

Lähde risteilylle Kroatian saaristoon. Saarilla liikumme sähköpyörillä, joten korkeuserot eivät haittaa ja ehdimme nauttia saarten maisemista. Venetsian vallan alla ollut Dalmatian alue on kiehtonut ihmisiä jo Marco Polon ajoista lähtien. Risteilymme Kroatiassa alkaa Splitistä ja siirrymme Adrianmerellä saarelta toiselle pienellä, mutta hyvätasoisella laivalla.
Kroatian pyöräilymatkalla majoitumme koko matkan ajan laivalla. Aluksen pienissä hyteissä on oma suihku ja wc. Laivalla on myös ravintola ja aurinkokansi. Laivayhtiö pidättää oikeuden vaihtaa laivaa ja samoin reittiä lähelläkin lähtöä, mikäli olosuhteet niin vaativat. Käyttämämme alukset ovat pieniä, matkustajia niille mahtuu 26–42.
Saarilla liikenne on hyvin vähäistä ja pyöräilemme pääsääntöisesti ajoteiden laidalla. Korkeuseroja on jokaisen päivänä, joten sähköpyörät ovat paras tapa tutustua saariin.
Kahvitauot pienissä kylissä, virkistävät uinnit syrjäisillä lahdilla ja iltakävelyt vanhoissa kaupungeissa tekevät tästä matkasta mitä hienoimman kokemuksen
Sähköpyörillä pääsemme päivittäin nousemaan vaivattomasti Kroatian saarten parhaille näköalapaikoille. Isotkin saaret kuten Brač, Hvar ja Korčula ovat juuri sopivan kokoisia pyöräilymatkalle ja ehdimme nähdä useat saarista päästä päähän yhden päivän aikana. Pyöräilymatkoilla näemme keskiaikaisia kaupunkeja, syrjäisiä rantoja sekä Mljetin kansallispuiston vehreät mäntymetsät ja turkoosit sisäjärvet - jokainen saari on omanlaisensa.
Matkan hintaan sisältyy lennot, majoitus 2h hytissä, ohjelmassa mainitut ateriat, kuljetukset ja retket pääsymaksuineen, sähköpyörä käyttöösi, juomarahat mm. laivan henkilökunnalle sekä paljon muuta. Matkalla mukana suomalainen matkanjohtajamme. Lisämaksu 1h hytistä alk. 440 €.
Pyöräilymatka Kroatiassa sähköpyöräillen matkan vaativuustaso on viisiportaisella asteikollamme kategoriassa helppo, 1/5. Nautit matkasta parhaiten jos olet harrastanut säännöllistä liikuntaa (jossa hikoilet ja hengästyt) 1–2 kertaa viikossa viimeisen puolen vuoden aikana. Pyöräily on sinulle tuttua, vaikka et olisikaan tehnyt pitkiä pyörälenkkejä. Olet pyöräillyt noin 10 kilometrin lenkkejä 1–2 kertaa viikossa viimeisen 3 kuukauden aikana. Sähköpyöräily kokemus ei ole pakollista mutta suosittelemme mahdollisuuksien mukaan ainakin kokeilemaan sitä ennen matkaa.
A=aamiainen, RE=retkieväät, L=lounas, P=päivällinen (puolihoito paluupäivää lukuunottamatta)
1. päivä, lauantai
Lento Helsingistä (Finnair) klo 9.10 Splitiin, Kroatiaan, jonne saavumme klo 11.10. Kuljetus laivalle ja majoittuminen. Syömme lounaan samalla, kun risteilemme pari tuntia läheiselle Bračin saarelle. Iltapäivällä pyöräilemme saaren rantoja pitkin, nousten sitten kumpuilevaa reittiä saaren keskiosiin. Saavumme lopuksi Pučišćan pieneen merenrantakaupunkiin, jossa laivamme jo odottaakin meitä. Ilta omaa aikaa. (L)
2. päivä, sunnuntai
Aamiaisen aikana risteilemme Kroatian pisimmälle saarelle, Hvarille. Pyöräilyreitti alkaa kauniilta Pokrivenikin lahdelta nousten päivän aikana jälleen upeisiin maisemiin aina 450 metrin korkeuteen merenpinnasta. Matkalla näemme myös useita oliiviviljelmiä. Saavumme Sućurajn pieneen kaupunkiin, jossa nautimme laivassamme myöhäisen lounaan. Illaksi risteilemme Pelješacin niemimaalle Lovišten kylään, jossa yövymme. (A, L)
3. päivä, maanantai
Tänään nousemme muutaman loivan, mutta pitkän mäen päälle (411 m), josta voimme ihailla Adrianmeren saaristoa mantereelta käsin. Panoraamareittimme kulkee viiniviljelmien läpi sekä merenkävijöiden kaupunkina tunnetun Orebićin kautta Trstenikiin, jossa yövymme. Ennen perille saapumista kuljemme myös vuoren läpi kevyelle liikenteelle tarkoitetun Dingačin tunnelin läpi. Iltapäivä vapaata (A, P)
4. päivä, tiistai
Risteilemme aamulla Mljetin vihreälle saarelle, joka on kansallispuisto. Tänään kevyt pyöräilyreittimme kulkee osittain sorateillä. Kansallispuiston sisäjärvien kirkkaudella ei tunnu olevan mitään rajaa – ne ovat vaikuttavat. Monipuolinen kasvillisuus, linnusto ja rantareitit antavat mukavat puitteet päivän pyöräilylle. Tänään on hyvin omaa aikaa pulahtaa vaikka uimaan tai käydä omatoimisella retkellä pienen St. Maryn taskusaaren 1100-luvulta peräisin olevassa benediktiiniläisluostarissa. Illaksi risteilemme Korčulan saarelle, jota pidetään Marco Polon synnyinpaikkana. Ilta omaa aikaa. (A, L)
5. päivä, keskiviikko
Matkamme pisimpänä pyöräilypäivänä ajamme Korčulan saaren lähes päästä päähän. Nousemme Žrnovon kylään ja jatkamme Pupnatiin (340 m), joka on saaren vanhin asutettu alue. Matkalla näemme useita oliivitarhoja sekä viiniviljelmiä. Laskeudumme pitkän maisemareitin meren rantaa seuraillen, vaikuttavien kallioiden rinteillä, saapuen päivän päätteeksi Vela Lukaan, jossa yövymme. (A, P)
6. päivä, torstai
Aamupäivällä risteilemme pari tuntia Hvarin saarelle, jossa tutustumme lyhyesti historialliseen Hvarin kaupunkiin. Päivän pyöräilyreitti vie meidät pienen kylän kautta saaren laella olevaan kahvilaan (410 m). Kroatian nimikkotuote laventeli tulee tutuksi tämän päivän aikana. Laskeudumme lopuksi Stari Gradiin, joka on Kroatian vanhin kaupunki. Iltapäivällä halukkaat voivat pyöräillä vielä läheiseen Jelsan kaupunkiin tai viettää iltapäivän purjehdushenkisessä Stari Gradissa. (A, L)
7. päivä, perjantai
Risteilemme Šoltan saarelle. Kumpuileva pyöräreittimme vie meidät Stomorskasta saaren korkeimpaan kohtaan Gornje seloon (135 m), jossa voimme ihailla näkymiä saaren molemmille puolille. Palaamme Maslinican kautta takaisin Stomorskaan, jossa nautimme lounaan laivassamme. Iltapäivällä risteilemme takaisin Splitiin, jossa omaa aikaa tutustua kaupunkiin. (A, L)
8. päivä, lauantai Aamiaisen jälkeen siirtyminen lentokentälle, josta suora lento klo 11.50–15.40 (Finnair) Splitistä Helsinkiin. (A)
A=aamiainen, RE=retkieväät, L=lounas, P=päivällinen (puolihoito paluupäivää lukuunottamatta)
1. päivä, lauantai
Lento Helsingistä (Finnair) klo 9.10 Splitiin, Kroatiaan, jonne saavumme klo 11.10. Kuljetus laivalle ja majoittuminen. Syömme lounaan samalla, kun risteilemme pari tuntia läheiselle Bračin saarelle. Iltapäivällä pyöräilemme saaren rantoja pitkin, nousten sitten kumpuilevaa reittiä saaren keskiosiin. Saavumme lopuksi Pučišćan pieneen merenrantakaupunkiin, jossa laivamme jo odottaakin meitä. Ilta omaa aikaa. (L)
2. päivä, sunnuntai
Aamiaisen aikana risteilemme Kroatian pisimmälle saarelle, Hvarille. Pyöräilyreitti alkaa kauniilta Pokrivenikin lahdelta nousten päivän aikana jälleen upeisiin maisemiin aina 450 metrin korkeuteen merenpinnasta. Matkalla näemme myös useita oliiviviljelmiä. Saavumme Sućurajn pieneen kaupunkiin, jossa nautimme laivassamme myöhäisen lounaan. Illaksi risteilemme Pelješacin niemimaalle Lovišten kylään, jossa yövymme. (A, L)
3. päivä, maanantai
Tänään nousemme muutaman loivan, mutta pitkän mäen päälle (411 m), josta voimme ihailla Adrianmeren saaristoa mantereelta käsin. Panoraamareittimme kulkee viiniviljelmien läpi sekä merenkävijöiden kaupunkina tunnetun Orebićin kautta Trstenikiin, jossa yövymme. Ennen perille saapumista kuljemme myös vuoren läpi kevyelle liikenteelle tarkoitetun Dingačin tunnelin läpi. Iltapäivä vapaata (A, P)
4. päivä, tiistai
Risteilemme aamulla Mljetin vihreälle saarelle, joka on kansallispuisto. Tänään kevyt pyöräilyreittimme kulkee osittain sorateillä. Kansallispuiston sisäjärvien kirkkaudella ei tunnu olevan mitään rajaa – ne ovat vaikuttavat. Monipuolinen kasvillisuus, linnusto ja rantareitit antavat mukavat puitteet päivän pyöräilylle. Tänään on hyvin omaa aikaa pulahtaa vaikka uimaan tai käydä omatoimisella retkellä pienen St. Maryn taskusaaren 1100-luvulta peräisin olevassa benediktiiniläisluostarissa. Illaksi risteilemme Korčulan saarelle, jota pidetään Marco Polon synnyinpaikkana. Ilta omaa aikaa. (A, L)
5. päivä, keskiviikko
Matkamme pisimpänä pyöräilypäivänä ajamme Korčulan saaren lähes päästä päähän. Nousemme Žrnovon kylään ja jatkamme Pupnatiin (340 m), joka on saaren vanhin asutettu alue. Matkalla näemme useita oliivitarhoja sekä viiniviljelmiä. Laskeudumme pitkän maisemareitin meren rantaa seuraillen, vaikuttavien kallioiden rinteillä, saapuen päivän päätteeksi Vela Lukaan, jossa yövymme. (A, P)
6. päivä, torstai
Aamupäivällä risteilemme pari tuntia Hvarin saarelle, jossa tutustumme lyhyesti historialliseen Hvarin kaupunkiin. Päivän pyöräilyreitti vie meidät pienen kylän kautta saaren laella olevaan kahvilaan (410 m). Kroatian nimikkotuote laventeli tulee tutuksi tämän päivän aikana. Laskeudumme lopuksi Stari Gradiin, joka on Kroatian vanhin kaupunki. Iltapäivällä halukkaat voivat pyöräillä vielä läheiseen Jelsan kaupunkiin tai viettää iltapäivän purjehdushenkisessä Stari Gradissa. (A, L)
7. päivä, perjantai
Risteilemme Šoltan saarelle. Kumpuileva pyöräreittimme vie meidät Stomorskasta saaren korkeimpaan kohtaan Gornje seloon (135 m), jossa voimme ihailla näkymiä saaren molemmille puolille. Palaamme Maslinican kautta takaisin Stomorskaan, jossa nautimme lounaan laivassamme. Iltapäivällä risteilemme takaisin Splitiin, jossa omaa aikaa tutustua kaupunkiin. (A, L)
8. päivä, lauantai Aamiaisen jälkeen siirtyminen lentokentälle, josta suora lento klo 11.50–15.40 (Finnair) Splitistä Helsinkiin. (A)
A=aamiainen, RE=retkieväät, L=lounas, P=päivällinen (puolihoito paluupäivää lukuunottamatta)
Tämän lähdön tarkistettu ohjelma ja hinnat julkaistaan noin 9 kk ennen matkan alkua.
Voit jo nyt tehdä matkalle alustavan varauksen lähtöpäivän kohdalta avautuvalla ennakkovarauslomakkeella tai toimistostamme, p 09 696 2770
ALUSTAVA MATKAOHJELMA
1. päivä, lauantai
Lento Helsingistä (Finnair) klo 9.10 Splitiin, Kroatiaan, jonne saavumme klo 11.10. Kuljetus laivalle ja majoittuminen. Syömme lounaan samalla, kun risteilemme pari tuntia läheiselle Bračin saarelle. Iltapäivällä pyöräilemme saaren rantoja pitkin, nousten sitten kumpuilevaa reittiä saaren keskiosiin. Saavumme lopuksi Pučišćan pieneen merenrantakaupunkiin, jossa laivamme jo odottaakin meitä. Ilta omaa aikaa. (L)
2. päivä, sunnuntai
Aamiaisen aikana risteilemme Kroatian pisimmälle saarelle, Hvarille. Pyöräilyreitti alkaa kauniilta Pokrivenikin lahdelta nousten päivän aikana jälleen upeisiin maisemiin aina 450 metrin korkeuteen merenpinnasta. Matkalla näemme myös useita oliiviviljelmiä. Saavumme Sućurajn pieneen kaupunkiin, jossa nautimme laivassamme myöhäisen lounaan. Illaksi risteilemme Pelješacin niemimaalle Lovišten kylään, jossa yövymme. (A, L)
3. päivä, maanantai
Tänään nousemme muutaman loivan, mutta pitkän mäen päälle (411 m), josta voimme ihailla Adrianmeren saaristoa mantereelta käsin. Panoraamareittimme kulkee viiniviljelmien läpi sekä merenkävijöiden kaupunkina tunnetun Orebićin kautta Trstenikiin, jossa yövymme. Ennen perille saapumista kuljemme myös vuoren läpi kevyelle liikenteelle tarkoitetun Dingačin tunnelin läpi. Iltapäivä vapaata (A, P)
4. päivä, tiistai
Risteilemme aamulla Mljetin vihreälle saarelle, joka on kansallispuisto. Tänään kevyt pyöräilyreittimme kulkee osittain sorateillä. Kansallispuiston sisäjärvien kirkkaudella ei tunnu olevan mitään rajaa – ne ovat vaikuttavat. Monipuolinen kasvillisuus, linnusto ja rantareitit antavat mukavat puitteet päivän pyöräilylle. Tänään on hyvin omaa aikaa pulahtaa vaikka uimaan tai käydä omatoimisella retkellä pienen St. Maryn taskusaaren 1100-luvulta peräisin olevassa benediktiiniläisluostarissa. Illaksi risteilemme Korčulan saarelle, jota pidetään Marco Polon synnyinpaikkana. Ilta omaa aikaa. (A, L)
5. päivä, keskiviikko
Matkamme pisimpänä pyöräilypäivänä ajamme Korčulan saaren lähes päästä päähän. Nousemme Žrnovon kylään ja jatkamme Pupnatiin (340 m), joka on saaren vanhin asutettu alue. Matkalla näemme useita oliivitarhoja sekä viiniviljelmiä. Laskeudumme pitkän maisemareitin meren rantaa seuraillen, vaikuttavien kallioiden rinteillä, saapuen päivän päätteeksi Vela Lukaan, jossa yövymme. (A, P)
6. päivä, torstai
Aamupäivällä risteilemme pari tuntia Hvarin saarelle, jossa tutustumme lyhyesti historialliseen Hvarin kaupunkiin. Päivän pyöräilyreitti vie meidät pienen kylän kautta saaren laella olevaan kahvilaan (410 m). Kroatian nimikkotuote laventeli tulee tutuksi tämän päivän aikana. Laskeudumme lopuksi Stari Gradiin, joka on Kroatian vanhin kaupunki. Iltapäivällä halukkaat voivat pyöräillä vielä läheiseen Jelsan kaupunkiin tai viettää iltapäivän purjehdushenkisessä Stari Gradissa. (A, L)
7. päivä, perjantai
Risteilemme Šoltan saarelle. Kumpuileva pyöräreittimme vie meidät Stomorskasta saaren korkeimpaan kohtaan Gornje seloon (135 m), jossa voimme ihailla näkymiä saaren molemmille puolille. Palaamme Maslinican kautta takaisin Stomorskaan, jossa nautimme lounaan laivassamme. Iltapäivällä risteilemme takaisin Splitiin, jossa omaa aikaa tutustua kaupunkiin. (A, L)
8. päivä, lauantai Aamiaisen jälkeen siirtyminen lentokentälle, josta suora lento klo 11.50–15.40 (Finnair) Splitistä Helsinkiin. (A)
Kun kokoat vähintään 10 hengen ryhmän, järjestämme matkan yksilöllisenä teille.
Matka omalle ryhmällesiLisämaksu yhden hengen hytistä 16.9.2023 lähdöllä 440 €.
1h hyttejä on hyvin rajoitetusti, tiedustele saatavuutta asiakaspalvelustamme.
Laiva on MV Eos, MV Leonardo tai vastaava alus.
Matkan alkaen-hintaan sisältyy majoitus 2h alakannen hytissä. Valittavana on majoitus myös 2h pää- tai yläkannen hytissä.
Ryhmän minimikoko 14. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.
Reittien kunto, sääolosuhteet tai viranomaismääräykset saattavat aiheuttaa muutoksia matkaohjelmaan. Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Ennakkomaksu 350 €
Peruutusehdot B. Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa
Matkan hinta perustuu euroon.
Olympia Kaukomatkatoimisto varaa Yleisten matkapakettiehtojen kohdan 8. mukaisesti oikeuden matkapaketin hinnanmuutokseen verojen ja muiden julkisten maksujen, valuuttakurssien sekä polttoaineiden tai muiden energialähteiden hinnoista aiheutuvien kuljetuskustannusten muutosten nojalla.
Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).
Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.
Matkaan sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä Olympian lisä- ja erityisehtoja.
Kroatian saarilla pyöräilemme pääsääntöisesti hyväkuntoisten ja päällystettyjen ajoteiden laidalla, joissa liikenne on hyvin vähäistä. Korkeuseroja on jokaisena päivinä (50-450 m), joten sähköpyörät auttavat nousuissa. Päivittäiset pyöräilymatkat ovat 18 - 55 km. Pyörissä on käsijarrut ja 7 vaihdetta. Pyörät on varusteltu yhdellä tarakalle kiinnitettävällä sivulaukulla, lukolla ja akkulaturilla. Suosittelemme omaa pyöräilykypärää. Sään salliessa uintiin on mahdollisuus lähes päivittäin. Koska pyöräilyreitit saarilla ovat rajallisia, kaikki laivan matkustajat pyöräilevät käytännössä samaa reittiä.
Kroatiassa lämpötilat ovat matkojen ajankohtaan mukavan lämpimiä mutta eivät yleensä liian helteistä. Päivisin lämpötilat ovat noin + 16-22 C, yöllä noin +10 C. Tunnelma laivalla on rento eikä hienoja vaatteita tarvita.
Huom! Risteilyfirma pidättää oikeuden vaihtaa laivaa ja samoin reittiä lähelläkin lähtöä, mikäli olosuhteet niin vaativat. Alla esitellyt ovat esimerkkejä matkalla käytettävistä aluksista mutta alus voi olla myös jokin muu saman yrityksen laivoista.
Pienille aluksille on luonteenomaista, että erilaiset merenkäynnin, moottorin tai laitteistojen äänet saattavat kantautua myös hytteihin ja että tuulisella säällä merenkäynti tuntuu aluksella. Alusten portaikot voivat olla jyrkkiä ja kapeita.
MV Eos on laskettu vesille vuonna 2008. Laivaan mahtuu 42 matkustajaa. Pienissä hyteissä on oma suihku ja wc sekä ilmastointi. Lisäksi hyteissä on pieni vaatekomero, tallelokero ja hiustenkuivaaja. Hyttien säilytys- ja kuivatustilat ovat rajalliset. Laivalla on ravintola ja aurinkokansi. Aluksella on kaksi ylempää kantta, pää- ja yläkannen hytit sijaitsevat jommalla kummalla näistä. Laivassa on myös purjeet, joita käytetään tuulten salliessa.
MV Leonardo on uudistettu vuonna 2007. Laivaan mahtuu 26 matkustajaa. Pienissä hyteissä on oma suihku ja wc. Lisäksi hyteissä on pieni vaatekomero, tallelokerot sekä hiustenkuivaaja. Hyttien säilytys- ja kuivatustilat ovat rajalliset. Laivalla on ravintola ja aurinkokansi. Aluksella on kaksi ylempää kantta, pää- ja yläkannen hytit sijaitsevat jommalla kummalla näistä.
MV Meridijan on laskettu vesille 2006, alukselle mahtuu 38 matkustajaa. Pienissä hyteissä on oma suihku ja wc, ilmastointi, pieni vaatekomero, tallelokero ja hiustenkuivaaja. Hyttien säilytys- ja kuivatustilat ovat rajalliset. Laivalla on ravintola ja aurinkokansi. Aluksella on kaksi ylempää kantta, pää- ja yläkannen hytit sijaitsevat jommalla kummalla näistä.
MV Dionis on valmistunut 2011. Laivaan mahtuu 38 matkustajaa. Pienissä hyteissä on oma suihku ja wc sekä ilmastointi. Lisäksi hyteissä on pieni vaatekomero, tallelokero ja hiustenkuivaaja. Hyttien säilytys- ja kuivatustilat ovat rajalliset. Laivalla on ravintola ja aurinkokansi. Dioniksella on kaksi ylempää kantta. Hyttisi sijaitsee jommallakummalla näistä kansista.
Oheisessa tietopaketissa on lisätietoja matkalle valmistautumisesta sekä mm. varusteluettelo. Tietopaketti päivitetään noin kuukautta ennen jokaista lähtöä.
Reittien kunto, sääolosuhteet tai viranomaismääräykset saattavat aiheuttaa muutoksia matkaohjelmaan. Pidätämme oikeuden muutoksiin.