Mikäli käytätte diplomaatti- tai virkapassia tai Teillä ei ole Suomen passia, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkalle ilmoittautuessanne, koska viisumimääräykset ja hinta saattavat tällöin olla erilaiset. Viisumi- ja passisääntöihin voi myös tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla, joten pidätämme oikeuden muutoksiin.

Useissa maissa (esim. USA, Japani, Kenia) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA, Kanada ja Australia) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin.

Rokotukset ym. terveyssuositukset ja matkustajan liikuntakyky

Matkailijan perusrokotukset ovat jäykkäkouristus- ja kurkkumätärokotukset ja tarvittaessa MPR- ja poliorokotus. Myös A/B-hepatiittirokotusta maksatulehdusta vastaan suositellaan, kun liikutaan alueella, jossa hygienian taso on alhaisempi kuin Pohjois-Euroopassa. Huomatkaa, ettei kaikkia rokotuksia voi ottaa samalla kertaa, ja että rokotukset tulee ottaa riittävän aikaisin, jotta vasta-aineet ehtivät alkaa vaikuttaa. Jos esitteen julkaisuhetken tietoihin perustuen jollekin matkalle on edellä mainittujen lisäksi pakollisia tai suositeltavia rokotuksia, on siitä maininta matkaohjelman kohdalla. Tarkempia lisätietoja rokotuksista saa terveyskeskuksista ja rokotusasemilta sekä esim. netistä: www.thl.fi (Aiheet: Matkailuterveys sekä Rokottaminen).

Huom. Kiertomatkoillamme edellytetään hyvää terveydentilaa ja liikuntakykyä. Turvallisuuden ja infrastruk­tuurillisten syiden vuoksi pyydämme ilmoittamaan jo ennen matkan varaamista, mikäli Teillä on liikunta­rajoitteita tai sellainen sairaus/vamma, joka muuten saattaa vaikeuttaa matkaanne. Tiedot ovat luottamuksellisia ja tulevat vain meidän ja matkanne matkanjohtajan käyttöön. Lisätietoja matkojen vaativuudesta saatte toimistostamme.

Huom. Jos Teillä on jokin lääkitystä edellyttävä sairaus, kuten diabetes tai sydämen vajaatoiminta, suosittelemme keskustelua lääkärin kanssa siitä, mitä asioita on syytä ottaa huomioon ennen matkaa ja matkan aikana. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun suunnittelette matkaa maahan, jossa on korkea ilmanala.

Yksi yleisimmistä matkailijan terveysongelmista kaukomailla on turistiripuli, jota voi yrittää välttää syömällä hyvin kypsennettyjä ruokia ja juomalla vain pullotettuja tai kuumia juomia sekä pesemällä kädet huolellisesti aina wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsihygieniaa voi hoitaa kätevästi myös desinfiointigeelillä.

Huom. Tarvitsemanne lääkkeet ja reseptit on hyvä pakata alkuperäispakkauksissaan käsimatkatavaroihin. Mikäli teillä ei ole paperireseptiä, mukana tulee kuitenkin olla jokin dokumentti, jolla voitte todistaa että teillä on oikeus kuljettaa mukananne olevia lääkkeitä. Lisätietoja löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (www.thl.fi)sekä osoitteesta http://www.kanta.fi/reseptit-mukaan-ulkomaille. Varmistakaa että teillä on riittävästi tarvittavia lääkkeitä koko matkan ajaksi ottaen huomioon myös mahdolliset lentojen viivästykset. Veritulppariskin pienentämiseksi suosittelemme käyttämään lennoilla tukisukkia (lentosukat).

Suosittelemme varaamaan mukaan myös turistiripulia ehkäisevää lääkettä, jota saa apteekista ilman reseptiä – tai kysymään lääkäriltänne muita vaihtoehtoja.

Useimmissa hotelleissa on kokolattiamatot ja höyhentyynyt. Kaikissa hotelleissa ei ole saatavilla ns. savuttomia huoneita.

Sääolot

Matkakohteiden viitteellisiä säätietoja on toimintaohjeissa ja esim. netissä seuraavilla sääsivuilla:

www.foreca.fi 

www.cnn.com/weather

www.weatherbase.com

www.worldweather.org 

Matkatavarat ja turvallisuus

Sekä käsimatkatavaran että ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee eri lentoyhtiöillä ja -reiteillä. Tarkemmat ohjeet matkatavaroiden sallituista painoista ja koosta ilmoitamme toimintaohjeissa. Suosittelemme kovaa matkalaukkua sekä joillekin matkoille lisäksi kevyttä kassia; poikkeuksena tietyt safarimatkat, joilla saa käyttää vain pehmeitä matkakasseja. Matkustamoon saa viedä yhden käsimatkatavaran. Nesteiden kuljetusta käsimatkatavaroissa rajoittaa edelleen EY-asetus. Nesteitä voi olla yhteensä 1 litra; yksittäisen pakkauksen enimmäiskoko on 100 ml. Nesteet tulee olla pakattuina läpinäkyvään ja uudelleensuljettavaan pussiin. Turvatarkastuksessa on esitettävä kaikki nesteet, jotka aikoo ottaa mukaan lentokoneen matkustamoon. Turvatarkastuksia koskevat vaatimukset on vahvistettu lainsäädännössä sekä kotimaisella että Euroopan yhteisön tasolla. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet www.finavia.fi.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä (www.formin.fi) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (www.thl.fi). Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla ennen matkan varaamista.

Erityisateriapyynnöt lennoille ja matkakohteisiin

Jos tarvitsette lennolle terveydellisistä, uskonnollisista tai eettisistä syistä erityisaterian (esim. kasvisruoka, laktoositon, gluteeniton), pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkavarausta tehdessänne tai viimeistään kaksi viikkoa ennen matkaa. Välitämme toiveenne lentoyhtiölle. Kokemuksesta tiedämme, ettei erityisateria ennakkopyynnöstä huolimatta ole aina saatavissa kaikilla lentoyhtiöillä/lennoilla tai sitä ei syystä tai toisesta ole toimitettu koneeseen. Emme siis voi vahvistaa erityisaterioita lennoille. Pyynnöstä huolimatta emme myöskään voi taata matkakohteissa erityisaterioita erityisruokavaliota noudattaville, koska niitä ei kaikkialla tunneta tai niitä ei ole saatavilla. Mikäli Teillä on jokin lääkitys ruoka-aineallergiaan, suosittelemme ehdottomasti sen mukaan ottamista.

Istumapaikkatoivomukset lennoille ja liikkuminen kentillä

Matkustajien istumapaikoista päättää aina viime kädessä lentoyhtiö. Välitämme matkustajiemme paikkatoivomukset lentoyhtiöille, mutta emme voi taata toivottujen istumapaikkojen saatavuutta. Lääkärintodistus ei oikeuta minkään tietyn istumapaikan varaamiseen. Lennot ovat usein täysiä, joten lentoyhtiöt eivät välttämättä voi enää vaihtaa paikkoja lähtöselvityksessä. Joillakin lentoyhtiöillä on mahdollista ostaa lisäpalveluja, esim. käytävä/exit-paikka tai paikka economy comfort -luokassa. Käytännöt näiden osalta vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja muuttuvat usein, joten kysykää tarvittaessa lisätietoja toimistostamme. Koneenvaihdossa tulo- ja lähtöportti saattavat sijaita kaukana toisistaan. Lisäksi turva- ja passintarkastus hidastavat siirtymistä. Ilmoittakaa toimistoomme viimeistään 5 päivää ennen lähtöä, mikäli ette pysty kävelemään ripeästi pitkiä matkoja, niin voimme tarvittaessa tilata Teille pyörätuolin tai muun kuljetuksen kentillä. Näiden saatavuus vaihtelee eri lentokentillä, joten emme voi etukäteen taata kuljetusta.

Matkavakuutus ja peruutusvakuutus

Matkamme eivät sisällä peruutusturvamaksua. Kehotamme matkustajiamme jo matkan varausvaiheessa ottamaan riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy mm. peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne.

Lisäksi kehotamme matkustajiamme tarkistamaan myös vakuutuksensa peruutusturvaehtokohdan sekä mahdollisen korvausmäärärajoituksen ko. tilanteessa, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus. Joissakin vakuutuksissa korvausmäärä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan omavastuuosuuden laajentuminen (esim. peruutuskulut 25 % vakuutusyhtiön vastuulla ja 75 % vakuutetun omalla vastuulla).

Matkavakuutus korvaa yleensä vain matkan aikana sattuneen äkillisen sairastumisen tai matkalla tapahtuneen loukkaantumisen aiheuttamat hoitokulut sekä ehtojen mukaiset kotiinkuljetuskustannukset. Ennen matkaa todetun kroonisen sairauden osalta korvataan yleensä vain äkillisen ja odottamattoman pahentumisen aiheuttama ensiapuluontoinen hoito eikä lainkaan kotiinkuljetuskustannuksia. Vakuutus ei myöskään korvaa kustannuksia sellaisen sairauden osalta, jonka tutkimukset tai hoito ovat kesken kotimaassa matkalle lähtiessä.

Pyydämme myös tarkistamaan matkavakuutuksenne kattavuuden esim. mahdollisen vuoristotaudin sekä kuumailmapallolennon tms. lisäretken osalta. Joihinkin ns. sotariskimaihin voi vakuutuksen saada voimaan vain lisäsopimuksesta ja -maksusta. Tarkemmat tiedot sotariskimaista ja ohjeet matkavakuutuksen laajennuksesta saatte vakuutusyhtiöltänne. Tutustukaa myös Olympia Kaukomatkatoimiston lisä- ja erityisehtoihin peruutustapauksissa (ks. Olympian lisä- ja erityisehdot).

Yöpyminen Helsingissä

Olympian matkustajilla on mahdollisuus ennen ja jälkeen matkan erikoishintaiseen yöpymiseen seuraavissa lentokenttähotelleissa: Airport Hotel Bonus Inn (09-825 511), Best Western Hotel Pilotti (0600 550 985), Rantasipi Airport (0200 48110), Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport (0200 48111) ja Cumulus Airport (0200 48112). Mainitkaa varausta tehdessänne, että olette lähdössä Olympia Kaukomatkatoimiston matkalle. Varaukset tehdään suoraan hotelliin.

LENTOKENTÄLLÄ

Pysäköinti lentoasemalla

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita pysäköintialueita sekä paikoitustaloissa että ulkoalueella. Olympian matkustajilla on mahdollisuus erikoishintaiseen paikoitukseen Lentoparkissa. Lentoparkin yhteystiedot ovat Lentoparkki-etusetelissä, jonka lähetämme toimintaohjeiden mukana. Aivan lentoaseman vieressä on myös Finavian neljä pysäköintitaloa sekä ulkopysäköintialue. Lisätietoja ja etukäteisvaraukset www.lentoparkki.fi ja www.finavia.fi/fi/helsinkivantaa/lahden/.

Bussi- ja junayhteydet lentoasemalle

Finnairin bussien lähtö- ja päätepysäkki on Finnairin City-Terminaali, Elielinaukion laituri 30. Lentoasemalle saavuttaessa bussit pysähtyvät ensin terminaalin 1 edessä. Helsinki-Vantaan lentoasemalle pääsee muillakin bussiyhteyksillä, myös suoraan muista kaupungeista. Lentoasemalle pääsee myös Kehärataa liikennöivillä I- ja P-junilla.
Lisätietoja ja aikatauluja esim. netistä (www.expressbus.fi, www.finnair.fi, www.helsinki-vantaa.fi, www.hsl.fi, www.vr.fi) tai maksullisista palvelunumeroista: Matkahuollon aikatauluneuvonta p. 0200-4000 (1,99 e/min + pvm), VR:n aikatauluneuvonta p. 0600 41900 (1,99 e/puhelu + pvm), HSL (09 4766 4000) tai Lentoaseman neuvontapalvelu (24 t) p. 0200 14636 (0,57 e/min + pvm).

Olympian edustaja lentoasemalla ja lähtöselvitys

Olympian edustaja avustaa matkustajiamme lähtöselvityksessä. Hän on tavoitettavissa 3 tuntia ennen koneen lähtöä puhelimitse numerosta 040 849 6777. Pyydämme Teitä aina tulemaan toimintaohjeissa ilmoitettuun kokoontumispaikkaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla, koska edustajamme lisäksi tapaatte siellä matkanjohtajanne, jolla on hallussaan lentolippunne ja muut matkaan liittyvät dokumentit. Matkoillamme Teidän ei tarvitse tehdä lähtöselvitystä etukäteen netissä tai kentän automaatilla, vaan me hoidamme sen puolestanne.

Kotimaanlennot

Kaikki matkamme alkavat Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Koska matkoillamme käytetään reittilentoja ja niiden aikatauluihin saattaa tulla muutoksia, suosittelemme varaamaan kotimaanlennot mahdollisimman joustavilla muutos- ja peruutusehdoilla sekä riittävällä vaihtoajalla Helsinki-Vantaan kentällä. Lentokenttäviranomaiset edellyttävät, että vaihtoaika kotimaan- ja ulkomaanlennon välillä Helsinki-Vantaan lentokentällä on vähintään 1 tunti ja 15 minuuttia, mutta me suosittelemme vähintään 3–4 tunnin vaihtoaikaa. Jos ilmoitatte meille kotimaanlennostanne viimeistään viikkoa ennen matkaa, voidaan matkatavaranne joissain tapauksissa reitittää suoraan ensimmäiseen matkakohteeseen, jos sekä kotimaanlento että jatkolento ovat Finnairin lentoja.

Finnair Plus yms. pisteidenkeruu/kanta-asiakasjärjestelmät

Jos Teillä on matkalla käytettävän lentoyhtiöallianssin pisteidenkeruukortti, ilmoittakaa asiakasnumeronne jo matkaa varatessanne. Ellei Teillä vielä ole korttia, mutta haluatte sellaisen, pyydämme Teitä hankkimaan sen jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Ottakaa kortti mukaan matkalle ja esittäkää se lähtöselvityksissä. Säilyttäkää myös huolellisesti matkan lopussa matkanjohtajalta saamanne lentolippukopio mahdollista lisäselvitystä varten. Jos edellytykset pisteiden myöntämiselle täyttyvät, saatte käytetyistä lennoista lentopisteitä tilillenne matkan jälkeen. Lennoista saatava pistemäärä vaihtelee lentoyhtiöittäin ja varausluokittain.

MATKALLA

Olympian matkanjohtaja ja paikallisoppaat – helppoa ja turvallista matkustamista

Panostamme paljon matkanjohtajiemme valintaan, koulutukseen ja kohdetuntemukseen. Perillä kohteissa matkanjohtajallamme on apunaan usein myös paikallisopas. Näin matkustajamme saavat mahdollisimman oikean ja monipuolisen kuvan matkakohteistamme. Kaikki matkamme johdetaan suomen kielellä. Näin myös ne matkustajat, jotka eivät hallitse vieraita kieliä, voivat saada parhaan mahdollisen palvelun ja tietotaidon. Saamme usein kiitosta siitä, miten hyvää huolta matkanjohtajamme pitävät matkustajistamme.

Kantajat hotelleissa ja lentokentillä

Useimmilla matkoillamme kantajamaksut niin hotelleissa kuin lentokentilläkin sisältyvät matkan hintaan. Monilla lentokentillä ja rautatieasemilla voi olla vaikeaa saada kantajia, mutta usein on saatavilla matkalaukkukärryjä. Jos ne ovat maksullisia, Olympian matkanjohtaja huolehtii maksusta.

Juomarahat

Olympian ryhmässä on helppo matkustaa. Ei tarvitse miettiä ainaista kysymystä juomarahojen suuruudesta. Matkojemme hintaan sisältyvät juomarahat paikallisoppaille ja bussinkuljettajille. Olympian matkanjohtaja hoitaa nämä maksut. On hyvä muistaa, että esim. parin viikon matkalla juomarahoista kertyy jo sievoinen summa.

Hotellit ja niiden luokitukset

Hyvällä majoituksella on suuri merkitys matkan mukavuutta ja turvallisuutta ajatellen. Myös hotellin sijainti on tärkeä. Siksi käytämme kiertomatkoillamme pääsääntöisesti tasokkaita hotelleja, joiden kansainvälinen luokitus on 4–5 tähteä. Jos sellaisia ei ole tarjolla, käytämme parasta saatavilla olevaa tai muuten matkan luonteeseen ja kokonaisuuteen sopivaa hotellitasoa. Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, mainitsemme sen vertailun helpottamiseksi hotellin nimen perässä, sillä useat keskieurooppalaiset, esimerkiksi saksalaiset ja tanskalaiset, matkanjärjestäjät käyttävät niitä. Huomioittehan, että nämä paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista. Matkaohjelmissa kuvaamme hotellitasoa lisäksi myös sanallisesti esim. keskitaso tai ensimmäinen luokka.

Ilmastointi ja lämmitys

Hotellit noudattavat paikallista käytäntöä ilmastoinnissa ja lämmityksessä. Tästä johtuen ilmastointi saattaa joissakin hotelleissa toimia vain kuumimpaan vuodenaikaan ja lämmitys vastaavasti vain viileimpään vuodenaikaan.

Huoneiden luovutus

Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Jos lähtö hotellista on vasta illalla, pyrimme järjestämään muutaman yhteisen huoneen peseytymis- ym. käyttöön.

Ruokailut

Matkan hintaan sisältyvät matkaohjelmassa mainitut ateriat (yleensä ilman ruokajuomia). Kaikkiin matkoihimme sisältyy vähintään aamiainen päivittäin, jos se aikataulullisesti suinkin on mahdollista. Päiväohjelmissa käyttämämme lyhenteet ovat: A=aamiainen, L=lounas, RA=retkiateria/retkiaamiainen, RL=retkilounas, RE=retkieväät, P=päivällinen, TH=täysihoito ja AI=all inclusive.
Emme voi taata erityisaterioita erityisruokavaliota noudattaville.
 

Lisäretket

Lisämatkoilla ja -retkillä tarvitaan riittävä määrä (yleensä 10) osanottajia, jotta ne voidaan toteuttaa. Joissakin tapauksissa vaihtoehtona on osallistua ns. kansainväliselle retkelle, jolloin opastus on vieraalla kielellä, useimmiten englanniksi. Jos lisäretkelle edellytetään ilmoittautumista etukäteen, siitä kerrotaan matkaohjelmassa. Matkojen vapaapäivinä matkanjohtaja antaa vinkkejä mahdollisista lisäretkistä ja auttaa niiden hankinnassa.
 

MATKAN JÄLKEEN

Palautteenne on meille tärkeä!

Otamme mielellämme vastaan palautetta, jotta voimme kehittää matkoistamme vieläkin parempia. Useimmista matkoistamme lähetämme palautelomakkeen matkan jälkeen. Voitte antaa palautetta myös netissä (ks. Palaute) tai puhelimitse (09) 696 2770.