Toscanan taikaa

Matkablogi |
Elisa Julin
Tocanan-taikaa-blogi

Italialainen kulttuuri, arkkitehtuuri, historia ja ruoka ovat kiehtoneet minua jo pitkään. Ihastukseni syveni lukiossa, jossa päädyin opiskelemaan italian alkeita. Kielitaitoa piti tietysti lähteä heti lukion jälkeen harjoittamaan Italiaan, mikä johti moneen hullunkuriseen tilanteeseen paikallisten kanssa. Tie vei Italiaan monesti tuon jälkeenkin ja tutuiksi tulivat niin Rooma, Venetsia kuin Pompeijikin. Tuoreimmat Italian elämykseni sain kokea Olympian matkassa, kun lähdin Toscanan auringon alle.

Toscanan-matkablogi

Matkanjohtajanamme toimi Raffaello ”Raffa” Tesi, joka on syntyperäinen toscanalainen. Lumi ja jää houkuttelivat Raffan jo lähes kaksi vuosikymmentä sitten Suomeen ja tuolla tiellä hän on yhä. Suomi taittuu Raffalta yhtä sujuvasti kuin italiakin, minkä takia hän oli mitä mainioin matkanjohtaja kyseiselle matkalle. Raffan seurassa saimme kuulla monta mielenkiintoista tarinaa hänen nuoruuden maisemistaan.

Toscana-blogi-pienza

Ensimmäisen yön vietimme hurmaavassa Pienzan kaupungissa, joka on myös Unescon maailmanperintökohde. Päivä kului leppoisasti Pienzan tunnelmallisia katuja pitkin kulkien. Herkullisen illallisen nautimme ulkona Val d'Orcian laakson maalauksellisen kauniissa maisemissa auringonlaskun värjätessä taivaanrannan upeilla väreillä.

Toscana-blogi-maisema

Seuraavana aamuna lähdimme aikaisin kohti Sienan keskiaikaista kaupunkia. Kaupunkikierroksen aikana näimme muun muassa maailman ensimmäisen pankin, Sienan tuomiokirkon, kaupungin keskusaukion Piazza del Campon ja sen laidalla sijaitsevan kaupungintalon Palazzo Publicon. Sienan mustavalkoinen tuomiokirkko Cattedrale di Santa Maria Assunta on todella koristeellinen ulkoa ja sisältä. Sen rakentaminen aloitettiin jo 1200-luvulla ja siitä piti tulla maailman suurin kirkko. Ikävä kyllä rahat loppuivat kesken ja tuosta suuresta suunnitelmasta on nähtävillä vain kirkon irrallinen päätyseinä. Katedraalin valmistukseen on käytetty paljon valkoista ja mustaa marmoria. Kirkko on sisältä lähes kokonaan raidallinen, mikä tekee siitä hyvin persoonallisen.

Toscana-blogi-siena-katedraali

Toscana-blogi-Pistoia

Seuraavat kolme yötä majoituimme matkanjohtajamme Raffan kotikaupunkiin, rauhalliseen Pistoiaan. Vuoden 2017 Italian kulttuuripääkaupunki tarjosi paljon mielenkiintoista nähtävää väritettynä Raffan eläväisillä tarinoilla. Pistoiasta käsin teimme myös päiväretken Firenzeen, Toscanan maakunnan upeaan pääkaupunkiin.

Päivän aikana vierailimme Firenzen useilla maamerkeillä, kuten Arno-joen yli kulkevalla vuonna 1345 rakennetulla Ponte Vecchion sillalla, kaupungin mahtipontisella tuomiokirkolla Santa Maria del Fiorella ja kaupungintalo Palazzo Vecchiolla. Firenze on shoppailijan paratiisi, joten aikaa kului kiitettävästi myös kaupungin lukuisissa liikkeissä ja toreilla.

Toscana-blogi-Ponte-Vecchio

Vilkkaan Firenze-päivän jälkeen oli mukavaa palata takaisin Pistoian rauhaan. Viimeisenä iltanamme Pistoiassa ajoimme vuorille nauttimaan illallista tunnelmalliseen ravintolaan. Ravintolasta aukesivat hienot näkymät kaupunkiin lukuisien ruokalajien hemmotellessa makunystyröitä.

Pistoiasta matkamme jatkui kohti Välimeren rantaa. Matkalla pysähdyimme Carraran marmorilouhoksilla, jossa pääsimme tutustumaan tuon ylellisen materiaalin louhintaprosessiin. Iltapäivästä majoituimme meren äärelle Castiglione della Pescaiaan, jossa nautimme rentouttavasta rantaelämästä kulttuurintäyteisten päivien vastapainoksi.

Toscana-blogi-ranta
Toscana-blogi-tarqunia

Viimeinen vierailukohteemme ennen kotiinpaluuta oli kiehtova Tarquinia, joka oli aikanaan yksi etruskien merkittävimmistä kaupungeista. Teimme kierroksen Monterozzin nekropolilla, jossa on noin kuusituhatta etruskien hautaa. Haudoissa on erityistä se, että niissä ei juurikaan viitata kuolemaan tai suruun, vaan niihin on kuvattu monenlaisia iloisia juhlia ja tapahtumia. Nautimme lounasta Tarquinian vanhassakaupungissa, jossa oli myös mahdollista vierailla etruskimuseossa.

Toscanan vehreän kumpuilevat maisemat, historialliset kaupungit, kauniit rakennukset, hiekkarannat ja herkullinen keittiö tarjosivat mitä mainioimmat puitteet kesälomani alulle. Viikkoon mahtui niin paljon kokemuksia, että olo oli matkan jälkeen jopa hieman epätodellinen. Jotenkin minulla on sellainen tunne, ettei tämäkään kerta ollut viimeiseni ihanassa Italiassa.

Italia on maa, joka yllättää kerta toisensa jälkeen monipuolisuudellaan

Blogin kirjoitta Elisa Julin on aktiivinen matkustaja, jolla on aina seuraava matka jo suunnitelmissa. Vuodet ovat kuljettaneet ympäri maailmaa kuudelle eri mantereelle ja kymmeniin eri maihin. Maailma on Elisalle kuin hyvä kirja täynnä tarinoita, jotka kiinnostavat, koskettavat ja opettavat valtavan paljon.