Hyppää pääsisältöön

Qatar ja Oman - kiertomatka Arabian niemimaalla

Moderni mutta samalla perinteinen Qatar sekä historiallinen Oman ja sen karunkaunis luonto tarjoavat kiehtovia elämyksiä.

10 päivää alk.3 270 €/hlö
  • 22.12.2018 - 31.12.2018 alk. 3 690 €/hlö Varaa
  • 23.2.2019 - 4.3.2019 Varaa
  • 30.11.2019 - 9.12.2019 Varaa
  • Doha 2 yötä
  • Masqat 1 yö
  • Sur 1 yö
  • Wahiban hiekka-aavikko 1 yö
  • Jabrin retki
  • Nizwa 1 yö
  • Salalah 2 ½ yötä

Matkareitti

Bussi
Auto
Lento
Laiva
Juna

Qatar sijaitsee pienellä niemimaalla Persianlahden rannalla. Ennen öljyvarantojen löytymistä Qatarin elinkeino oli helmenkalastus; helmet olivatkin pitkään alueen ainoa vientituote. Toisen maailmansodan jälkeen öljy korvasi helmet. Qatar itsenäistyi Britannian suojeluksesta vasta 1971, jolloin Dohasta tuli maan pääkaupunki. Uudet näyttävät pilvenpiirtäjät muovaavat jatkuvasti kaupunkikuvaa. Tunnelma kehittyvässä, mutta perinteitä vaalivassa kaupungissa on innostunut.

Omanin sulttaanikunta puolestaan on vanhin itsenäinen valtio Arabian niemimaalla. Se oli myös yksi alueen merkittävimmistä merimahdeista jo paljon ennen portugalilaisia ja espanjalaisia. Omanissa on vielä paljon tutkimattomia alueita, mikä kiehtoo niin arkeologeja kuin kulttuurimatkaajaakin. Omanin luonto vaihtelee karuista aavikko- ja vuoristomaisemista vehreisiin taatelipalmukeitaisiin ja turkoosin­sinisen meren hyväilemiin valkoisiin rantoihin. Infrastruktuuriltaan kehittynyt vanha sulttaanikunta vaalii perinteitään ja omaa kulttuuriaan. Katukuvassa tämä näkyy mm. paikallisten miesten käyttämän dishdasha-kaavun sekä kuma-päähineen ja turbaanien runsautena.

Matkaohjelma

22.–31.12.2018 Vuoden 2019 lähdöt Tulosta matkaohjelma

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen

Helsinki – Doha
1. päivä, lauantai Lähtö Helsingistä (Qatar Airways) klo 9.40 suoralla lennolla Dohaan, Qatariin, jonne saavumme klo 16.30. Majoitumme 2 yöksi ensimmäisen luokan Doha Marriott -rantahotelliin (★★★★★) lähelle pienvenesatamaa. Tervetulopäivällinen. (P)

Doha
2. päivä, sunnuntai Teemme koko päivän kiertoajelun Dohassa. Kaupungin rakennuskanta itsessään on nähtävyys; arkkitehdeille on annettu vapaat kädet suunnitella mitä näyttävämpiä ja erikoisempia pilvenpiirtäjiä. Lisäksi näemme hienosti uudistetun Waqif-basaarin ja Corniche-rantakadun kävelyalueineen. Lounaan syömme dhow-veneretkellä (säävaraus). Iltapäivällä tutustumme laajaan Islamilaisen taiteen museoon. (A, L)

Doha – Masqat
3. päivä, maanantai
Aamulla reilun tunnin lento Masqatiin, Omaniin. Omanin sulttaanikunnan pääkaupunki Masqat (engl. Muscat) on suojaisan ja strategisen sijaintinsa ansiosta ollut vilkas satamakaupunki jo 600-luvulla. Tänäkin päivänä Masqatin sata­maa vartioi kaksi, hieman myöhemmältä ajalta säilynyttä, portugalilaisten raken­tamaa linnoitusta. Rannassa linnoitusten välissä on sulttaanin palatsi. Masqat on maata jo 1740-luvulta asti yhtäjaksoisesti hallinneen Al-Busaid-sulttaanisuvun vallan keskus. Teemme puolen päivän kaupunkikiertoajelun, jolloin käymme mm. Muttrahin vanhassa basaa­rissa sekä Bait-Al Zubairin perinnemuseossa. Majoitumme hyvään keskitason Muscat Holiday -hotelliin (★★★★) Al Khuwairin kaupunginosaan. (A, L, P)

Masqat – Wadi Tiwi – Sur
4. päivä, tiistai
Aamulla vierailemme Sulttaani Qaboosin moskeijassa. Sen jälkeen lähdemme ajamaan etelään kohti Surin kaupunkia. Maan karu luonto on yllätyksiä täynnä. Pysähdymme kirkasvetisellä Bimahin kalkki­kivisyvänteellä. Myös vehreät wadit eli palmujen reunustamat joenuomat ovat vastakohtina Omanin kuivalle maisemalle. Toinen pysähdyksemme on kauniissa Wadi Tiwin joenuomassa, jossa teemme parin tunnin kävelylenkin paikoitellen epätasaisessa maastossa (edellyttää normaalia liikuntakykyä). Ilta­päi­vällä saavumme Suriin, joka vielä 150 vuotta sitten oli yksi maan tärkeimmistä satama- ja laivanrakennuskaupungeista. Täältä lähtivät muinoin kauppalaivat mm. Kiinaan, Intiaan ja vielä silloin Omanille kuuluneelle Sansibarin saarelle Itä-Afrikkaan. Kaupungin veneveistämössä rakennetaan edelleenkin käsityönä dhow-veneitä. Majoitumme rannan tuntumaan keskitason Resort Sur Beach -hotelliin (★★★). (A, L, P)

Sur – Wadi Bani Khalid – Wahiban hiekka-aavikko
5. päivä, keskiviikko
Aamiaisen jälkeen lähdemme noin 110 km päässä sijaitsevalle suurelle (180 x 80 km) Wahiban hiekka-aavikolle. Mielenkiintoisen ja välillä kuoppaisenkin matkan taitamme ilmastoiduilla viiden hengen
(4 + kuljettaja) maastureilla. Matkalla pysähdymme Wadi Bani Khalid -joella, jonka kirkkaissa ja syvissä altaissa voimme uida. Lounaan jälkeen jatkamme hiekka-aavikolle. Parhaimmat kulkuvälineet kymmenien metrien korkuisilla dyyneillä ovat kameli tai tehokas maasturi. Täällä autojemme nelivedolle onkin käyttöä. Vaikka elinolosuhteet aavikolla ovat äärimmäisen niukat, alueella asuu monia beduiini­perheitä. Majapaikkamme on tunnelmallinen 1000 Nights Camp, jossa yövymme nykyaikaisesti varustelluissa Sheikh Tent -beduiiniteltoissa. Nousemme dyynin huipulle ihastelemaan keltapunaista aavikkomaisemaa. Illallisen jälkeen voimme ihailla Arabian kirkasta tähtitaivasta. (A, L, P)

Wahiban hiekka-aavikko – Jabrin – Nizwa
6. päivä, torstai Aamiaisen jälkeen jatkamme matkaa noin 220 km päässä sijaitsevaan Nizwaan. Hiekka-aavikon laidalla vaihdamme maasturit bussiin. Ennen kuin saavumme Nizwaan, tutustumme imaami Bal’arab bin Sultan al-Ya’ruban 1670-luvulla rakennuttamaan Jabrinin linnoitukseen. Linnoitus on yksi Omanin tunne­tuimmista ja parhaiten entisöidyistä. Läheisessä Bahlassa restauroidaan Omanin vanhinta, Unescon suojelemaa Bahlan linnaa, joka näkyy kauas kaupungin ulkopuolelle. Iltapäivällä saavumme Nizwaan. Ehdimme vielä vierailemaan basaarissa, ennen kuin majoitumme hyvään keskitason Golden Tulip -hotelliin (★★★★) kaupungin ulkopuolelle. (A, L)

Nizwa – Salalah
7. päivä, perjantai Entinen pääkaupunki Nizwa oli satojen vuosien ajan Omanin kulttuurin, tieteiden, taiteiden ja vallan keskus. Aikaisin aamulla tutustumme värikkäisiin karjamarkkinoihin keskustan basaarialueella. Aamupäivällä lähdemme Masqatin lentokentälle, josta on parin tunnin lento (Oman Air) Omanin eteläisimmän maakunnan Dhofarin pääkaupunkiin Salalahiin. Alueen ilmasto poikkeaa maan muista osista. Kun lämpötila muualla Omanissa vaihtelee kesällä 35 ja 50 asteen välillä, Salalahissa se on monsuunin ansiosta huomattavasti inhimillisemmissä lukemissa. Monsuunisateet muuttavat kuivan maan kesä-syyskuussa vehreiksi nummiksi, ja juuri tuona aikana niin omanilaiset kuin naapurimaidenkin asukkaat vierailevat alueella mielellään. Salalahin lempeä talvi-ilma taas hellii meitä pohjoismaalaisia. Alueella kasvatetaan myös suurin osa Omanin hedelmistä. Majoitumme ensimmäisen luokan Crowne Plaza -rantahotelliin (★★★★★), jossa voimme nauttia parin päivän ajan Arabianmeren rannasta ja lämpimästä vedestä. (A)

Salalah
8.–9. päivä, la–su
Lauantaina teemme puolen päivän retken Salalahissa. Omanin rannikolla kasvavista olibaaneista (Boswellia) saatava suitsukepihka on ollut tämän alueen tärkeä tulolähde yli 3000 vuotta. Salalahin museossa selviää, miten tästä aineesta tuli muinoin kultaakin kalliimpaa. Myös Omanin merenkulunhistoria tulee tutuksi. Salalahin vanhassakaupungissa (Haffah) näemme sulttaanin moskeijan ja kesäpalatsin sekä vierailemme basaarialueella.

Sunnuntaina halukkailla on mahdollisuus osallistua lisämaksulliselle kokopäiväretkelle. Ajamme Taqah’n kalasta­jakylään, josta sulttaanin äiti oli kotoisin. Tutustumme äidin kotitalomuseoon. Kylän lähellä sijaitsevat muinaisen Sumhuramin kaupungin rauniot. Sumhuram oli muinaisen maailman suitsukekaupan keskus jo yli kaksituhatta vuotta sitten, mutta kaupungin historia ulottuu vieläkin pidemmälle – täällä kerrotaan sijainneen yksi Saban kuningattaren palatseista. Käymme profeetta Jobin oletetulla haudalla. Se sijaitsee läheisillä vuorilla, paikalla, jossa kamelit ja vuohet viihtyvät. Näemme myös vaatimattoman, mutta muinoin arvokkaan olibaani-suitsukepuun. Jatkamme Mughsailin luonnonkauniille rannalle. Lisäretkelle ilmoittaudutaan paikan päällä ja se maksetaan Omanin rialeilla. Retken hinta on osanottajamäärästä riippuen n. 55 rialia (n. 120 euroa) sisältäen retkilounaan. Jäähyväispäivällinen. (2xA, 1xP)

Salalah – Helsinki
10. päivä, maanantai
Klo 5.00 lähtee lento (Qatar Airways) Dohan kautta (Qatar Airways) Helsinkiin, jonne saavumme klo 13.25.

 

Hotellien tähtiluokitukset, ks. s. 15. Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, olemme maininneet sen hotellin nimen perässä. Huomioittehan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista.

 

A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen

Helsinki – Doha
1. päivä, lauantai Lähtö Helsingistä (Qatar Airways) klo 9.40 suoralla lennolla Dohaan, Qatariin, jonne saavumme klo 16.30. Majoitumme 2 yöksi ensimmäisen luokan Doha Marriott -rantahotelliin (★★★★★) lähelle pienvenesatamaa. Tervetulopäivällinen. (P)

Doha
2. päivä, sunnuntai Teemme koko päivän kiertoajelun Dohassa. Kaupungin rakennuskanta itsessään on nähtävyys; arkkitehdeille on annettu vapaat kädet suunnitella mitä näyttävämpiä ja erikoisempia pilvenpiirtäjiä. Lisäksi näemme hienosti uudistetun Waqif-basaarin ja Corniche-rantakadun kävelyalueineen. Lounaan syömme dhow-veneretkellä (säävaraus). Iltapäivällä tutustumme laajaan Islamilaisen taiteen museoon. (A, L)

Doha – Masqat
3. päivä, maanantai
Aamulla reilun tunnin lento Masqatiin, Omaniin. Omanin sulttaanikunnan pääkaupunki Masqat (engl. Muscat) on suojaisan ja strategisen sijaintinsa ansiosta ollut vilkas satamakaupunki jo 600-luvulla. Tänäkin päivänä Masqatin sata­maa vartioi kaksi, hieman myöhemmältä ajalta säilynyttä, portugalilaisten raken­tamaa linnoitusta. Rannassa linnoitusten välissä on sulttaanin palatsi. Masqat on maata jo 1740-luvulta asti yhtäjaksoisesti hallinneen Al-Busaid-sulttaanisuvun vallan keskus. Teemme puolen päivän kaupunkikiertoajelun, jolloin käymme mm. Muttrahin vanhassa basaa­rissa sekä Bait-Al Zubairin perinnemuseossa. Majoitumme hyvään keskitason Muscat Holiday -hotelliin (★★★★) Al Khuwairin kaupunginosaan. (A, L, P)

Masqat – Wadi Tiwi – Sur
4. päivä, tiistai
Aamulla vierailemme Sulttaani Qaboosin moskeijassa. Sen jälkeen lähdemme ajamaan etelään kohti Surin kaupunkia. Maan karu luonto on yllätyksiä täynnä. Pysähdymme kirkasvetisellä Bimahin kalkki­kivisyvänteellä. Myös vehreät wadit eli palmujen reunustamat joenuomat ovat vastakohtina Omanin kuivalle maisemalle. Toinen pysähdyksemme on kauniissa Wadi Tiwin joenuomassa, jossa teemme parin tunnin kävelylenkin paikoitellen epätasaisessa maastossa (edellyttää normaalia liikuntakykyä). Ilta­päi­vällä saavumme Suriin, joka vielä 150 vuotta sitten oli yksi maan tärkeimmistä satama- ja laivanrakennuskaupungeista. Täältä lähtivät muinoin kauppalaivat mm. Kiinaan, Intiaan ja vielä silloin Omanille kuuluneelle Sansibarin saarelle Itä-Afrikkaan. Kaupungin veneveistämössä rakennetaan edelleenkin käsityönä dhow-veneitä. Majoitumme rannan tuntumaan keskitason Resort Sur Beach -hotelliin (★★★). (A, L, P)

Sur – Wadi Bani Khalid – Wahiban hiekka-aavikko
5. päivä, keskiviikko
Aamiaisen jälkeen lähdemme noin 110 km päässä sijaitsevalle suurelle (180 x 80 km) Wahiban hiekka-aavikolle. Mielenkiintoisen ja välillä kuoppaisenkin matkan taitamme ilmastoiduilla viiden hengen (4 + kuljettaja) maastureilla. Matkalla pysähdymme Wadi Bani Khalid -joella, jonka kirkkaissa ja syvissä altaissa voimme uida. Lounaan jälkeen jatkamme hiekka-aavikolle. Parhaimmat kulkuvälineet kymmenien metrien korkuisilla dyyneillä ovat kameli tai tehokas maasturi. Täällä autojemme nelivedolle onkin käyttöä. Vaikka elinolosuhteet aavikolla ovat äärimmäisen niukat, alueella asuu monia beduiini­perheitä. Majapaikkamme on tunnelmallinen 1000 Nights Camp, jossa yövymme nykyaikaisesti varustelluissa Sheikh Tent -beduiiniteltoissa. Nousemme dyynin huipulle ihastelemaan keltapunaista aavikkomaisemaa. Illallisen jälkeen voimme ihailla Arabian kirkasta tähtitaivasta. (A, L, P)

Wahiban hiekka-aavikko – Jabrin – Nizwa
6. päivä, torstai
Aamiaisen jälkeen jatkamme matkaa noin 220 km päässä sijaitsevaan Nizwaan. Hiekka-aavikon laidalla vaihdamme maasturit bussiin. Ennen kuin saavumme Nizwaan, tutustumme imaami Bal’arab bin Sultan al-Ya’ruban 1670-luvulla rakennuttamaan Jabrinin linnoitukseen. Linnoitus on yksi Omanin tunne­tuimmista ja parhaiten entisöidyistä. Läheisessä Bahlassa restauroidaan Omanin vanhinta, Unescon suojelemaa Bahlan linnaa, joka näkyy kauas kaupungin ulkopuolelle. Iltapäivällä saavumme Nizwaan. Ehdimme vielä vierailemaan basaarissa, ennen kuin majoitumme hyvään keskitason Golden Tulip -hotelliin (★★★★) kaupungin ulkopuolelle. (A, L)

Nizwa – Salalah
7. päivä, perjantai Entinen pääkaupunki Nizwa oli satojen vuosien ajan Omanin kulttuurin, tieteiden, taiteiden ja vallan keskus. Aikaisin aamulla tutustumme värikkäisiin karjamarkkinoihin keskustan basaarialueella. Aamupäivällä lähdemme Masqatin lentokentälle, josta on parin tunnin lento (Oman Air) Omanin eteläisimmän maakunnan Dhofarin pääkaupunkiin Salalahiin. Alueen ilmasto poikkeaa maan muista osista. Kun lämpötila muualla Omanissa vaihtelee kesällä 35 ja 50 asteen välillä, Salalahissa se on monsuunin ansiosta huomattavasti inhimillisemmissä lukemissa. Monsuunisateet muuttavat kuivan maan kesä-syyskuussa vehreiksi nummiksi, ja juuri tuona aikana niin omanilaiset kuin naapurimaidenkin asukkaat vierailevat alueella mielellään. Salalahin lempeä talvi-ilma taas hellii meitä pohjoismaalaisia. Alueella kasvatetaan myös suurin osa Omanin hedelmistä. Majoitumme ensimmäisen luokan Crowne Plaza -rantahotelliin (★★★★★), jossa voimme nauttia parin päivän ajan Arabianmeren rannasta ja lämpimästä vedestä. (A)

Salalah

8.–9. päivä, la–su Teemme puolen päivän retken Salalahissa. Omanin rannikolla kasvavista olibaaneista (Boswellia) saatava suitsukepihka on ollut tämän alueen tärkeä tulolähde yli 3000 vuotta. Salalahin museossa selviää, miten tästä aineesta tuli muinoin kultaakin kalliimpaa. Myös Omanin merenkulunhistoria tulee tutuksi. Salalahin vanhassakaupungissa (Haffah) näemme sulttaanin moskeijan ja kesäpalatsin sekä vierailemme basaarialueella. Sunnuntaina halukkailla on mahdollisuus osallistua lisämaksulliselle kokopäiväretkelle. Ajamme Taqah’n kalasta­jakylään, josta sulttaanin äiti oli kotoisin. Tutustumme äidin kotitalomuseoon. Kylän lähellä sijaitsevat muinaisen Sumhuramin kaupungin rauniot. Sumhuram oli muinaisen maailman suitsukekaupan keskus jo yli kaksituhatta vuotta sitten, mutta kaupungin historia ulottuu vieläkin pidemmälle – täällä kerrotaan sijainneen yksi Saban kuningattaren palatseista. Käymme profeetta Jobin oletetulla haudalla. Se sijaitsee läheisillä vuorilla, paikalla, jossa kamelit ja vuohet viihtyvät. Näemme myös vaatimattoman, mutta muinoin arvokkaan olibaani-suitsukepuun. Jatkamme Mughsailin luonnonkauniille rannalle. Lisäretkelle ilmoittaudutaan paikan päällä ja se maksetaan Omanin rialeilla. Retken hinta on osanottajamäärästä riippuen n. 55 rialia (n. 120 euroa) sisältäen retkilounaan. Jäähyväispäivällinen. (2xA, 1xP)

Salalah – Helsinki
10. päivä, maanantai Klo 5.00 lähtee lento (Qatar Airways) Dohan kautta (Qatar Airways) Helsinkiin, jonne saavumme klo 13.25.

Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, olemme maininneet sen hotellin nimen perässä. Huomioittehan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista.

 

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 710 e (joulukuussa 2018  810 e)

Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen ja siinä tulee olla ainakin 2–3 tyhjää sivua. Omaniin tarvitaan viisumi, jota varten pyydämme toimittamaan selkeän värillisen kopion passinne kuvasivusta sekä yhden värillisen passikuvan toimistoomme noin kuukausi ennen matkaa. Lähetämme ennen tuota myös viisumianomuslomakkeen täytettäväksenne.
Pakollisia rokotuksia ei ole. Joissakin vierailukohteissamme on paljon portaita, joten matkustajilta edellytetään normaalia liikuntakykyä. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille. Ryhmän minimikoko 15.

Ennakkomaksu 550 e
Peruutusehto B´
Peruutusehdot:
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

  • viimeistään 91 vrk ennen matkan alkua, pidätetään toimistokuluina 150 e/henkilö
  • 90–61 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 250 e/henkilö
  • 60–35 vrk ennen matkan alkua, pidätetään matkan ennakkomaksu
  • 34–21 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 50 % matkan hinnasta
  • 20–8 vrk ennen matkan alkua, pidätetään 75 % matkan hinnasta
  • 7 vrk tai vähemmän ennen matkan alkua, pidätetään 95 % matkan hinnasta

Matkan hinta perustuu 2.5.2018 (22.12.2018 lähdön osalta 14.3.2018) voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaisesti matkan lopullinen hinta määritellään niiden tariffien ja valuuttakurssien mukaisesti, jotka ovat voimassa 6 viikkoa ennen matkan alkua.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).

Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.

Matkaan sovelletaan matkan varaushetkellä voimassa olevia matkaehtoja. Viimeistään 30.6.2018 tehtäviin varauksiin sovelletaan Yleisiä Valmismatkaehtoja ja Olympian lisä- ja erityisehtoja.
1.7.2018 alkaen tehtäviin varauksiin sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja ja Olympian lisä- ja erityisehtoja.

Qatar ja Oman - kiertomatka Arabian niemimaalla: Vinkkejä ja suosituksia

Linkkejä Unescon maailmanperintökohteisiin:
Bahla Fort

 

Kaikki Olympian matkat Lähi-itään

Voit olla kiinnostunut myös näistä