A=aamiainen, L=lounas, RL=retkilounas, P=päivällinen
1. päivä, maanantai 27.9. Lähtö Helsingistä (Japan Airlines) klo 17.25 Tokioon, josta koneenvaihdon (Japan Airlines) jälkeen jatkamme Sapporoon, Hokkaidon saarelle.
Sapporo
2. päivä, tiistai 28.9. Saavumme Hokkaidolle puolen päivän jälkeen. Ajomatkalla (n. 1 tunti) lentokentältä kohti kaupunkia pysähdymme lyhyesti erikoisessa Hill of Buddha -pyhäkössä. Pyhäkön suunnittelusta vastaa pelkistetyistä betonirakennuksistaan tunnettu japanilainen arkkitehti Tadao Ando. Andon suunnittelussa yhdistyy japanilainen perinne, modernismi ja luonto. Majoitumme iltapäivällä 3 yöksi keskustassa sijaitsevaan hyvään keskitason Century Royal -hotelliin. Sapporon omaan keskuspuistoon, Odoriin, on vain muutaman korttelin verran kävelymatkaa. (★★★★). Tervetulopäivällinen. (RL, P)
Retki Upopoy-museo ja Noboribetsun kuumat lähteet
3. päivä, keskiviikko 29.9. Ainujen oletetaan asettuneen Hokkaidolle lähes 8000 vuotta sitten. Nykypäivänä ainut ovat sulautuneet pääväestöön. Ainujen kieli elää kuitenkin monissa paikallisissa nimissä ja 2000-luvulla on kulttuuria johdonmukaisesti pyritty elvyttämään. Vierailemme kesällä 2020 avautuneessa Upopoyn kansallisessa kulttuurikeskuksessa, joka keskittyy ainujen tapojen, uskomusten ja kulttuurin vaalimiseen. Seuraava kohteemme on Jigokudan, kraaterialue, joka syntyi n. 200 000 vuotta sitten Kuttara –tulivuoren purkautuessa. Alueen tuliperäisyydestä kertovat höyryävät kuumat lähteet ja rikin tuoksu. (A, L)
Retki Otaruun
4. päivä, torstai 30.9. Sapporo sijaitsee vuorten ympäröimän tasangon lounaisosassa, Ishikari-joen varrella. Aamiaisen jälkeen lähdemme kokopäivän kiertoajelulle, joka alkaa vierailulla Sapporon kalatorilla. Jatkamme bussilla (noin 40 min) Japanin meren puolelle, Otarun satamakaupunkiin. Syömme lounaan Otarun keskustassa. Sakaimachi-kadulla voit kurkistaa vaikkapa lasiliikkeeseen, soittorasiakauppaan tai suklaaherkkuja myyvään putiikkiin. Lounaan jälkeen jatkamme (n. 20 min) rannikkoa eteenpäin Yoichissa sijaitsevaan Nikka -viskitislaamoon. Skotlannissa oppinsa saanut Masataka Taketsuru perusti Nikka-tislaamon tänne vuonna 1934, tislaamokierroksen päätteeksi maistelemme muutamaa Nikka-tuotetta. Illaksi palaamme Sapporoon. (A, L)
Sapporo - Hakodate
5. päivä, perjantai 1.10. Aamaisen jälkeen kävelemme (noin 10 minuuttia) Sapporon rautatieasemalle, nappaamme matkalle mukaan junaeväämme, benton. Hakodate, Hokkaidon eteläisin kaupunki, on n. 4 tunnin junamatkan päässä. Japanin pitkä, yli 200 vuotta kestänyt eristäytymiskausi päättyi 1854 Japanin ja Yhdysvaltain solmimaan Kanagawa -sopimukseen. Siinä sovittiin mm. tiettyjen satamien avaamisesta ulkomaiselle kaupankäynnille. Hakodaten satama avautui kaupalle ja länsimaisten kauppiaiden muuttoliikkeelle ensimmäisten joukossa. Motomachin kaupunginosan kirkot, luostarit ja varastohuoneet kertovat omaa kieltään tästä aikakaudesta. Majoitumme keskustassa sijaitsevaan ensimmäisen luokan Hotel & Spa Century Marina Hakodate -hotelliin (★★★★). Illan tullen ajamme bussilla läheisen Hakodate-vuoren laelle ihailemaan kaupungin näkymiä iltavalaistuksessa. (A, RL P)
Hakodate – Aomori – Hirosaki - Ajigasawa
6. päivä, lauantai, 2.10. Aamupäivällä nousemme luotijunaan, joka kuljettaa (59 minuuttia) meidät läpi Seikan-tunnelin Tsugurun salmen alitse Aomoriin, Honsun saarelle. Jatkamme matkaa bussilla läheiseen Hirosakin perinteiseen linnoituskaupunkiin. Hirosakissa vietetään joka elokuu Neputa-juhlaa (matsuri), jonka alkuperä on 700-luvulta. Kaupungin kulttuurikeskuksessa näemme mm. matsurissa käytettäviä nukkehahmoja, naamioita ja lyhtyjä. Jatkamme matkaa bussilla (n. 30 min) kohti rannikkoa, Ajigasawan pikkukaupunkia, jossa majoitumme keskitason Hotel Grand Mer Sankaiso -hotelliin (★★★★). Hotellissa majoitumme japanilaistyylisiin huoneisiin. Länsimaisittain rakennetussa hotellissa on japanilainen kylpyläosasto, altaita on sekä sisällä että ulkona. Illalla nautimme perinteisen japanilaisen kaiseki-päivällisen, joka koostuu sesongin parhaista raaka-aineista. (A, L, P)
Ajigasawa – Akita
7. päivä, sunnuntai 3.10. Aamiaisen jälkeen matkamme jatkuu maisemajunalla rantaviivaa seuraillen Akitaan. Syömme Akitassa myöhäisen lounaan. Vierailemme Tadao Andon suunnittelemassa taidemuseossa, jossa on esillä useita japanilaisen Leonard Foujitan (Tsuguharu Foujita1886 -1968) teoksia. Tsuguharulle luonteenomaista oli yhdistää japanilaisia vaikutteita länsimaiseen taiteeseen. Tokiolaisesta ylhäisöperheestä lähtöisin oleva Tsuguharu eli värikkään elämän pääasiassa Euroopassa, hänen teoksensa ovat arvostettuja kautta maailman. Illansuussa majoitumme keskustassa sijaitsevaan keskitason Metropolitan hotelliin (★★★★). (A, L)
Akita – Kakunodate – Morioka – Tokio
8. päivä, maanantai 4.10. Matkamme jatkuu aamulla tunnin bussimatkan päähän, Kakunodaten pikkukaupunkiin. Kakunodate vie meidät samuraiden aikakauteen, 1600-luvulla perustetussa kaupungissa asui 80 samuraiperhettä – heidän jälkeläisiään asuu kaupungissa yhä. Tutustumme Aoyagin suvun omistuksessa olevaan sukutaloon, joka toimii nykyään museona. Jatkamme edelleen bussilla (n. 1 tunti) vuorten ympäröimään Moriokan kaupunkiin. Täällä tutustumme paikalliseen käsityökeskukseen. Lounaan jälkeen siirrymme luotijunaan, joka kiidättää meidät 3 tunnissa maaseutumaisemista Tokioon. Majoitumme 3 yöksi Ikebukuron kaupunginosassa sijaitsevaan keskitason Metropolitan-hotellin (★★★★). (A, L)
Tokio
9. päivä, tiistai 5.10. Tänään tutustumme Tokioon sen erinomaista julkista liikennettä käyttäen. Ikebukuron metroasema on n. 10 minuutin kävelymatkan päässä hotellistamme. Pysähdymme valokuvaustauolle uuden Olympiastadionin edustalla. Seuraava kohteemme on meren päälle rakennettu Odaiban keinotekoinen saari – tulevaisuuden kaupunginosa. Ostoskeskusten, kaupunkikylpylän, laajan Big Sight -messukeskuksen, museoiden ja tekohiekkarannan lisäksi saarella voi nähdä paikallisen version mm. Vapaudenpatsaasta ja Eiffelin tornista. Tutustumme japanilaisen taidekollektiivin TEAMLab digitaaliseen taiteeseen. Päivän päätteeksi Asakusan kaupunginosassa vierailemme armeliaisuuden jumalan buddhalaistemppelillä. Temppelin naapurissa on värikäs Nakamisen-kauppakatu, jonka pienet puodit ja kahvilat houkuttelevat tutustumaan alueeseen lähemmin. (A, L)
Tokio
10. päivä, keskiviikko 6.10. Vapaapäivä. Uenon alueella on tasokkaita museoita: Kansallismuseon gallerioissa on suuret kokoelmat perinteistä japanilaista taidetta, Länsimaisen taiteen museossa voi ihailla mm. Gauguinin, Renoirin ja Cézannen teoksia. Harajukussa on Takeshita-dori-ostoskatu, jonka varrella on erikoisvaateliikkeitä erityisesti nuorisolle ja yksi Tokion suurimmista ”100 jenin kaupoista”. Omotesando-kadun liikkeet tarjoavat kansainvälisen muodin viimeisimmät tuulahdukset. Akihabaran kaupunginosan elektroniikka- ja sähköliikkeistä voi tehdä ennennäkemättömiä löytöjä. Tokiossa kannattaa käydä tavaratalojen ruokaosastoilla: yleensä tarjolla on monenlaisia maistiaisia. Samalla voi ihailla huolellisesti pakattuja hedelmiä ja ihmetellä merilevän ja vihreän teen kymmeniä, kenties satoja erilaisia tuotemerkkejä. Illalla kokoonnumme jäähyväispäivälliselle. (A, P)
Tokio - Helsinki
11. päivä, torstai 7.10. Aamiaisen jälkeen kuljetus kaupunkia lähellä olevalle Hanedan lentokentälle, josta klo 11.55–15.10 suora lento (Japan Airlines) Helsinkiin. (A)
Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, olemme maininneet sen hotellin nimen perässä. Huomioithan, että paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista