Kaukoretkien lisä- ja erityisehdot

Kaukoretket-matkojen erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (mm. reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), poikkeuksellisten majoitusehtojen sekä matkakohteen erityisolojen vuoksi sovellamme seuraavia lisä- ja erityisehtoja:
 

Matkasopimus, maksusuoritukset sekä tietojen oikeellisuus
Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa matkavahvistus ja ilmoittaa mahdollisista virheistä tai puutteista ennen maksun suorittamista. Matkasopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan maksaa OLYMPIA Kaukomatkatoimistolle ennakkomaksun eräpäivään mennessä. Ennakkomaksu on Euroopan-matkoilla 150 e/henkilö ja muilla matkoilla 350 e/henkilö. Loppuerä maksetaan 35 vrk ennen matkan alkua. Mikäli maksusuoritus laiminlyödään, on matkanjärjestäjällä oikeus purkaa sopimus. Jos matka varataan alle 42 vrk ennen lähtöä, matkaa varattaessa suoritetaan koko matkan hinta.
Maksupalvelulain mukaan myyjällä on oikeus periä asiakkaalta maksukorteilla maksettaessa luottoprovision osuus. Perimme luottokorttimaksuista korttiyhtiön veloittaman luottoprovision, joka on Visalla/Mastercard/Eurocardilla toimistossa maksettaessa 0,9 %, verkkokaupassa 1,35 %. Diners Club -kortilla maksettaessa aina 2,5 %. Provisio peritään maksun yhteydessä siitä summasta, joka maksetaan kortilla. Olympia Kaukomatkatoimisto pidättää oikeuden provisioissa mahdollisesti tapahtuviin muutoksiin.
Matkustajan tulee matkaa varatessaan antaa nimitiedot täsmälleen samassa muodossa kuin ne ovat matkalla käytettävässä passissa. Uudelleen kirjoitettavista lipuista ja matkadokumenteista veloitetaan muutoskulu 100 e/henkilö sekä palveluntuottajan perimät kulut. Jos lentoyhtiön säännöt eivät salli nimenmuutosta, kuluina veloitetaan lisäksi lentolipun koko hinta (ks. kohta Varausmuutokset ja Nimenmuutokset). Alaikäinen (alle 18-vuotias) yksin matkustava tarvitsee aina huoltajan kirjallisen suostumuksen matkasopimuksen tekemiseen. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla.

Passi ja viisumit
Useimmilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi (moniin Euroopan kohteisiin riittää matkustusasiakirjaksi myös virallinen henkilökortti, joka on myönnetty 1.3.1999 jälkeen). Useat maat edellyttävät, että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Matkustajan tulee varmistaa passin/henkilökortin voimassaolo ja kunto. Passissa on myös oltava riittävästi tyhjiä sivuja jäljellä mahdollisia viisumeita ja leimoja varten. Joissakin tapauksissa joudumme laskuttamaan lisäkulut, jotka aiheutuvat viisumin hankkimisesta erikseen tai pikatoimituksena.
Ellei Teillä ole Suomen passia, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkalle ilmoittautuessanne, koska viisuminhankintaprosessi ja sen hinta saattavat tällöin olla erilaiset. Matkanjärjestäjä ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy tai keskeytyy puutteellisten matka-asiakirjojen, rikkinäisen passin tai viisumin epäämisen vuoksi.

Vakuutusturva, riittävän kattava matkavakuutus, korvausmäärärajoitukset sekä matkanjärjestäjän vastuu
Matkat eivät sisällä peruutusturvamaksua. Kehotamme matkustajiamme jo matkan varausvaiheessa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne. Lisäksi kehotamme matkustajiamme tarkistamaan myös vakuutuksensa peruutusturvaehtokohdan, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus. Joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on rajoitettu, mistä voi seurata matkustajan oman vastuun laajentuminen (esim. 25 % vakuutusyhtiön vastuulla ja 75 % vakuutetun omalla vastuulla). Kehotamme myös tarkistamaan matkavakuutuksenne kattavuuden mm. mikäli käytetään teknisiä apuvälineitä ja mahdollisen vuoristotaudin osalta. Olemme huolehtineet Kaukoretkien esitematkoillamme ryhmämatkalaistemme minimimatkustajavakuutusturvasta (vakuutus ei sisällä matkatavara-, vastuu-, peruutus-, eikä oikeusturvavakuutusta). Matkustajavakuutus korvaa mahdolliset sairaudesta tai tapaturmasta matkan aikana aiheutuneet hoitokulut vakituisesti Suomessa asuvalle henkilölle.
Matkanjärjestäjä ei ole vahingonkorvausvastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta tilanteesta, lakkotilanteista, luonnonkatastrofeista, terrorismista tai muista vastaavista tilanteista. Matkanjärjestäjä ei myöskään vastaa matkustajille tai matkatavaroille mahdollisesti sattuvista vahingoista. Kaikissa matkakohteissa ei omaisuuden ja henkilön turva ole yhtä hyvä kuin Suomessa. Joihinkin ns. sotariskimaihin voi vakuutuksen saada voimaan vain lisäsopimuksesta ja -maksusta. Tarkemmat tiedot sotariskimaista ja ohjeet mahdollisen matkavakuutuksen laajennuksesta saatte vakuutusyhtiöltänne. Lisätietoja kohdemaiden yleisestä turvallisuudesta saa mm. Suomen ulkoministeriön matkustustiedotteista. Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen internetsivustoilta. Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla. Ilma- ja merikuljetukseen liittyvän tapahtuman tai vahingon osalta matkanjärjestäjän vastuu rajoittuu enimmillään sen mukaan, mitä ilmakuljetuslainsäädännössä on säädetty. Matkanjärjestäjä noudattaa merikuljetusten osalta merilain mukaisia vastuunrajoituksia, jolloin matkustajan on eräissä tapauksissa osoitettava, että kuljetusvahinko on johtunut matkanjärjestäjän/kuljetusyhtiön huolimattomuudesta.

Peruutusehdot
Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme matkoihimme yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Näitä peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta (pois lukien äkillinen sairastuminen, ks. seuraava kohta).

Peruutusehdot – äkillinen sairastapaus tai muu vakava tapahtuma
Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma, ja hänellä on valmismatkalain mukainen oikeus peruuttaa sopimus (Valmismatkalaki 15 § 3 mom., Yleiset valmismatkaehdot 5.1 a.b), on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohtuullinen korvaus peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista (esim. lennot, hotellit ja agenttipalvelut). Matkanjärjestäjä ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen esimerkiksi menettämästään liikevoitosta. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä matkanjärjestäjälle. Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys on toimitettava matkanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen (ks. kohta: Vakuutusturva, riittävän kattava matkavakuutus sekä matkanjärjestäjän vastuu).

Peruutusehdot Balaton- ja Hiidenmaa-matkoille:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa
-    viimeistään 61 vrk ennen matkan alkua, pidätetään toimistokuluina 100 e/henkilö, Hiidenmaa-matkalta 50 e/henkilö
-     60–30 vrk ennen matkan alkua, pidätetään ennakkomaksu150 e/henkilö, Hiidenmaa-matkalta 100 e/henkilö
-     29–15 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 300 e/henkilö, Hiidenmaa-matkalta 100 e/henkilö
-     14 vrk–48 tuntia ennen matkan alkua, pidätetään 50 % matkan kokonaishinnasta
-     myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkaa, ei suoriteta mitään takaisinmaksua

Peruutusehdot Itävalta-, Pohjois-Italia-, Montenegro-, Slovakia- ja Santiago de Compostela -matkoille:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa
-    viimeistään 61 vrk ennen matkan alkua, pidätetään toimistokuluina 100 e/henkilö
-    60–35 vrk ennen matkan alkua, pidätetään ennakkomaksu 150 e/henkilö
-    34–15 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 600 e/henkilö
-    14–4 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 50 % matkan kokonaishinnasta
-    myöhemmin kuin 4 vrk ennen matkaa, ei suoriteta mitään takaisinmaksua
 
Peruutusehdot Annapurna Trek-, Etelä-Afrikka- ja Kilimanjaro-matkoille:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa
-    viimeistään 61 vrk ennen matkan alkua, pidätetään toimistokuluina 100 e/henkilö
-    60–35 vrk ennen matkan alkua, pidätetään ennakkomaksu 350 e/henkilö
-    34–15 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 1.250 e/henkilö
-    14–4 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 50 % matkan kokonaishinnasta
-    myöhemmin kuin 4 vrk ennen matkaa, ei suoriteta mitään takaisinmaksua

Peruutusehdot Huippuvuorten-matkalle, Perun-matkalle sekä yksittäisille ryhmille räätälöidyille erikoismatkoille:
Huippuvuorten-matkan sekä yksittäisille ryhmille räätälöityjen erikoismatkojen peruutusehdot julkaistaan ao. matkaohjelmien yhteydessä. Varaamme oikeuden rajoittaa matkustajan oikeutta peruuttaa sopimus Valmismatkalain 15 § 1 mom. 3 kohdan perusteella, jos kustannukset matkan peruuttamisesta jäisivät kokonaan tai pääasiassa matkanjärjestäjän kannettaviksi sen vuoksi, että matkaa ei voida myydä toiselle matkan yksilöllisyyden, erityisluonteen tai muun merkitykseltään vastaavan syyn takia. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen ja tarkistamaan peruutusturvaehtokohdan, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus. Joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan oman vastuun laajentuminen.

Toimistokulut
Yleisten valmismatkaehtojen mukaisista peruutuksista ja muutoksista peritään toimistokuluina 100 e/henkilö (Hiidenmaa-matkalta 50 e/henkilö).

Varausmuutokset
Asiakkaan tekemät muutokset varauksissa rinnastetaan peruutuksiin. Joillakin ryhmämatkoillamme on matkustajillamme mahdollisuus muuttaa paluupäivää. Tällaisesta ryhmävaraukseen tehtävästä muutoksesta perimme muutoskulun, joka on vähintään 200 e/muutos/matkustaja. Huom. myös jo tehdyn muutoksen peruuttaminen tulkitaan uudeksi muutokseksi. Mikäli matkustaja haluaa varata etukäteen lisämaksullisen istumapaikan lennoille, pidätämme oikeuden periä lentolipun hinnan etukäteen ja palvelumaksun ko. palvelusta. Nämä käytännöt vaihtelevat lentoyhtiöittäin; maksut ja peruutusehdot ilmoitamme erikoisjärjestelyn varaamisen yhteydessä. Mikäli Olympia joutuu ulkopuolisista syistä muuttamaan varausta, tulee asiakkaan 7 päivän kuluessa saatuaan muutoksesta tiedon ilmoittaa, hyväksyykö hän muutoksen. Mikäli asiakas ei ota em. tavalla yhteyttä, katsoo Olympia asiakkaan hyväksyneen muutoksen.
Jos matkustaja luovuttaa matkasopimuksen toiselle (VML 10§, YVE 8,2), matkanjärjestäjä voi periä luovutuksesta aiheutuneiden tarpeellisten toimenpiteiden mukaiset todelliset kulut. Henkilöllä, jolle matkasopimus siirretään, tulee olla matkalla mahdollisesti tarvittavat viisumit, tai ne on oltava mahdollista hänelle hankkia käytettävissä olevassa ajassa. Lisäksi henkilölle tulee olla mahdollista hankkia vastaava lentovaraus ja -lippu kuin luovuttajalla oli. Vastaavasti matkustajan tietojen muuttuessa on edellytyksenä, että tarvittavat viisumit sekä alkuperäistä vastaavat lentovaraukset ja -liput on mahdollista hankkia. Matkanjärjestäjä veloittaa luovutuksesta tai muutoksesta aiheutuneet todelliset kulut.

Nimenmuutokset
Nimenmuutoksesta veloitetaan todelliset muutoskulut, mutta minimissään 100 e/matkustaja, mikäli lento- tai laivalippuja ei ole vielä kirjoitettu. Lipunkirjoituksen ajankohta vaihtelee lento- ja laivayhtiöiden sääntöjen mukaan ja matkasta riippuen. Mikäli muutos tapahtuu lipunkirjoituksen jälkeen, kulut määräytyvät samoin lento- ja laivayhtiöiden sääntöjen mukaan. Esim. lentoyhtiöillä on oikeus asettaa lento-, hintaluokka- tai sesonkikohtaisia rajoituksia varausten nimenmuutoksille. Lentolippuihin ei esim. lentoyhtiöiden säännösten mukaan yleensä sallita muutoksia lipunkirjoituksen jälkeen (ks. kohta: Matkasopimus, maksusuoritukset sekä tietojen oikeellisuus).

Matkojen toteutuminen
Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, mikäli sille ei ole riittävästi lähtijöitä (Yleiset valmismatkaehdot 11.1). Tällöin matkustajille ilmoitetaan viimeistään 21 vrk ennen matkaa ja suoritetut maksut palautetaan. Myös lisämatkoilla ja -retkillä tarvitaan riittävä määrä osanottajia, jotta ne voidaan toteuttaa.

Matkanjohtajan tai erityisasiantuntijan vaihtuminen
Mikäli matkanjohtajamme äkillisesti sairastuu tai muuten estyy tekemästä työtään, pidätämme oikeuden käyttää englanninkielistä matkanjohtajaa, kunnes saamme tilalle suomenkielisen. Mikäli matkaohjelmassa on etukäteen nimetty matkanjohtaja tai erityisasiantuntija, pidätämme oikeuden pakottavassa tilanteessa vaihtaa ko. henkilö ennen matkan alkua. Matkanjohtajan vaihto toiseen ei oikeuta hinnanalennukseen tai kuluttomaan peruutukseen.

Lento- ja laivaliikenteen ongelmat, aikataulumuutokset, matkakohteen erityisolot sekä sääolosuhteet
Mm. Itä-Afrikan, Intian ja Nepalin lentoliikenteessä esiintyy varsin usein myöhästelyjä, viime hetken aikataulunmuutoksia ja jopa lentojen peruuntumisia. Koska näillä alueilla korvaavia lentoja on usein vaikea saada, edellä mainitun kaltaiset ongelmat saattavat aiheuttaa muutoksia matkan ohjelmaan ja matkakohteiden kiertojärjestykseen. Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden ohjelmanmuutoksiin, jotka johtuvat tällaisista matkakohteen erityisoloista (poikkeus YVE kohtiin 10.1 ja 13.3; ks. YV 1.3).
Viron-matkoilla säätila saattaa aiheuttaa muutoksia laivaliikenteeseen. Kohdealueen säätila saattaa myös aiheuttaa muutoksia matkaohjelmaan, joten matkanjärjestäjä pidättää oikeuden muuttaa hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta (YV 10.1).
Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista matkakohteesta tai myöhäisempää kotiinlähtöä, jos muutos johtuu matkanjärjestäjästä riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo pidentyy alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 6 tuntia, 5–8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 12 tuntia. Jos muutoksen syynä on ilmatilan ruuhkautuminen, lennonjohdon toimenpiteet, tekninen vika, poikkeuksellinen sää tai vastaava syy, sovelletaan edellä mainittuja aikamääriä kaksinkertaisina. Mikäli viivästynyt kotiinpaluu ei johdu matkanjärjestäjän tai sen alihankkijan huolimattomuudesta, matkustaja ei ole oikeutettu korvaukseen viivästyksen hänelle mahdollisesti aiheuttamasta vahingosta.

Afrikan-, Iranin-, Nepalin- ja Kiinan-matkojen erityisehto
Koska yllä mainittujen maiden sisäisessä liikenteessä kysyntä joskus ylittää tarjonnan, pidättävät ko. maiden matkailuviranomaiset oikeuden muuttaa matkakohteiden järjestystä sekä päiviä ja kulkuneuvoja, joilla siirtyminen kohteesta toiseen tapahtuu. Matkanjärjestäjä ei vastaa ohjelmanmuutoksista, jotka tapahtuvat em. viranomaisten toimesta.

Hinnanmuutokset ja matkan lopullinen hinta
Matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ja ne perustuvat matkaohjelmissa erikseen ilmoitettuina laskentapäivinä voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa tariffien ja valuuttakurssien muutokset (ks. yleiset valmismatkaehdot, kohta 9.). Kuluttaja-asiamiehen antamien ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkaohjelman hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa ollutta valuuttakurssia. Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla, ja kuljetusmuodon erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, mikäli lentohinnoissa, polttoainemaksuissa tai viranomaisten vahvistamissa lentoveroissa tapahtuu muutoksia. Mahdolliset muutokset ilmoitetaan toimintaohjeissa ja huomioidaan loppulaskussa.

Matkatavarat
Ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee eri lentoyhtiöillä ja -reiteillä. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaran kokoa. Suosittelemme kosteudenpitäviä ja kestävästä materiaalista valmistettuja laukkuja ja kasseja.

Terveys ja matkojen vaativuus
Kaukoretkien vaativuustaso vaihtelee matkakohtaisesti. Tietyillä Kaukoretket-matkoilla on kohteita (mm. Kilimanjaro), jotka edellyttävät hyvää terveyttä ja kuntoa, joten suosittelemme keskustelua lääkärin kanssa ennen Kaukoretket-matkalle ilmoittautumista – erityisesti, jos teillä on todettu keuhko- tai sydänperäisiä sairauksia tai esim. insuliinihoitoinen diabetes.

Yleistä
Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Mikäli lähtö hotellista tapahtuu vasta illalla, pyritään muutama huone jättämään yhteiseen peseytymis- ym. käyttöön. Aterioilla eivät ruokajuomat sisälly matkan hintaan, ellei toisin ole mainittu.
Tämän esitteen matkat on tarkoitettu yksityiseen loma- ja virkistysmatkailuun. Mikäli matkaa käytetään muuhun tarkoitukseen (esim. liikematkana), ei matkanjärjestäjällä ole esine- ja varallisuusvahingoissa korvausvastuuta eikä yleisten valmismatkaehtojen mukaista vahingonkorvausvastuuta. Matkustaja, joka eroaa ryhmästä kesken matkan eikä käytä varaamaansa majoitusta joko lainkaan, tai käyttää siitä vain osan, on velvollinen ilmoittamaan siitä välittömästi Olympian matkanjohtajalle. Käyttämättömistä palveluista ei suoriteta takaisinmaksua. Mikäli matkustaja hyväksyy vapaaehtoisena lentoyhtiön – (EY) N:o 261/2004 asetuksen* velvoittamana – hänelle ylivaraustilanteessa tarjoaman korvauksen ja uudelleenreitityksen, tulkitaan se matkustajan yksipuoliseksi matkanjärjestäjän kanssa solmitun valmismatkasopimuksen purkamiseksi. Tällöin matkajärjestäjän juridinen vastuu lakkaa ja matkustaja ottaa itse vastuun loppumatkastaan.

*) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 261/2004 – Matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettava korvaus ja apu.

Kaikki tämän esitteen matkat ovat valmismatkoja, joista matkanjärjestäjä on asettanut valmismatkaliikkeistä annetun lain 9 §:ssä tarkoitetun vakuuden Kuluttajavirastolle. Vakuus kattaa kaikki Olympian tuottamat valmismatkat.

Muilta osin noudatetaan yleisiä valmismatkaehtoja. Emme vastaa mahdollisista painovirheistä.

Koska eri maista saatavissa esitteissä voi olla epätarkkuuksia ja virheitä, matkanjärjestäjä vastaa vain itse tuottamiensa esitteiden ja matkaohjelmien sisällöstä. Matkanjärjestäjä varaa oikeuden muuttaa esitetietoja ja sopimusehtoja ennen matkasopimuksen syntymistä. Vuosiesitteemme 2017 on voimassa 9.9.2016–31.12.2017.

Vastuullinen matkanjärjestäjä:
OLYMPIA Kaukomatkatoimisto
Yrjönkatu 9, 00120 HELSINKI
p. (09) 696 2770,
faksi (09) 611 161,
s-posti: olympia[at]olympia.fi (korvaa [at]-merkki @-merkillä)

OLYMPIA Lentomatkatoimiston pankkiyhteydet:
Nordea FI71 2153 3800 0033 57
Danske FI40 8000 1100 1652 17
OP-pankki FI98 5789 5420 0580 96

SMAL 21295, KKV 8065/07/Mj